Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi, Ik zou graag de ervaringen willen horen van mensen die zelf een PC hebben gebouwd? Ik heb geen electronica opleiding en heb verder hier geen ervaring meer. Is dit af te raden of kan je dit als leek toch zelf doen?

dank..............
 
Op zich niet lastig, maar je moet wel eerst voor jezelf nagaan welke configuratie je wilt hebben. Waar aan moet de PC voldoen en wat moet hij allemaal kunnen.

Daarna de systeemkast en hardware bij elkaar zoeken en in elkaar schroeven. Besturing en programma's er op en je hebt een nieuwe zelfgebouwde PC.

Het is niet altijd de goedkoopste manier om een nieuwe PC te hebben, er worden vaak systemen aangeboden inclusief besturing voor een prijs dat je het zelf nooit kan samenstellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De grootste moeillijkheid (als die er al is), is het combineren van de geschikte componenten. Dus even letten of het gekozen moederbord overweg kan (compatibel is) met de gekozen CPU/geheugen ed... Dit is niet altijd vanzelfsprekend, en soms moet er naar de details gekeken worden.
Soms ook letten op de mechanische beperkingen, al zijn hier meestal weinig problemen mee. Ik denk bijvoorbeeld aan de keuze van een mini ITX systeem in een bepaalde HTPC casing (rekening houden met de hoogte van een video kaart ed...).

Je kan hier uiteraard nog verder in gaan. Ben momenteel een media server aan het bouwen met extra/apparte spanningsregelaars, ELCO, relays, ... kwestie van alles beetje te passen :)
 
Hoi, Ik zou graag de ervaringen willen horen van mensen die zelf een PC hebben gebouwd? Ik heb geen electronica opleiding en heb verder hier geen ervaring meer. Is dit af te raden of kan je dit als leek toch zelf doen?

dank..............

Indien je aan een goedkope PC kunt komen, die uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, krijg je wat ervaring en je ziet hoe het eruit ziet, bij oudere is het allemaal wel wat anders maar het principe is gelijk.
https://nl.hardware.info/reviews/36/beginners-handleiding-het-zelf-bouwen-van-een-pc-in-20-stappen
Zoals 15 jaar geleden.
https://nl.hardware.info/reviews/5826/bouw-je-eigen-pc-2014-workshop
Of 2.
 
Ik zelf ben over 10 jaar jaar naar pc winkel geweest en zij ik wil dit en dat en hebben mijn goed advies geven met de stukken dat ik gekocht heb zelf ik helemaal pc in elkaar gestoken. Zo doende leert men.
 
Laatst bewerkt:
Er gaat niets boven een PC zelf bouwen als je speciale wensen hebt.
Maar een gewone huis tuin en keuken PC is niet interessant om zelf te bouwen, omdat kant en klare nieuwe systemen compleet met besturing meestal een schijntje kosten in vergelijking dat je zelf de hardware bij elkaar zoekt en in elkaar zet met ook de kosten van een besturing er bij.
Soms loont het de moeite om eens te kijken op een veilingsite. Vaak kom je goede snelle tweedehands systemen tegen voor een prijs waarvoor je zelf niet de onderdelen bij elkaar kunt vinden om hem zelf te bouwen. Nadeel is natuurlijk de garantie die je meestal niet hebt bij problemen.
Hier zomaar even snel een voorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/compute...i7-920-8gb-ram-256gb-ssd-1tb-hdd-hd-6770.html ( deze link zal blijven werken tot de pc verkocht is natuurlijk )

Maar het blijft natuurlijk wel leuker om het zelf te doen en elke hobby kost nu eenmaal geld. Een keuze dus die je moet maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan