Software Hoe werkt backup software ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Ik begrijp niet hoe een partitie-backup kan worden uitgevoerd , terwijl er intussen toch van alles verandert in de bits en bytes.

Men kan zelfs verder werken. dat betekent dat systeempartitie, datapartities nog bezig zijn met veranderingen van hun inhoud !

Het kan toch niet dat alle veranderingen mee worden opgeslagen in de het backup spiegelbestand ?
 
Oplossing
In Windows draait er op de achtergrond een service; Shadow Copy Service (VSS). Bij elke filebewerking worden de veschillen (block-level) weggeschreven naar een gereserveerd deel van je HD. De aanpassingen hierin kunnen bij een volgende differentiele "backup" weggeschreven worden (restore point genaamd). Dit is maw dus een snapshot van je disk. Er moet echter wel eerst een full backup gemaakt worden die als basis dient als je van een lege partitie/disk wilt starten.
In Windows draait er op de achtergrond een service; Shadow Copy Service (VSS). Bij elke filebewerking worden de veschillen (block-level) weggeschreven naar een gereserveerd deel van je HD. De aanpassingen hierin kunnen bij een volgende differentiele "backup" weggeschreven worden (restore point genaamd). Dit is maw dus een snapshot van je disk. Er moet echter wel eerst een full backup gemaakt worden die als basis dient als je van een lege partitie/disk wilt starten.
 
Oplossing
Ter info, eigen ervaring.

@Merel Toch wel, zoals DDragon80 al zei.
Maar eerlijk gezegd... De keren dat ik (bij anderen) merkte er problemen waren was dat meestal bij BU's/images die vanuit een werkende windows gemaakt waren en dan meestal in de incrementele of differentiële backup's.
(Kunnen uiteraard ook gebruikers fouten geweest zijn.)

Da's de reden dat ik enkel images maak vanaf een Bootable USB (of cd/dvd indien nodig) met verificatie.
Doe dat voor elke systeem dat hier aangeboden wordt voor ik er aan ga werken, of het nu een hardware of software fout is.
Heb er dus al heel wat gemaakt, op die manier nog nooit problemen met een image gehad.
Of jawel, 1x... eind jaren 90 denk, wrs een image van een win98 of win2000...
Had 1 keer verify vergeten aan te vinken en had prijs... Vergeet ik nooit meer, of mocht ik het toch vergeten zijn doe ik direct nadat image gemaakt is een verify.
Geef de schuld aan Murphy...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan