Pc Ik krijg een melding dat mijn usb is beveiligd tegen schrijven

Wisperbird

Steunend lid
Vip Lid
Na een mislukte poging van Rufus (door energie instelling) krijg ik een melding dat mijn usb is beveiligd tegen schrijven.
Clean werkt niet door i/o fout.
Zou niet weten hoe dit op te lossen.

Met Rufus zelf kan je de stick cleanen:

Kies bij 'Opstartselectie' voor de optie "Niet opstartbaar" (Non bootable).

Of met 'Diskpart' in CMD-scherm (als administrator):

Het opschonen van een USB-stick met Diskpart is
een effectieve manier om hardnekkige partities, corrupte bestandssystemen of schrijfbeveiliging te verwijderen. Het commando clean verwijdert alle partitie- en volumestructuren van de geselecteerde schijf.
WAARSCHUWING: Dit proces verwijdert permanent alle gegevens op de geselecteerde schijf. Controleer dubbel of je het juiste schijfnummer selecteert om verlies van data op andere schijven te voorkomen.

Stappenplan USB-stick cleanen met Diskpart
  1. Open de Opdrachtprompt als Administrator:
    • Klik op de Startknop, typ cmd.
    • Klik met de rechtermuisknop op 'Opdrachtprompt' en kies Als administrator uitvoeren.
  2. Start Diskpart:
    • Typ diskpart en druk op Enter.
  3. Toon alle schijven:
    • Typ list disk en druk op Enter.
    • Zoek in de lijst naar jouw USB-stick op basis van de grootte (bijv. 16GB, 32GB) en noteer het schijfnummer (bijv. Disk 2).
  4. Selecteer de USB-stick:
    • Typ select disk X (vervang X door het nummer van jouw USB-stick) en druk op Enter.
    • Belangrijk: Zorg dat je de juiste schijf kiest.
  5. Clean de USB-stick:
    • Typ clean en druk op Enter. Hiermee worden alle partities en data verwijderd.
  6. (Optioneel) Partitioneren en Formatteren:
    • De stick is nu leeg, maar nog niet bruikbaar. Maak een nieuwe partitie aan met: create partition primary.
    • Formatteer de stick naar NTFS (voor Windows) of FAT32 (voor maximale compatibiliteit) met: format fs=ntfs quick of format fs=fat32 quick.
  7. Afsluiten:
    • Typ assign (optioneel, om een stationsletter toe te wijzen) en typ daarna exit om Diskpart te verlate

Zoals ik al zei: "clean lukt niet i/o error. Dit was in diskpart.
Zal als ik thuis ben nog Minitool proberen, maar denk dat de USB defect is.
Waar in Rufus "non bootable" te selecteren is weet ik niet.
1773139632420.png

Zoals U ziet alleen lezen.

Laatst bewerkt:
Indien het een NTFS partitie betrof dan is de cijfer ervoor een 07, die kun je aanpassen met Testdisk, die niet openen indien er nog een andere partitietool open staat.

Terug
Bovenaan