In het verlengde van een vorig artikel ivm elektrische auto's...

Status
Niet open voor verdere reacties.

DDragon80

Beheerder
Forumleiding
Admin
Cijfers kunnen ze in alle richtingen draaien. In het voordeel of nadeel van een bepaald onderzoek. Zo gebeurd dat zeker ook bij deze.
IK heb net even opgezocht en berekend waar Duitsland zen energie vandaan haalt. Dit zijn cijfers van 2020.
Groene energie is daar goed voor 50%, fosiele brandstoffen voor 37% en kernenergie voor 13%.
Kan je stellen dat die hun energiebron hooguit voor 50% echt groen is. Dit verschilt dus van land tot land... zullen landen zijn die het beter doen, en landen die het veel slechter doen.

Aangezien elektrische auto's elektriciteit nodig hebben, en welliswaar heel veel daarvan. Europa heeft willen bezuinigen op stofzuigers, dmv het vermogen te beperken tot 900W. Maar je moet wel een "hele" nacht je auto opladen tegen 3700W! Tel dan maar eens uit hoeveel extra energie gaat nodig zijn indien iedereen elektrisch moet gaan rijden en waar die energie vandaan gaat moeten komen. Komt er nog bij dat die meestal niet overdag opladen wanneer zonne energie zou kunnen meetellen. Procentueel gaan bovenstaande cijfers zich vertalen in een effectief verbruik X 2...3??? tov een verbranding van fosiele brandstoffen?

Persoonlijk ben ik er ook verre van overtuigd dat dit de dag van vandaag de oplossing is waar ze zo luid om roepen.
Ik ben dan wel weer voorstander van enige onafhankelijkheid van de landen die de fosiele brandstoffen dienen te leveren. Maar dat is een ander verhaal.

ps; wilde men tekst hierboven niet verloren laten gaan na de geleverde inspanning :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Dat klopt helemaal ... en is de grootste 'bedenking' bij de ganse electrificatie, zoals alvast aangekondigd voor de bedrijfswagens in ons land binnen enkele jaren.
En dan hoor je specialisten doodleuk verklaren : "we zullen dan wel energie importeren uit de ons omringende landen die hun kerncentrales openhouden"...

Het enige dat anders zal evolueren dan je het hierboven voorstelt is het moment van opladen : dat zal verschuiven van nacht nu naar opladen overdag nl. op parkings van bedrijven tijdens de werkuren...
 
En er is de factor "onvoorzien" - zowel positief als negatief :

<< Voor de accu’s van elektrische auto’s maakt het bedrijf nog geen prognoses, maar in theorie zou een oplaadbeurt zo niet langer mogen duren dan een tankbeurtop voorwaarde dat je een laadpunt vindt dat voldoende vermogen kan ontwikkelen >>

Dat zal altijd "HET" probleem zijn...

Een voorbeeld: een auto verbruikt 7 liter per 100 km.
7 liter tanken duurt ongeveer 20-25 seconden.

Een E-auto verbruikt +/- 1KW per 5 km = +/- 20 KW per 100 km.
Dat laadpunt moet dan +/- 1 KW per second kunnen leveren.

Wat gaat dan de prijs zijn van een laadbeurt????
 
<< Voor de accu’s van elektrische auto’s maakt het bedrijf nog geen prognoses, maar in theorie zou een oplaadbeurt zo niet langer mogen duren dan een tankbeurtop voorwaarde dat je een laadpunt vindt dat voldoende vermogen kan ontwikkelen >>

Dat zal altijd "HET" probleem zijn...

Een voorbeeld: een auto verbruikt 7 liter per 100 km.
7 liter tanken duurt ongeveer 20-25 seconden.

Een E-auto verbruikt +/- 1KW per 5 km = +/- 20 KW per 100 km.
Dat laadpunt moet dan +/- 1 KW per second kunnen leveren.

Wat gaat dan de prijs zijn van een laadbeurt????
En wat als er ergens een draadje contact maakt aan die stroom. Het zijn altijd contacten die ingeschakeld zullen worden. Dat kan ook vuurwerk geven.
 
Ja, maar op laadpalen zitten ook zekeringen hoor - heb ik al ondervonden ...
 
En wat als er ergens een draadje contact maakt aan die stroom. Het zijn altijd contacten die ingeschakeld zullen worden. Dat kan ook vuurwerk geven.
Er zijn wel al meer EV's in de fik geschoten. Mijn zoon wil brandweerman worden en er is een extra cursus voor EV's. Die naast de gewone cursus word gegeven. Die is tot op heden nog niet geïmplementeerd in de gewone cursus. Maar daar hij nog maar net 15 is moet hij nog wel enkele jaartjes wachten voor hij echt brandweerman kan en mag worden. Hij moet eerst nog enkele jaartjes jeugdbrandweer doorlopen, wat hij trouwens heel erg graag doet.
 
Noteer dat niet iedereen gelijktijdig zal opladen en wel meestal 's nachts, terwijl er toch al minder stroom wordt afgenomen voor andere toepassingen. Benzine tanken duurt wel wat langer dan een halve minuut; betalen aan de betaalterminal moet je er ook bij tellen en het stinkt ook nog in een tankstation. Laden is ook nooit van 0 naar 100%, op reis doorgaans van 15 naar 80% en op 20 minuten weer verder rijden. 't Is allemaal maar hoe je het bekijkt. En de andere voordelen? Bijna geen onderhoud, goedkope brandstof, stil rijden en wat nog meer. Na 2030 (niet zo lang meer - een jaar of acht?) is een benzinewagen duurder dan een e-auto - als je er nog een te koop vindt...
 
Mijn volgende auto zal zeker nog eentje met een verbandingsmotor worden vrees ik, want ik zal een EV nog niet kunnen betalen, echter voor mijn gebruik zou een EV eigenlijk wel beter zijn als eentje met een verbrandingsmotor. Mijn vrouw haar auto is echter totaal nog niet duidelijk wat het beste is, in verband met naar voornamelijk in anderhalve dag in Italië te kunnen geraken. Dit lijkt ons totaal niet mogelijk met een EV.
 
Noteer dat niet iedereen gelijktijdig zal opladen en wel meestal 's nachts, terwijl er toch al minder stroom wordt afgenomen voor andere toepassingen. Benzine tanken duurt wel wat langer dan een halve minuut; betalen aan de betaalterminal moet je er ook bij tellen en het stinkt ook nog in een tankstation. Laden is ook nooit van 0 naar 100%, op reis doorgaans van 15 naar 80% en op 20 minuten weer verder rijden. 't Is allemaal maar hoe je het bekijkt. En de andere voordelen? Bijna geen onderhoud, goedkope brandstof, stil rijden en wat nog meer. Na 2030 (niet zo lang meer - een jaar of acht?) is een benzinewagen duurder dan een e-auto - als je er nog een te koop vindt...
Hoelang zou volgens u 7 liter benzine of diesel tanken dan wel duren....
 
Noteer dat niet iedereen gelijktijdig zal opladen en wel meestal 's nachts, terwijl er toch al minder stroom wordt afgenomen voor andere toepassingen. Benzine tanken duurt wel wat langer dan een halve minuut; betalen aan de betaalterminal moet je er ook bij tellen en het stinkt ook nog in een tankstation. Laden is ook nooit van 0 naar 100%, op reis doorgaans van 15 naar 80% en op 20 minuten weer verder rijden. 't Is allemaal maar hoe je het bekijkt. En de andere voordelen? Bijna geen onderhoud, goedkope brandstof, stil rijden en wat nog meer. Na 2030 (niet zo lang meer - een jaar of acht?) is een benzinewagen duurder dan een e-auto - als je er nog een te koop vindt...
- thuis aan het stopcontact of eigen laadpaal (wil zeggen: bijna iedereen en dat gedurende de ganse nacht).
- snellader (heel duur en niet geschikt voor alle batterijen), veel geluk hebben of " er zijn nog X aantal wachtende voor u". Dan wordt het "tijd om te laden x aantal wachtende in uw rij. Kan dan vlug oplopen tot enkele uren. Actieradius is dan beperkt tot 70% wat wil zeggen "heel vlug naar de volgende laadpaal."
- enkel als u thuis oplaadt (hoelang is het nog wachten op accijnzen?).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan