Lees maar eens wat Koen Schoors, Hoogleraar economie UGent over e-auto's denkt

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
► e-mobiliteit? Het is zover: in 2019 definitieve doorbraak..!◄
Koen Schoors Hoogleraar economie UGent 26 december 2018
Wat brengen 2019 en de nabije toekomst ons? We vroegen acht opiniemakers om in hun glazen bol te kijken, telkens voor één aspect dat 2018 mee heeft bepaald. Vandaag buigt hoogleraar economie Koen Schoors zich over de elektrische mobiliteit.
De doorbraak van de e-mobiliteit wordt al decennia geremd door de cynische inertie van de gevestigde economische belangen. 2019 wordt het langverwachte keerpunt. De elektrische motor is een veel beter idee dan de verbrandingsmotor. En goede ideeën sterven niet, ze belanden hooguit in de koelkast, in afwachting van betere tijden. Elektrische motoren zijn kleiner, werken efficiënter en hebben minder onderhoud nodig. Ze zijn krachtiger, produceren geen lawaai, trillingen of uitlaatgassen, accelereren als een dolle, en zijn deel van een slim en lerend netwerk.
Zodra je met een e-auto hebt gereden, wil je niet meer terug naar die stinkende rammelkar. Ook de door de olielobby aangewakkerde afstandsangst wordt in de nabije toekomst herleid tot een ingebeeld probleem. Binnen vijf jaar zorgen de verbetering en de opschaling van de batterijtechnologie ervoor dat e-auto’s evenveel autonomie hebben als de beste diesels. En dan is het hek van de dam.
Ik probeer niet uw lekker lopende en brandstof zuipende 4x4 in te pikken. Ik beweer gewoon dat u die binnenkort niet eens meer wilt, omdat er volgens u iets beters en goedkopers in de aanbieding zal zijn. Het tijdperk van de verbrandingsmotoren is definitief voorbij, we zien het nog niet in. Er blijven natuurlijk wel wat verbrandingsmotoren over: voor de sport, voor de aardigheid, of om mee uit te pakken. Maar net zoals verbrandingsmotoren de paarden tot een dure en leuke irrelevantie hebben herleid, zullen elektrische motoren de verbrandingsmotor irrelevant maken.
Eerst zal het niet echt opvallen, vervolgens zien we in een dramatische versnelling steeds meer elektrische auto’s in het straatbeeld verschijnen en uiteindelijk verdwijnen de oude stinkkarren volledig uit beeld wegens te vuil, te luid, te duur en te onwenselijk. Leg over tien jaar maar eens uit aan de buren dat je nog met een ouderwetse auto rondrijdt in de wijk waar je gezin woont. Erger dan roken in de slaapkamer van de kinderen, het zou bij wet verboden moeten zijn. En ook dat komt er ooit.

Stille revolutie
De mensen hebben het al lang door, getuige de stille revolutie van tienduizenden werknemers die de ochtendfile hebben ingeruild voor een tocht op de fiets ondersteund door een elektrische motor. Ze doen het ondanks het feit dat een elektrische fiets vele malen duurder is dan een gewone fiets. Ze doen het ondanks de gaten in de weg, de niveauverschillen op fietspaden, de levensgevaarlijke kruispunten en de dodenwegen waarop ze zich rakelings langs een bewegende muur van auto’s en vrachtwagens moeten riskeren.
Ze doen het omdat ze het willen. Ze leven gezonder, blijven weg uit de file, produceren geen lawaai of vervuiling, en arriveren met een fris hoofd op het werk. En ze doen het omdat het kan. Een elektrische fiets laat zich makkelijk stallen en is eenvoudig op te laden. Als we eindelijk degelijk werk maken van een goed netwerk van fietssnelwegen en een fijnmazig netwerk van veilige lokale fietspaden, zal dat nog exponentieel toenemen.
Elektrische auto’s willen we ook, maar voorlopig kan dat nog niet echt. Heel wat van die volledig elektrische auto’s worden vanaf volgend jaar in België geproduceerd, bijvoorbeeld in de fabrieken van Audi in Vorst en die van Volvo in Gent. Dankzij onze ratjetoe van ruimtelijke wanordening wonen relatief veel gezinnen vlak bij dichtslibbende verkeersaders, met alle milieu- en geluidsoverlast van dien. We hebben dus erg goede redenen om versneld in te zetten op de elektrificatie van mobiliteit. Het is goed voor de werkgelegenheid en goed voor de volksgezondheid, en op die manier ook goed voor de gezondheid van de begroting.

Salariswagens
We willen dus wel elektrische auto’s, maar voorlopig kunnen we er nog niet echt voor gaan wegens onvoldoende investeringen in de ondersteunende infrastructuur - denk aan laadpalen en slimme elektriciteitsnetwerken - en wegens het bepekte aantal beschikbare modellen. Hoog tijd om in 2019 ook hier de juiste keuzes te maken om zo het tij te keren.
We zouden kunnen beginnen met de versnelde elektrificatie van de vloot salariswagens. Wie niet voor een elektrische motor kiest, krijgt geen aftrek van sociale lasten. En in plaats van werknemers een tankkaart te geven kunnen ondernemingen windmolens of zonnecellen op het bedrijfsterrein installeren, zodat de salariswagens daar overdag kunnen opladen. Op piekmomenten kunnen stilstaande elektrische auto’s tegen een vergoeding de elektriciteit leveren die ze op een dal moment hebben opgeslagen, waardoor er meer evenwicht komt op het elektriciteitsnetwerk.
Door ’s nachts auto’s volledig op te laden worden de elektriciteitsprijzen ook ’s nachts positief, wat het dan weer economisch een pak interessanter maakt om te investeren in windmolens. Daarnaast beginnen we met de bouw van een fijnmazig netwerk van elektrische laadstations, zodat ook mensen die geen eigen elektriciteit kunnen produceren hun auto’s vlot kunnen gebruiken.
Daarna verleggen we het debat naar vrachtwagens en schepen, ver na de steden de grootste verborgen vervuilers. Waarom aanvaarden we dat containerschepen op de verbranding van ruwe aardolie draaien, de vervuilendste en goedkoopste manier van propulsie aller tijden? Willen we gewoon ons onblusbare verlangen naar steeds meer overbodige goedkope spullen bevredigen, of is er een diepere oorzaak?
Ook hier ontkiemt in 2019 de hoognodige verandering. En dat allemaal te midden van politieke chaos.
Koen Schoors, Hoogleraar economie UGent
 
Hoe noemt men zoiets weer... "zijn wensen voor werkelijkheid houden" dacht ik.
 
Walter die bekijkt het volgens mij door een veel te roze bril hoor. Die heeft nog niet gehoord over het lange opladen Op reis gaan met zo een auto is tot op heden onmogelijk. Of je moet er minstens enkele dagen voor uit trekken om op een bestemming van slechts 1300 km te komen. Wat je nu in max anderhalve dag doet. Let wel dat er heel veel mensen slechts 2 à 3 weekjes verlof hebben en dat redden ze niet met hun oplaad auto. Als je maar moet tanken en weer weg lukt dit wel. Dus eens er daar een oplossing voor is dan pas zal het sneller kunnen gaan. Heb je als eens gedacht aan de heel veel caravan rijders? die dingen kunnen dat wel trekken, maar terug, in slechts 3 weekjes heen en terug geraken en nog een deftige periode op de camping in het zuiden staan zit er voorlopig niet in. Die caravan trekkers liggen daar nu erg wakker van hoor. Daar moet heel veel werk in gestoken worden voor men massaal overstapt naar elektrisch. Voor mij zou dit ideaal zijn. Ik rij niet zo ver in 1 keer. Maar zoals deze week een rit maken van 250 km in 1 keer, je moet al ver zoeken voor je zo een stille wagen vindt die dit in 1 laadbeurt haalt, en de prijs die je ervoor betaald. Dit terwijl zo een auto in feite stukken goedkoper is om te maken als eentje met een gewone motor erin.
 
<<Het is zover: in 2019 definitieve doorbraak.. Binnen vijf jaar zorgen de verbetering en de opschaling van de batterijtechnologie ervoor dat e-auto’s evenveel autonomie hebben als de beste diesels. En dan is het hek van de dam.
Ik beweer gewoon dat u die binnenkort niet eens meer wilt, omdat er volgens u iets beters en goedkopers in de aanbieding zal zijn. >>

Eerst is er in 2019 de definitieve doorbraak en dan zou het nog 5 jaar duren vooraleer er een fatsoenlijke batterij ter beschikking staat. Dat zou een batterij zijn waarmee men minstens 1000 km kan afleggen. Zo'n wagen zou dan nog goedkoper zijn dan een huidige personenwagen. Ik denk eerder dat men voor zo'n wagen wel meerdere jaarlonen zal moeten neertellen.
 
Ja, een electromotor is veel efficienter en beter dan een motor op brandstof. Allemaal correct. Dat is een feit waar je niet naast kan. Maar... batterijen! De beste prof economie stelt dat binnen 5 jaar alle problemen/beperkingen met de huidige batterijen van de baan zijn. Zeer gewaagde uitspraken, eerder gebaseerd op een best mogelijk scenario, maar zeer onwaarschijnlijk. De grootste uitdaging, levensduur en vermogen van de huidige batterijen drastisch verhogen. Dan nog zulke batterijen op grote schaal produceren, en vooral RECYCLEREN. Dan ook nog de nodige grondstoffen voorhanden hebben. En uiteindelijk ook nog hopen dat de afval daarvan niet in de natuur terechtkomt. Want dan denk ik dat het aandeel van je verbrandingsmotor daartegen in het niets verdwijnt.
Mijn persoonlijke mening. Momenteel zijn zulke auto's niet de oplossing. Het prijskaartje voor zulke auto, de technologische beperking van de huidige batterijen, het capaciteitsprobleem van het elektriciteitsaanbod.
 
DDragon80;n237979 zei:
Ja, een electromotor is veel efficienter en beter dan een motor op brandstof. Allemaal correct. Dat is een feit waar je niet naast kan. Maar... batterijen! De beste prof economie stelt dat binnen 5 jaar alle problemen/beperkingen met de huidige batterijen van de baan zijn. Zeer gewaagde uitspraken, eerder gebaseerd op een best mogelijk scenario, maar zeer onwaarschijnlijk. De grootste uitdaging, levensduur en vermogen van de huidige batterijen drastisch verhogen. Dan nog zulke batterijen op grote schaal produceren, en vooral RECYCLEREN. Dan ook nog de nodige grondstoffen voorhanden hebben. En uiteindelijk ook nog hopen dat de afval daarvan niet in de natuur terechtkomt. Want dan denk ik dat het aandeel van je verbrandingsmotor daartegen in het niets verdwijnt.
Mijn persoonlijke mening. Momenteel zijn zulke auto's niet de oplossing. Het prijskaartje voor zulke auto, de technologische beperking van de huidige batterijen, het capaciteitsprobleem van het elektriciteitsaanbod.

Inderdaad, je slaat nagels met koppen.
Net zoals met de zonnepanelen van vandaag. Iedereen legt er, maar niemand staat stil om het feit dat die batterijen na 20 jaar op zijn en dat er tot op heden nog GEEN oplossing voor is gevonden. Dus wat moet er mee gebeuren eens ze op zijn? Juist ja, niemand weet het want er is momenteel nog geen oplossing voor die batterijen. Die stroomvoorzieningen zijn ook elke winter een probleem, Elke winter is de vraag, gaan we zonder vallen of niet? Dus als we allemaal gaan opladen, gaat dit tekort zeker een feit zijn. Daar denkt men inderdaad niet aan. Ik denk inderdaad ook niet dat die stille auto's de oplossing zijn. De waterstof motoren zijn heel erg goed, kan gewoon bij getankt worden, maar ja. Hoe ga je daar taksen op leggen he? Want dat is water. Denk dat daar het schoentje knelt. Er zijn andere oplossingen die al jaren voor handen zijn, maar die gesmoord worden omdat ze er geen taksen kunnen opleggen omdat het ook een bron van overleven is. Gewoon WATER.
 
Waterstof is helaas meer dan alleen water hoor. Hier de beknopte inhoud met de voor en nadelen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofauto
Helaas momenteel ook nog niet de oplossing, maar mogelijk wel een goed alternatief op termijn voor elektrische voertuigen. Ik las onlangs wel een artikel dat ze een methode ontwikkeld hadden om waterstof veiliger te transporteren, dus... wie weet.
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
DDragon80;n237986 zei:
Waterstof is helaas meer dan alleen water hoor. Hier de beknopte inhoud met de voor en nadelen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofauto
Helaas momenteel ook nog niet de oplossing, maar mogelijk wel een goed alternatief op termijn voor elektrische voertuigen. Ik las onlangs wel een artikel dat ze een methode ontwikkeld hadden om waterstof veiliger te transporteren, dus... wie weet.

Maar helaas zal dit ook weer hetzelfde verhaal zijn. Men leest van alles over ontwikkelingen voor dergelijke zaken. Maar in grote getale in productie brengen is een heel ander paar mouwen. Tegen dat alle tankstations dan voorzien zijn om dit te leveren????? Maar zo blijven we hopen hé. Betreft de belastingen, daar zullen ze bij de kostprijs wel bij zijn hoor. Als er daar voor uitvindingen moeten gedaan worden heeft onze regering wel de eerste prijs.
 
Goed dat er een paar hun mening uiten. Maar de Tesla Model 3 zie je al veel op onze wegen en ze worden pas ingevoerd. Waarom hebben er zovelen een obsessie over laadpalen? Met mijn omgevormde Prius laad ik altijd 's nachts op en 's anderendaags doe ik - zo nodig - 100 km elektrisch en dat kost me nu - met nachttarief € 2. Mijn auto blijft stil en hoe dikwijls doet een oud, gepensioneerd ventje zoals ik meer dan 100 km per dag? Op vakantietrips laad ik ook 's nachts op in de B&B's waar ik verblijf. Ik kan niet snelladen, dus gebruik ik nooit laadpalen en is het een mix van batterij + benzine. Toch blijft mijn verbruik onder 2.5 l/100 km., meestal zelfs minder. Géén enkele hybride rijdt zo goedkoop. En de relatief goedkope Hyundai Kona doet 525 km met één lading. Dat is toch genoeg zeker? Wil je echt zelfmoord plegen en 1300 km in één trek rijden, CVE? Nee toch. Rust wat onderweg terwijl je snellaad in 45 minuutjes met een koffietje of zo. Wacht maar: De revolutie is begonnen. "De macht is aan de e-rijders". Eén E-car per keer, maar we komen er wel. L'union fait la force..! We zijn toch in ons Belgiekske zeker?
 
WaWa;n239179 zei:
Goed dat er een paar hun mening uiten. Maar de Tesla Model 3 zie je al veel op onze wegen en ze worden pas ingevoerd. Waarom hebben er zovelen een obsessie over laadpalen? Met mijn omgevormde Prius laad ik altijd 's nachts op en 's anderendaags doe ik - zo nodig - 100 km elektrisch en dat kost me nu - met nachttarief € 2. Mijn auto blijft stil en hoe dikwijls doet een oud, gepensioneerd ventje zoals ik meer dan 100 km per dag? Op vakantietrips laad ik ook 's nachts op in de B&B's waar ik verblijf. Ik kan niet snelladen, dus gebruik ik nooit laadpalen en is het een mix van batterij + benzine. Toch blijft mijn verbruik onder 2.5 l/100 km., meestal zelfs minder. Géén enkele hybride rijdt zo goedkoop. En de relatief goedkope Hyundai Kona doet 525 km met één lading. Dat is toch genoeg zeker? Wil je echt zelfmoord plegen en 1300 km in één trek rijden, CVE? Nee toch. Rust wat onderweg terwijl je snellaad in 45 minuutjes met een koffietje of zo. Wacht maar: De revolutie is begonnen. "De macht is aan de e-rijders". Eén E-car per keer, maar we komen er wel. L'union fait la force..! We zijn toch in ons Belgiekske zeker?

1300 km doen wij op de terug weg inderdaad in 1 dag jonge man. Wij vertrekken op 7u en komen hier thuis aan tussen de 23u en het laatst dat we thuis waren was 2u . Mijn vrouw doet alle km zelf. Ik rij daar geen enkele km van. Wat we wel doen is 4u rijden, stoppen iedereen is dan verplicht om een sanitaire stop te doen, iets te eten en te drinken. Dan vertrekken we weer. Terug voor 4u. Vandaar dat die sanitaire stop verplicht is omdat we 4u aan 1 stuk rijden. Als we dan slechts 5OO km ver kunnen met een laadbeurt geraken we er gewoonweg NOOIT. Op de heenweg doen we die 1300 km in 2 dagen, dat is dus dik 800 km dag 1 en de rest dag 2. met die 500 km rijbereik komen we er ook niet. We zouden dan inderdaad als we stoppen om te eten smiddags bij laden. Maar voorlopig is een E-wagen hier geen optie, veel te duur en te veel nadelen, zeker als we weer eens een caravan willen trekken, MOGEN de meeste niet eens trekken, terwijl een electro motor wel trekkracht genoeg heeft.
 
WaWa;n239179 zei:
En de relatief goedkope Hyundai Kona doet 525 km met één lading. Dat is toch genoeg zeker? Wil je echt zelfmoord plegen en 1300 km in één trek rijden, CVE? Nee toch. Rust wat onderweg terwijl je snellaad in 45 minuutjes met een koffietje of zo. Wacht maar: De revolutie is begonnen. "De macht is aan de e-rijders". Eén E-car per keer, maar we komen er wel. L'union fait la force..! We zijn toch in ons Belgiekske zeker?

De prijs begint vanaf € 45.000. (64 kWh) en € 38.000 (39 kWh)Toch niet zo relatief goedkoop.
Die 525 km?????????????????
Volgens hun eigen site ( https://www.hyundai.be/nl/model/all...jWyZytZ9cfdRGpkvIYItrwH-pvexC1xxoCVAkQAvD_BwE ) is de afstand in goede omstandigheden slecht 449 km. (64 kWh)

Met vriestemperaturen en op een snelweg haal je waarschijnlijk +/- 250 km.
 
Heb onlangs een proefrit gedaan met een Nissan Leaf. Inderdaad, heerlijk rijden. Maar de prijs..... bijna 40.000 met een bereik van amper 300km....
Toyota ontwikkeld al een paar jaren een auto op waterstof.
Zelf rijd ik al jaren met een Hybride. Haal een verbruik van geen 5L/100km.
Maar ik stel me de vraag : "Als beweerd wordt dat er slechts 1/3 van de tijd gebruikt gemaakt wordt van de benzinemotor, Als je dan op benzine rijdt, waarom verbruik je dan zoveel?"
1/3 van de tijd voor 100km, dat is 33km effectief. En toch een verbruik van 5L/100km. Dus moest die auto enkel op benzine rijden, dan had ik een verbruik van 15L/100Km of zie ik dit mis?
Niettemin, ik ben heel tevreden met mijn Hybride.
 
Voor het opladen van de batterij gebruikt uw benzinemotor meer brandstof dan een gelijkaardige benzineauto.
Hoe groter de afstand hoe hoger het benzineverbruik.
Dat u slechts 1/3 van de tijd gebruik maakt van uw benzinemotor is volledig afhankelijk van de afstand(en) die u aflegt.
Als uw batterij een actieradius heeft van bijvoorbeeld 60 km en u rijd nooit verder gebruikt u geen benzine.
Vanaf het ogenblik dat u echter verder dan die actieradius rijdt zal uw wagen blijven benzine gebruiken.
Als u 100 km aflegt gebruikt u 2/5 van de tijd benzine.
Als u 300 km aflegt gebruikt u 4/5 van de tijd benzine.
Als u 600 km aflegt gebruikt u 9/10 van de tijd benzine.
 
J.W.;n239254 zei:
Voor het opladen van de batterij gebruikt uw benzinemotor meer brandstof dan een gelijkaardige benzineauto.
Hoe groter de afstand hoe hoger het benzineverbruik.
Dat u slechts 1/3 van de tijd gebruik maakt van uw benzinemotor is volledig afhankelijk van de afstand(en) die u aflegt.
Als uw batterij een actieradius heeft van bijvoorbeeld 60 km en u rijd nooit verder gebruikt u geen benzine.
Vanaf het ogenblik dat u echter verder dan die actieradius rijdt zal uw wagen blijven benzine gebruiken.
Als u 100 km aflegt gebruikt u 2/5 van de tijd benzine.
Als u 300 km aflegt gebruikt u 4/5 van de tijd benzine.
Als u 600 km aflegt gebruikt u 9/10 van de tijd benzine.

Klopt langs geen kanten. Een hybride rijdt maar enkele kilometers op elektriciteit. Maar gaat heel vlug terug opladen. Toyota geeft zelfs aan dat de auto maar 1/3 van de tijd op benzine rijd. Als je hele korte afstanden rijd, gebruik je het meeste de benzine motor. Je haalt het minste verbruik uit lange afstanden. Hoe minder stops uiteraard hoe minder verbruik. Als ik 50km rijd, dan heb ik een verbruik tot 3.6/100km. Een afstand van 1km (kinderen ophalen op school) kan gerust 7 of meer liter/100km aangeven.
Rijd sinds 8 jaar met een hybride. Dus weet al het een en ander van het gedrag.
 
Mik;n239257 zei:
Klopt langs geen kanten. Een hybride rijdt maar enkele kilometers op elektriciteit. Maar gaat heel vlug terug opladen. Toyota geeft zelfs aan dat de auto maar 1/3 van de tijd op benzine rijd. Als je hele korte afstanden rijd, gebruik je het meeste de benzine motor. Je haalt het minste verbruik uit lange afstanden. Hoe minder stops uiteraard hoe minder verbruik. Als ik 50km rijd, dan heb ik een verbruik tot 3.6/100km. Een afstand van 1km (kinderen ophalen op school) kan gerust 7 of meer liter/100km aangeven.
Rijd sinds 8 jaar met een hybride. Dus weet al het een en ander van het gedrag.

Er zijn wel meerdere soorten hybriden.
[h=3]<< Seriële-, plug-in- en range-extender-hybriden[/h]
Er worden verschillende varianten aangeboden, met als eerst de traditionele ‘seriële’ hybride, die een conventionele benzine- of dieselmotor als belangrijkste energiebron gebruikt. Dit wordt ondersteund door een elektromotor en een klein accupakket, meestal bij het wisselen van versnelling en bij lagere snelheden.

Vervolgens heb je de plug-in hybriden, ook wel de plug-in elektrische voertuigen genoemd. Het grootste verschil is de grootte van het accupakket, welke veel groter is en meestal de mogelijkheid biedt om over bepaalde afstanden alleen elektrisch te rijden.

Range-extender-hybriden zijn het derde type in onze lijst. Deze hebben vergelijkbare componenten als een plug-in hybride, met een groot batterijpakket, verbrandingsmotor en elektromotor, maar hier werkt de verbrandingsmotor alleen maar als een generator om de batterijen op te laden. Deze hebben over het algemeen het grootste volledige elektrische bereik van elke hybride. >>
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan