Windows 10 Liedjes beveiligen tegen Delete

Status
Niet open voor verdere reacties.
WMP is een worm bij mij. Ca 100 gB aan liedjes flac heb ik op een aparte HD staan.
Ik ging mij C schijf eens kuisen, daar stonden vele, Ik delete die en leeg de prullenbak.
Nu blijkt dat er mappen leeg zijn op de externe HD. Als toemaatje of geluk vond ik een grote map met die 100 gB liedjes bij users-naam-muziek, alle mappen bijeen gesmeten.
Ik vertrouw die WMP niet meer, telkens ik liedjes speel is hij data aan het verzamelen over de liedjes.
Die liedjes heb ik geknipt naar de HD en op alle 'Alleen Lezen' toegepast. Ben ik nu gerust op zomaar verdwijnen van liedje of is WMP mijn knoeier?
 
Een bestand op alleen lezen zetten betekend niet dat je het bestand niet meer kunt verwijderen.
Alleen lezen betekend dat je het niet meer na bewerken kunt overschrijven.
 
Dat verzamelen van gegevens (metadata, tags, ...) is een feature bedoeld om je te helpen, géén bug !
Ben niet vertrouwd met WMP maar ik veronderstel dat je het in de instellingen kan uitschakelen. Nu... waarom zou je, daar is niks mis mee ...

WMP verwijderd géén bestanden, je zult de oorzaak ergens anders moeten zoeken denk ik.
 
Dan zal ik een extra HDD moeten kopen om de liedjes er te kopieren .
Dit is al de 2° maal in 3 mnd dat het vele rip-werk bijna weg was. De 1° maal heeft Recuva (gratis) 85% terug kunnen brengen, een scan van 1 dag.
 
Wat ik niet snap is dat u de C schijf gaat opruimen en er dan data ( muziek ) verdwijnt van een externe schijf.
Ik zou niet weten hoe ik zoiets voor elkaar weet te krijgen met een audioplayer.

Er moet iets anders aan de hand zijn, Windows Mediaplayer kan hier niet de boosdoener zijn.
Misschien heeft synchronisatie er iets mee te maken ?
 
Ik had nogal veel pannes met WMP de laatste tijd. Hij gaat dat logboek versturen dan telkens. Nikske deed hij.
Ik moest dan herstarten om die terug te laten werken, hij staat ook niet meer bij de standaardapp's , Groove doet dat nu.
Volgens mij knipte die WMP die liedjes naar zijn bibliotheek(C://), ik had toen mijn HDD moeten checken tov de vele liedjes in de C schijf. En dit was de 1° keer.
Er is altijd wat na Windows updates.
 
Er ligt veel aan de instellingen van WMP.
Zoals: zoeken van ontbrekende gegevens op internet (wat prioriteit heeft), bestanden verwijderen van pc als men ze uit de bibliotheek verwijdert enz... Eens je instellingen goed lezen en uitvinken wat je niet wil.
 
Dit lijkt op het eigenhandig aanpassen van locaties.
Daar heeft Windows een broertje aan dood.
Zomaar bestanden verplaatsen naar een externe schijf, gaat fout.
U kunt ze wel naar de externe schijf kopiëren, maar verplaatsen vat WMP op als uit bibliotheek verwijderen.
Dus beslist hij die mogen weg.
Dit geldt ook voor bestanden in Uw bibliotheek. Dus verplaatsen altijd door Windows laten doen.
P.S. Klik met rechts op de map Muziek, kies locatie en klik op verplaatsen.
en vergeet niet toe te staan "alle bestanden verplaatsen"
Dan staat Uw muziek voortaan op b.v. D:\Muziek
 
Na schrift.
Kreeg bij de laatste update het advies OneDrive te gebruiken.
Welnu ik adviseer U dat niet te doen.
  1. Hij begint direct. U krijgt niet de kans aan te geven wat U wel en niet wilt opslaan in OneDrive.
  2. Hij verwijderd al Uw bestanden in D:\. Slaat ze wel op in OneDrive.
    U krijgt een link "waar zijn mijn bestanden" die verwijst naar OneDrive.
  3. Maakt nieuwe lege mappen aan in C:\Users\uw naam (map heet users, maar in de Nederlandse versie staat Gebruikers)
    Bij het aanmaken van de mappen in D:\ gebeurt iets dergelijks. Zou U de map voor downloads b.v. "mijn downloads" noemen dan heet hij toch Downloads.
Dus Uw bureaublad is plots bijna leeg, Windows kan Uw afbeeldingen niet meer vinden en al Uw bestanden staan in OneDrive.

Denk dat ik wel weet waarom MS dit doet. Uw OneDrive is in no time vol en kunt gij gaan betalen.
 
gebruikt men bv de Windows 10 pro kan men de map waar in de liedjes bewaard worden beveiligen door gebruik te maken van aanwezige optie ( enkel de pro ) bestandsbeveiliging te gebruiken ..
rechtsklik op de betreffende map en je kiest eigenschappen en vervolgens geavanceerd .. je zet het vinkje aan bij " inhoud versleutelen om gegevens te beveiligen" en je klikt op ok toepassen en ok
 
gebruikt men bv de Windows 10 pro kan men de map waar in de liedjes bewaard worden beveiligen door gebruik te maken van aanwezige optie ( enkel de pro ) bestandsbeveiliging te gebruiken ..
rechtsklik op de betreffende map en je kiest eigenschappen en vervolgens geavanceerd .. je zet het vinkje aan bij " inhoud versleutelen om gegevens te beveiligen" en je klikt op ok toepassen en ok

Dit encrypteerd enkel de bestanden zodat ze niet leesbaar zijn voor andere gebruikers. De gebruiker dit dit toegepast heeft, gaat zonder problemen die bestanden kunnen lezen, verwijderen, aanpassen,....

Ik zou hier ook sterk mee oppassen. Wanneer je dit als locale gebruiker doet, zonder de gebruikte certificaten (private/public key) te backuppen, kan je die data nietmeer lezen bij een herinstallatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan