Windows 10 beveiligen externe harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zoek een nederlandstalig programma om een externe harddisk met wachtwoord te beveiligen (liefst een eenvoudig programma)
 
VERACRYPT - GRATIS encryptie software, heeft ook een portable versie die je vanaf usb kan gebruiken, taal instelbaar, ook NL.

Je kan er een ganse schijf mee beveiligen of als de te beveiligen data eerder beperkt is een beveiligde container (bestand) waarvan je zelf de grootte bepaalt op hdd aanmaken Hierin kan je dan je data veilig bewaren.

Met het programma open je dan die container, die wordt dan gemount (gekoppelt) als een extra HDD.
Container kan je dan ook weer kopiëren/backuppen naar een andere hdd, spaart ruimte.
Je hebt enkel het programma en je ww nodig om te openen.
Je kunt dus je externe hdd of container ook makkelijk op andere computers met een ander OS (linux, MacOS) openen (geef het maar mee).

Wat extra info:
Bestanden en schijven versleutelen met VeraCrypt
 
Deze is wel gratis, adviseer wel om belangrijke zaken ook op een interne schijf te bewaren.
 
TS vroeg naar de mogelijkheid om een schijf te vergrendelen met een paswoord, maar er komen vooral (overigens goede en terechte) adviezen voor encryptie van de schijf.

Ik hoop dat TS goed beseft dat dit nog héél iets anders is dan gewoon een paswoord erop zetten.

Dat is enkel aan te raden als de vraagsteller goed genoeg weet wat hij doet én geeft op termijn vaak problemen met programma's die er niet mee overweg kunnen, verlies van paswoorden, windows feature updates, etc...
 
Er is ook maar één manier om een schijf te beveiligen met een "wachtwoord". Ik vermoed ook dat de TS hier weinig affiniteit mee heeft en weet of beseft wat dit inhoud. Maar er is geen andere manier om het gewenste resultaat te bekomen. Als het hier gaat over Bitlocker, gaat vrijwel geen enkel programma hier last van hebben. Dan verlopen alle lees/schrijfoperaties naar en van de schijf volledig transparant, alsof er geen encryptie is.

Maar het is zeker een terechte opmerking, zeker bij de vraag; "liefst een eenvoudig programma"
Maw, dit kan relatief eenvoudig, maar men moet goed weten wat dit inhoud. Er is technisch geen eenvoudige oplossing hiervoor.
 
Je kan inderdaad best goed weten wat het is en hoe het werkt. Vandaar ik een link met wat uitleg gaf, of wilde geven maar foute link geplakt, correctie;
Bestanden en schijven versleutelen met VeraCrypt

Wat @PhilipV en @DDragon80 zeggen kan ik enkel beamen.

Denk ik wel mag zeggen een ervaren gebruiker te zijn.
Jaren geleden gebruikte ik Truecrypt = +/- Veracrypt, wat nu zo wat als de opvolger gezien wordt van TC, op een aantal schijven.
Had alle voorzorgen genomen: elke HDD een herkenbare naam, BU van paswoorden, HDD volume headers, serienrs van elke hdd genoteerd en duidelijk leesbaar op gemonteerde HDD aangebracht (Dymo sticker). Ook eventuele paswoordwijzigingen werden bijgehouden.
Die volume header kon na een crash wel eens problemen geven. Er werd door TC dacht ik zelfs sowieso een BU van op de HDD zelf gemaakt en kon je na een crash meestal van de schijf zelf terug naar de correct locatie kopiëren.

Zelfs met al die voorzorgen waardoor de schijf altijd terug toegankelijk te maken zou zijn, en wat me ook werkte de enkele keren het nodig was, is het toch 2x gebeurd ze niet meer leesbaar te krijgen waren. Wel wissen en terug gebruiken maar de data was niet meer te herstellen.
Gelukkig geen persoonlijke data, zou ik nooit een volledig ge-encrypte schijf (meer) voor gebruiken tenzij het om een of andere reden verplicht is.
Misschien is Bitlocker hier iets veiliger in (recovery key?) maar dat kan dan weer problemen geven als je OS en Gebruikers op een aparte partitie zet en dan bitlocker na installatie laat encrypten... Start niet meer...

Wel even opmerken het bij mij over +10 HDDs ging wat jaren probleemloos gewerkt heeft. Sommige van die schijven werden zelfs probleemloos +/- om de paar weken op een ander systeem en/of locatie gebruikt. Was de reden een bug? Driver update? Geen idee... sindsdien niet meer gebruikt.

Persoonlijke data die ik nu wil beschermen zet ik in een beveiligde container (bestand). Kan je ook makkelijk een BU van maken. of meenemen...
 
gratis, maar engelstalig:

1667661430977.png



bron: ComputerTotaal 09-2020
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan