Opgelost linux instaleren op oude laptop , 1 gb ram , 500 gb hd??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welke versie ubuntu, ipv windows10 die er nu opstaat, maar na upgrade te traag werkt , zou ik kunnen instaleren op deze laptop

Het een laptopje, dat oorspronkelijk windows7 draaide , heb intussen reeds win10 erop gekregen doch is te traag.

Iemand een idee welk het snelste besturingssysteem zou kunnen zijn voor zo een laptopje,
 
Oplossing
Ik zou er Xubuntu op zetten.
Deze heeft minimale systeemeisen en zou met 1GB nog redelijk soepel moeten werken.



Download dan wel een iets oudere versie want de nieuwste versies zijn alleen 64 bits en ik weet niet of uw oude laptopje dat aan kan.

Bijvoorbeeld een 18.04.5 i386 versie.

Als je hem nergens meer kunt vinden heb ik deze nog wel ergens en zou ik hem kunnen uploaden via Wetransfer.

Nog even gezocht en ik denk dat deze het doet: http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/18.04/release/xubuntu-18.04.5-desktop-i386.iso
zou het geen optie zijn om er geheugen bij te steken ..

*zo heb ik verleden maand een laptop met xp en maar 1gb ram geheugen en een hdd van amper 100gb onderhanden genomen ..
eerst verving ik het ramgeheugen en stak er in het totaal 2 latjes in zodat dit 4 gb werd ..de hdd werd vervangen door eentje van 360gb ( dacht ik ) kan ook 250 gb geweest zijn .
er werd eerst een Win7 premium op gezet met sp1 x64 en vervolgens geupgraded naar W10 home x64 bit ..
 
1GB RAM... Dat is nietveel. Eigenlijk veel te weinig om alle moderne OS'n te draaien. Tenzij een niet-GUI...
Dan ga ik je moeten vragen wat je er nog wenst mee te doen? Wat verwacht je er nog van?
 
Gewoon browsen op internet. En een mailtje lezen en versturen. Dus de basisbewerkingen van internet. Ik had er win 2004 opgezet doch dan duurt het een eeuwigheid. Het is een Packard Bell dots mini laptopje. De vorige Windows werkte nog maar de 2004 is een ramp. Dus dacht zet er een Linux op om simpel te browsen en te mailen. Voor de rest dient het toch niet. Ofwel een oude windows10 versie. Doch denk dat Linux sneller zal gaaan
 
Ik zou er Xubuntu op zetten.
Deze heeft minimale systeemeisen en zou met 1GB nog redelijk soepel moeten werken.



Download dan wel een iets oudere versie want de nieuwste versies zijn alleen 64 bits en ik weet niet of uw oude laptopje dat aan kan.

Bijvoorbeeld een 18.04.5 i386 versie.

Als je hem nergens meer kunt vinden heb ik deze nog wel ergens en zou ik hem kunnen uploaden via Wetransfer.

Nog even gezocht en ik denk dat deze het doet: http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/18.04/release/xubuntu-18.04.5-desktop-i386.iso
 
Oplossing
Op zich ga je het OS wel kunnen draaien met die specificaties.
Maar als je gebruik gaat maken van een webbrowser (Chrome, firefox, ...), gaat deze ook geheugen moeten consumeren. En hiermee ga je al heel snel vastlopen... Gewoon even ter info.
 
Op zich ga je het OS wel kunnen draaien met die specificaties.
Maar als je gebruik gaat maken van een webbrowser (Chrome, firefox, ...), gaat deze ook geheugen moeten consumeren. En hiermee ga je al heel snel vastlopen... Gewoon even ter info.
Valt mee, is goed te doen.
Ik heb nog een oud ASUS X10CH netbookje liggen met ook maar 1Gig geheugen. https://www.pctuts.be/threads/windows-7.24017/post-150491
Draaide onder Windows 7 starter en later Home, maar daar werkte hij bijzonder traag onder.
Een paar jaar gelden eens een Linux distributie geprobeerd.
Xubuntu was een enorme stap vooruit. Echt snel zal hij natuurlijk nooit worden, de rest van de spec's zijn ook minimaal.
 
Heb xubuntu geinstalleerd. Werkt voldoende snel om te browsen , en om mails te versturen. Windows10 was hopeloos. Laptopje nu te gebruiken met browser firefox, en het bijbehorend mailprogramma.(thunderbird)
Oplossing is uitstekend
Bedankt voor de link om het af te halen(skippy en qtex)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan