Status
Niet open voor verdere reacties.
Howler,
Je vraag is gepost in Windows 7. Met Windows 7 kan dat best via Computerbeheer > Schijfbeheer lukken. Zeker als je C alleen groter wilt maken of de D partitie helemaal weg wilt om dat het - volgens mij - beter is met een externe D te werken. Anders met Easeus partition master. De free versie is goed genoeg. Easeus geeft je wat meet interactiviteit en kleuren.
Hopelijk helpt je dat al een beetje op weg.
m.v.g.,
WW
 
Zoals WaWa zegt, maar toch een vraagje.

Hoe groot is de harde schijf waarop C: staat en hoe groot is de partitie van schijf C:
Als er namelijk geen andere partitie aanwezig is op de harddisk waarop schijf C staat is het niet mogelijk om deze te vergroten.
Een andere mogelijkheid is dan wel om een grotere nieuwe harde schijf aan te schaffen en alles hier op te installeren.
Hier heb je een leuk artikel hoe het een en ander in z'n werk gaat Kopie maken van uw harde schijf - Computer!Totaal
 
Kleine C-drive

Kleine C-drive

H.,
Hier kom ik op mijn lievelingsgebied: Een kleine C-drive is een zegen! Ik heb 160 GB en ben er zéér blij mee, want als je het doet als hierna beschreven, heb je niets dan voordelen en is overstappen naar een SSD (wat ik hoop te doen, binnenkort) heel gemakkelijk:
De C:-drive alléén voor je OS en je programma’s gebruiken Een uitzondering kan gemaakt worden voor je mailprogramma, op voorwaarde dat je provider je mails in back-up laat staan voor een bepaalde tijd. Overigens kan je die tijd zelf instellen. Aangezien ik wekelijks mijn C: back-up’t, laat ik mijn mails ook één week op de server staan.

De D:-drive voor alle Data.
Op mijn externe D:-drive al de rest (uitgezonderd Mail) verplaatst. Alle mappen met persoonlijke documenten uit »C:\gebruikers\inlognaam« naar »D:\inlognaam« met Eigenschappen > Locatie, verplaatst.
Eenmaal begonnen kan je verder gaan in de verkenner met Ctrl-X (knippen) en Ctrl-V (plakken). Dit is handiger en sneller.
Voordat je de persoonlijke mappen Mijn Documenten, Mijn afbeeldingen, enz. via de Verkenner kunt overplaatsen moet je eerst op de externe drive een hoofdmap aanmaken. Bijvoorbeeld: D:\inlognaam. Dan pas kan je vanuit C:\gebruikers\inlognaam de verschillende mappen Mijn Documenten, enz overplaatsen. Kies Eigenschappen, tabblad Locatie, knop Verplaatsen, navigeer naar de reeds aangemaakte map D:\inlognaam en klik op de knop ‘Map selecteren’. Klik tot slot op de knop ‘Toepassen’ om de complete map Mijn Documenten, enz. (incl. bestanden) automatisch naar de nieuwe locatie te verplaatsen.

Anders gezegd: Open de gebruikersmap van de huidige gebruiker en vraag de eigenschappen op van de map met daarin alle documenten. Op het verschenen tabblad kan je dan de locatie van die map aanpassen. Doe het eerst zo en niet anders! Eens dat gelukt, zal je zien dat het vanuit de Verkenner ook lukt met Ctrl-X (knippen) en dan Ctrl-V (plakken). Als het resultaat gelijk is, ben je goed bezig. Om gemakkelijk te werken is twee Verkenners te openen een groot voordeel en één rechts en de andere links op je Bureaublad te zetten
Nog een tip: klik nadien eens met rechts op de Taakbalk > Werkbalken > Mijn Documenten en je hebt een snelkoppeling naar je map Mijn documenten.
Systeemherstel kan je uitschakelen! Dat spaart je toch veel plaats.

Nu maak ik wekelijks een »Image« van mijn C:-drive op de D:-drive. Heb ik een probleem dan zet ik met ‘Restore’ alles van C: terug. Op 30 min. (max.) is alles weer als nieuw.
Ik heb mijn best gedaan om het zo goed mogelijk te beschrijven. Je ziet wel dat het goed komt.
M.V.G.,
WW
 
indien de grootte van de harde schijf het toelaat om verschillende partities te hebben ; en je bemerkt dat de C partitie te klein word dan kun je een vrije ongebruikte partitie selecteren en probleemloos deze vrije partitie toevoege aan de C partitie...
echter is het wel zo indien er bestanden op de te verkleinen /of te verwijderen partitie staan deze best effe over te zetten naar de C partitie ...of een andere partitie op de harde schijf...indien je dus meerder partities heb ......anders besta de kans dat je deze kwijt ben !!!

niet al de versies van de WIN 7 echter kan van uit schijf beheer de volume verkleinen of vergroten of zelfs partities bij maken of verwijderen ....
ik zei niet al de versies , hier bedoel ik dan dat de Ultimate dit probleemloos kan verwezenlijken; ook de versie professionel kan dit....

echter de Win 7 starter, en de home premimium kunnen dat niet ! hier voor zou je of de Acronis Hard Disk Director( deze is niet gratis ..wel gemakkelijk in gebruik ) voor kunnen gebruiken ..
of de Easues Partitie Manager ( deze is gratis voor thuis gebruikers )

BELANGRIJK ....
Het is alleen mogelijk met de aanwezige tools van de win7 om de eerst volgende partitie te gebruiken om de C partitie te vergroten .
overzetten van bestanden (mergen ) kan deze dus niet vanuit schijfbeheer

wil jij echter de derde partitie gaan samen voegen met de eerste dan dien je er rekening mee te houden dat dit niet gaat tenzij je eerst alles van de 2de partitie op de 3 de partitie plaatst door middel van kopieren..en daarna in schijfbeheer de 2de partitie samen voegt met de 1ste partitie : de C Partitie

hier lees je hoe je tewerk moet gaan ...indien je dus over de ultimate of de professionel beschikt....
Partitie C vergroten door middel van een kleinere partitie te verkleinen of te verwijderen ( x ) genaamd ?

(met de aanwezige programma’s van de win7 namelijk het defragmentatietool en de partitie wizard )

Voorbereiding....
**doe eerst een schijfdefragmentatie van de harde schijf namelijk je C....
Let op deze bewerking bestaat uit 10 fase’s...laat deze dan ook gebeuren ...
nadat dit gedaan is sluit je de schijfdefragmentatie ...

werkwijze
klik nu met rechts op computer ...en kies beheer....
klik in het venster dat nu verschijnt op schijfbeheer ...
Selecteer nu de partitie die je wenst te verkleinen of te verwijderen om deze dan nadien toe te voegen aan de C partitie.

ga je deze verkleinen : dan doe je het volgende ...
rechts klik op de deze partitie en kies verkleinen ...er springt nu een verkleinings venster op hier kun je in mb's aan geven met hoeveel je deze wilt verkleinen ....om in de volgende stap dus toe te wijzen aan de C partitie
door alles op de de C partitie te plaatsen ..

het toewijzen gebeurt nu door op de C partitie met rechts aan te klikken en de optie vergroten te kiezen ...
er verschijnt een scherm waarin de eerder verwijderde mb van de andere partitie vermeld staan ...klik op ok om deze toe te wijzen naar de C partitie en volg de wizard op..

ga je echter de hele vrije partitie toe wijzen aan de C partitie ..
dan klik je met rechts op deze en kies verwijderen ..
is dat gedaan
klik dan met rechts op de C patrtitie en hier kies je nu om deze te vergroten : volg de wizard op !!
 
Laatst bewerkt:
Qtex,
Bedankt voor je toevoeging! Ultra-nuttig. De moeite waard. Ik ben verwend met Win7 Pro natuurlijk.
Hopelijk komt onze bezoeker terug om dit alles toe te passen en is hij of zij weer een groot stuk wijzer...
m.v.g.,
WW
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan