Kleine C-drive
Kleine C-drive
H.,
Hier kom ik op mijn lievelingsgebied: Een kleine C-drive is een zegen! Ik heb 160 GB en ben er zéér blij mee, want als je het doet als hierna beschreven, heb je niets dan voordelen en is overstappen naar een SSD (wat ik hoop te doen, binnenkort) heel gemakkelijk:
De C:-drive alléén voor je OS en je programma’s gebruiken Een uitzondering kan gemaakt worden voor je mailprogramma, op voorwaarde dat je provider je mails in back-up laat staan voor een bepaalde tijd. Overigens kan je die tijd zelf instellen. Aangezien ik wekelijks mijn C: back-up’t, laat ik mijn mails ook één week op de server staan.
De D:-drive voor alle Data.
Op mijn externe D:-drive al de rest (uitgezonderd Mail) verplaatst. Alle mappen met persoonlijke documenten uit »C:\gebruikers\inlognaam« naar »D:\inlognaam« met Eigenschappen > Locatie, verplaatst.
Eenmaal begonnen kan je verder gaan in de verkenner met Ctrl-X (knippen) en Ctrl-V (plakken). Dit is handiger en sneller.
Voordat je de persoonlijke mappen Mijn Documenten, Mijn afbeeldingen, enz. via de Verkenner kunt overplaatsen moet je eerst op de externe drive een hoofdmap aanmaken. Bijvoorbeeld: D:\inlognaam. Dan pas kan je vanuit C:\gebruikers\inlognaam de verschillende mappen Mijn Documenten, enz overplaatsen. Kies Eigenschappen, tabblad Locatie, knop Verplaatsen, navigeer naar de reeds aangemaakte map D:\inlognaam en klik op de knop ‘Map selecteren’. Klik tot slot op de knop ‘Toepassen’ om de complete map Mijn Documenten, enz. (incl. bestanden) automatisch naar de nieuwe locatie te verplaatsen.
Anders gezegd: Open de gebruikersmap van de huidige gebruiker en vraag de eigenschappen op van de map met daarin alle documenten. Op het verschenen tabblad kan je dan de locatie van die map aanpassen. Doe het eerst zo en niet anders! Eens dat gelukt, zal je zien dat het vanuit de Verkenner ook lukt met Ctrl-X (knippen) en dan Ctrl-V (plakken). Als het resultaat gelijk is, ben je goed bezig. Om gemakkelijk te werken is twee Verkenners te openen een groot voordeel en één rechts en de andere links op je Bureaublad te zetten
Nog een tip: klik nadien eens met rechts op de Taakbalk > Werkbalken > Mijn Documenten en je hebt een snelkoppeling naar je map Mijn documenten.
Systeemherstel kan je uitschakelen! Dat spaart je toch veel plaats.
Nu maak ik wekelijks een »Image« van mijn C:-drive op de D:-drive. Heb ik een probleem dan zet ik met ‘Restore’ alles van C: terug. Op 30 min. (max.) is alles weer als nieuw.
Ik heb mijn best gedaan om het zo goed mogelijk te beschrijven. Je ziet wel dat het goed komt.
M.V.G.,
WW