Microsoft’s 2-step-authentication kan worden geactiveerd op Microsoft Accounts

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
In het Nederlands heet 2 step authentication: “tweeledige verificatie”, maar in dit artikel zal ik de naamgeving 2 step authentication blijven gebruiken. Diensten zoals Dropbox en Google accounts hebben het al langer – en gelukkig is Microsoft nu ook met de optie gekomen van 2 step authentication. 2 step authentication is een beveiligingsmechanisme voor je Microsoft Account welke je meerdere beveiligingsstappen laat doorlopen om toegang tot je account te krijgen. Mijn advies is mocht je 2-step-authentication willen activeren op je Microsoft account, lees dan eerst de gehele blogpost door, voordat je de stappen gaat uitvoeren.

2-step-authentication kan bijvoorbeeld bijzonder handig zijn voor het moment dat je op vakantie bent en bijvoorbeeld in een Internetcafé je mail wilt lezen. Normaal gesproken heb je geen idee wat voor een software op de PC’s van de internetcafe’s geïnstalleerd is en is het inloggen meestal zo lek als een mandje. Als het internetcafé een keylogger op hun PC’s geïnstalleerd hebben heb je een probleem als je alleen inlogt met je wachtwoord.

2-step-authentication voegt een extra beveiligingsmechanisme toe zodat kwaadwillenden, ook al hebben ze je wachtwoord, toch niet kunnen inloggen. Met 2 step authentication krijg je bijvoorbeeld een SMS met een extra beveiligingscode toegestuurd op het moment dat je wilt inloggen. Microsoft heeft nu dus ook de mogelijkheid om 2-step-authentication toe te voegen aan je Microsoft account, zodat je Microsoft account nu beter beveiligd is.

Om 2 step authentication te activeren op je Microsoft Account, moet je volgens de normale procedure inloggen op je Microsoft account. Doe dit via https://account.live.com. Log in en klik vervolgens in het menu op “Beveiligingsgegevens”.


Screen-Shot-2013-04-20-at-5.54.23-PM.png


Klik vervolgens op “Tweeledige verificatie instellen” om 2-step-authentication in te schakelen. – Doorloop het stappenplan. Hiervoor kan je een email adres op geven of een telefoonnummer waar vervolgens een sms-bericht naar verstuurd wordt. In mijn geval heb ik gekozen voor een gmail account (welke ik doorgaans gebruik). Daar werd een controlecode naar gestuurd om mijn 2-step-authentication in te schakelen.

Na het invoeren van deze code krijg je de melding dat 2-step-authentication succesvol is ingesteld. Ik kreeg ook nog een SMS bevestiging hiervan (mijn GSM-nummer stond al ingesteld in mijn Microsoft account).


Screen-Shot-2013-04-20-at-6.01.59-PM.png


Nu komt het “tricky-part”. Er zijn applicaties welke niet overweg kunnen met 2-step-authentication, maar waarvoor je toch met je Microsoft Account moet inloggen. Deze applicaties kunnen op dit moment geen gebruik meer maken van je ‘normale’ wachtwoord, maar krijgen een applicatie-specifiek wachtwoord welke gekoppeld is aan én de applicatie én je Microsoft account. Microsoft zelf beschrijft het in hun mail op deze manier:

Bepaalde apps en apparaten ondersteunen echter geen beveiligingscodes. Als er in een van je apps (bijvoorbeeld de mail-app op je telefoon) een foutbericht wordt weergegeven dat het wachtwoord ongeldig is, moet je een wachtwoord voor je app maken om je aan te melden. Telkens wanneer je een app-wachtwoord moet invoeren, kun je de pagina met beveiligingsgegevens op https://account.live.com/Proofs/AppPassword bezoeken om het wachtwoord op te halen of kun je op de onderstaande knop klikken.

Zoals de mail van Microsoft beschrijft moet je voor deze applicaties dus een specifieke Applicatie Wachtwoord genereren en instellen om het account met deze applicaties te kunnen gebruiken.

Mochten jullie nog vragen hebben over het instellen van de 2-step-authentication van een Microsoft account: Stel ze gerust in het forum. Microsoft heeft getracht het zo eenvoudig mogelijk te maken en dat is duidelijk te zien. Ik kan ook iedereen aanraden om voor hun Microsoft Account 2-step-authentication in te schakelen, omdat dit gewoonweg veel veiliger is voor jezelf en je Microsoft account.


Bron: WP7.NL
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan