Mixpad

Status
Niet open voor verdere reacties.

gibsonmil

Steunend lid
Vip Lid
Eerst en vooral voor allen een voorspoedig en vooral gezond 2019 gewenst !
Nu weet ik niet of deze vraag past hier op 'ons' forum, maar misschien is er toch iemand die me hierin kan helpen:

als hobby-gitarist installeerde ik onlangs het programma MIXPAD van NCH, bedoeld om eigen muzikale opnames te maken. Geen enkel probleem met de installatie en het programma laat zich kinderlijk eenvoudig bedienen. Mijn interface (ingang instrument/micro) is een compatibele Focusrite-Scarlett 2i2 en geeft een prachtig input- en output signaal. Tot zoverre dus geen enkel probleem ware het niet dat ik bij het instellen van 1 of meerdere effecten (reverb, compressor, tremolo, enz.) op voorhand niet kan horen HOE die klinken ! Men past die effecten toe PER TRACK, doch ENKEL NA EEN OPNAME kan men horen hoe dit alles klinkt ! Dus, vóór èn zelfs tijdens de opname hoort men een 'onbewerkte' gitaarsound. Pas bij de PLAYBACK worden alle effecten hoorbaar en kunnen die zelfs bewerkt worden. Doch hier ook, hoort men niet direct hoe de wijziging gaat klinken !! Alles behalve praktisch dus !
Noch in de on-line manual, YouTube tutorials noch fora wordt dit aangekaart waar ik reeds deze vraag stelde, maar zonder gevolg.
Daarom hoop ik dat er hier misschien iemand mij wat meer uitleg kan geven ?
 
Ongeacht ik niet zeker weet of dit mogelijk is, moet je volgende in overweging nemen;
Effecten op geluid toepassen (in deze situatie), vraagt rekentijd van je computer. Sommige "effecten" zullen eenvoudig en bijgevolg snel toepasbaar zijn, terwijl andere meer tijd gaan vragen. Tel daar nu bij dat je verschillende kanalen tegelijk wil gaan toepassen, en dit in real-time. Bij opnames is delay (vertraging) uit den boze, zeker als verschillende kanalen niet synchroon zijn. Deze totale situatie klinkt voor u misschien eenvoudig, maar voor de software is dit zeker niet. Je wilt realtime alles perfect. Dit wilt zeggen, goede interfacing met goede hardware en software (ASIO ed). Dan nog multitasking software welke alles zeer snel en correct kan toepassen zodat alle delays gelijk zijn, en ook nog eens zo klein mogelijk...
Zie je de situatie beter nu? Dit kan mogelijk zijn... maar dat zal niet met de eerste de beste software kunnen. Beste is om zulke effecten via "hardware" (of snelle externe DSP) toe te passen, voor het in je mixer terecht komt.
 
Praktisch of niet praktisch, maar wel gebruikelijk met Mixing Software.
Dit soort software is bedoeld om een opname en daarna een eindmix te maken. Zo werkt het in de studio ook.
Zo'n programma is niet bedoeld om een gitaarsound te maken.
De gitaarsound zal je eerst moeten creëren met effectapparatuur om deze op te nemen met Mixing Software.
Als alle track's zijn opgenomen ga je een eindmix maken en voeg je effecten toe aan channels waar dat nodig is.


Hier heb je wat beknopt leesvoer dat ik zo snel even kon vinden via Google: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsstudio
 
Formidabel antwoord mannen. Bedankt. Ik was er ondertussen ook uitgekomen dat de 'hardware' manier het eenvoudigst is en heb het met succes uitgeprobeerd. Het programma is - zoals jullie zeggen - inderdaad bedoeld om NA de opname alles te mixen en te verfijnen met de nodige effecten indien nodig. Het programma is zeker niet bedoeld als effectenapparaat, het was me enkel iets anders voorgesteld... Maar alles bij elkaar toch een handig ding !
Herhaalde dank !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan