E-mail Mozilla - Mails van Firefox-Webmail naar Thunderbird mailbox

Status
Niet open voor verdere reacties.
Besten,

Ik werk als volgt :
* In FF open ik vooreerst "Webmail" en bekijk alle inkomende mails.
* Ik laat dan enkel diegene door naar mijn TH-mailbox die mij interesseren = "Postvak IN".
* Alle andere verwijder ik in "Webmail".

Ik heb 2 accounts op 2 verschillende namen :
* De 1ste op mijn naam : deze verloopt goed zoals hierboven beschreven en de behouden mails verschijnen in mijn TH-mailbox in "Postvak IN"

* De 2e op een andere naam :
--- Ik verkrijg daar mijn inkomende mails in.
--- Ik kuis die en de overgebleven verschijnen dan in mijn TH-mailbox - in "Postvak IN"
*********** Nu verschijnen die in mijn "Webmail" maar de overblijvenden verschijnen NIET meer in mijn TH-mailbox- "Postvak IN".
Ik doe nu het volgende :
* In mijn "Webmail" breng ik die dan over van "inkomende mails " van het 2e account naar de "Postvak IN" van mijn account.
* En dan verschijnen die in mijn mails in TH-mailbox "Postvak IN".

Wat moet ik nu weer aantippen en niet aantippen opdat dit terug zou keren naar het oude?

Flamingo
 
Denk dat ge zolang ge ze niet verstuurd naar Uw 2e mailbox, ze niet te zien zijn.
Maar begrijp totaal niet wat het nut hier van is. Je kan toch direct lezen wat je interesseert en wat niet. Je moet toch niets eerst deleten of opnieuw versturen.
 
@flamgen Je zit er op een niet correcte manier naar te kijken denk ik.

Er bestaat niet zo iets als een TH mailbox of een webmail mailbox ... Dat zijn gewoon 2 manieren om naar hetzelfde te kijken.

Uit je huidige opstelling is me wel het volgende duidelijk :
  • je hebt 2 mailaccounts en die bekijk je in webmail
  • je hebt ook Thunderbird geinstalleerd, maar daar heb je enkel de eerste als standaard mailbox staan.
Dat verklaart waarom de inbox van de tweede maar zichtbaar wordt in TH, als je de mails eruit naar de andere mailaccount versleept. Die 2de account ziet je TH immers niet ...

Is dit werkbaar en nuttig ? ABSOLUUT NIET - onzinnig vind ik dat.

--> Vergeet nu eens eerst die webmail en herconfigureer je Thunderbird.
  1. Maak de 2 accounts in 1 installatie van TH, met gelijkwaardige accounts naast elkaar en zorg dat die beide accounts geconfigureerd zijn als IMAP !!! zeker géén POP3

  2. Laat je Thunderbird beide accounts even syncroniseren en ruim dan op wat je niet meer hoeft.

  3. Kijk dan na een uurtje wachten (als je dat wil) eens via webmail naar die beide mailaccounts in je browser. Voortaan zou ik dat enkel nog doen als je vanop een ander apparaat dan je PC toch even mails wil lezen.
--> Die opkuisoperatie die je tot nu toe deed heeft totaal géén zin. Als je spam wil beperken moet je gewoon voor elk van de accounts bij het bekijken in TH systematisch ongewenste mails als junk/spam aanmerken en na verloop van tijd zul je zien dat dit systeem minder en minder spam in je INBOX dropt.
 
Beste PhilipV,

Ik zie dat ook U mijn uitleg verkeerd heb begrepen.
Maar het zal wel aan mij liggen dat ik mijn vraag niet juist heb opgesteld.
  • WEBMAIL :
    • Hier heb ik 2 accounts op 2 verschillende namen.​
    • Ik laat hier dus hun desbetreffende mails binnenkomen.​
    • Per mail kuis ik alles en behoud alleen hetgeen mij interesseer.​
  • THUNDERBIRD :
    • Hier heb ik OOK 2 accounts op 2 dezelfde verschillende namen.​
    • Wanneer ik Thunderbird open dan verschijnen de in Webmail behouden mails direct in deze mappen en daar bekijk ik ze.​
    • ******* En het is hier dat er sinds enkele tijd iets mis loopt : ze verschijnen niet meer in mijn 2e account.
Ik deed zulks uit veiligheid : in Webmail kwam er zo veel BROL binnen, die ik dan niet binnentrok in mijn Thunderbird op mijn PC.
Hetgeen in mijn Thunderbird binnengekomen was waren mails waarvan ik de afzender kende en die veilig waren.

Deze verandering zou wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat in mijn Thunderbird nu "plotseling" een 3e account is verschenen, maar onder IMAP terwijl mijn 2 andere onder POP3 staan. En ik krijg die 3e langs geen kanten weg.

Maar ik ga vandaag iets anders uitproberen : uw info indachtig :
  • Ik zal vooreerst de inhoud van mijn "Profiles" BackUppen.​
  • Daarna ga ik mijn Thunderbird "volledig" verwijderen.​
  • Mijn PC afsluiten en heropstarten.​
  • De laatste versie van Thunderbird herinstalleren.​
  • ***** Maar ik ga nu opteren voor IMAP i.p.v. POP3. - Ik had dat nog niet gedaan omdat ik tot nu toe alleen op mijn PC mijn mails bekeek. Maar sedert verleden zomer werk ik nu ook met mijn laptop wanneer ik bij goed weder aan mijn terras zit buiten *****​
  • De inhoud van mijn "Profiles" herinbrengen.​
Juist Uw melding : "Laat je Thunderbird beide accounts even synchroniseren en ruim dan op wat je niet meer hoeft." versta ik niet goed.

Ik hoop dan ook dat die 3e account verdwenen is en niet meer zal terugkeren.

Ik ga nu een uurtje wachten en ondertussen alle info op de website van Telenet betreffende IMAP en POP3 eens doornemen.

Flamingo :geek: :)




 
Je hebt daarmee zelf het antwoord gegeven én je hebt voor de goede oplossing gekozen.
Als je accounts als POP3 staan is het normaal dat je die na het openen van je account in webmail niet meer binnenkrijgt in de Thunderbird. Dat is gewoon het idee achter POP3.

Met IMAP krijg je volledige syncronisatie tussen alles wat je doet met zowel de ene kant als de andere.

Je beweegredenen omdat eerst in webmail te doen en dan pas in Thunderbird kan ik met de beste wil van de wereld niet vatten ! Thunderbird heeft ook spamfilters die je over enige tijd intelligent kan opbouwen, proefondervindelijk en het maakt je toch niet uit of je die eerst binnenhaalt daar, dan in spam krijgt en/of wist : je moet toch niet betalen per mail die binnenkomt. Puur tijdverlies wat je tot nu toe doet, maar uiteraard je eigen beslissing.

PS : je hoeft je Thunderbird-installatie niet te verwijderen en te herinstalleren - herconfigureren op vlak van accounts is voldoende -, met de software is niets mis.
 
Het is mij nog niet gelukt om POP3 om te zetten in imap zonder het account te verwijderen en opnieuw te installeren.
Daarvoor zou je de bestaande pop3 accounts kunnen veranderen door er een onzin mailadres in te zetten. B.v. Jan@mail.com veranderen in J a n@meel.com
Dan blijven de gegevens bewaard op je computer.
Dan maak je accounts opnieuw aan, maar je kiest nu voor imap.
Je ziet dan dat je mails weer snel binnen komen.
Tot slot kun je kijken of er mails in je oude pop3 accounts staan die je wilt bewaren en niet in het imap account staan. Die kun je dan naar imap kopieren of nog beter verplaatsen.
Verplaatsen is handiger. Wat weg is uit je pop3 account is dan verplaatst. Daar hoef je niet meer naar te kijken.
Succes er mee.
 
Verplaatsen is handiger. Wat weg is uit je pop3 account is dan verplaatst. Daar hoef je niet meer naar te kijken.

Het is zelfs nog beter dan dat :
  1. alles uit de POP3 mailbox met de fantasienaam staat op je PC en blijft beschikbaar in Thunderbird zolang je het niet weghaalt ;
  2. alle mails in je IMAP mailbox van je echte account komen binnen van zodra er mails zijn om binnen te halen ;
  3. en ... alles wat je in je mailbox verplaatst van de POP3 naar de IMAP, zal enige minuten later ook beschikbaar zijn in je IMAP én dus ook in je webmail te zien zijn.
 
Beste PhilipV,

Ik heb eindelijk tijd gevonden om mij met dit alles terug eens bezig te houden.

Ik heb gedaan :
  1. Mijn Thunderbird heringesteld als POP3 en alles laten binnenkomen.
  2. Een Backup gemaakt hiervan.= 12 mails.
  3. Mijn Thunderbird volledig geliquideerd en de PC heropgestart.
  4. Mijn Thunderbird heringesteld als IMAP en alles laten binnenkomen.
  5. Een Backup gemaakt hiervan = 222 mails.
  6. ***** De inhoud hiervan verschilt natuurlijk *****
Vraag :
Hoe kan ik beide inhouden tezamen brengen tot 1 geheel ?
Ik opteer - op Uw aanraden - voor het verder gebruik van IMAP.

Wat ik nog steeds niet versta is het volgende :
  • In den tijd - toen ik nog vooreerst Webmail gebruikte voor het nazicht van mijn binnenkomende mails - dan kuiste ik die mails en liet enkel maar de voor mij belangrijke doorsturen naar mijn Thunderbird IN.​
  • Al de overschot liet ik verwijderen naar de Prullenbak.​
  • Daardoor dacht ik dat die van de server werden geschrapt en verdwenen waren.​
  • Maar die komen allemaal terug wanneer ik IMAP heb geïnstalleerd.​
  • En dat is enkel en alleen voor mijn account 2 en niet voor mijn account 1 = mij persoonlijk.​

Voor de zoveelste keer, dank voor Uw feedback en Info.
Flamingo :geek: (y)
 
Als je verwijderd in pop3, blijven die nog op de originele server staan. Als je ze verwijderd met imap, zijn ze daar weg.
Dat ligt er aan hoe het instelt in Thunderbird.
Hier bij mij heb ik Geen berichten verwijderen aangevinkt en dan heb je gelijk.
Of je kiest voor Alle berichten verwijderen, behalve de meest recente x Het minimum is daar 0, dus dan is alles weg.
Je kunt ook Berichten verwijderen die ouder zijn dan x dagen aanvinken. Het minimum is daar dan 1 dag.
Dan worden de berichten dus na 1 dag verwijderd van de provider server en zijn ze weg.

Thunderbird.jpg
 
@flamgen Als je éénmaal grondig kuist nu in alles wat je op je Thunderbird ziet staan, nadat je beide accounts op IMAP hebt staan én vanaf nu nog enkel IMAP gebruikt ben je vanaf nu proper bezig.

LET WEL : als je voor één van beide accounts toch nog Webmail zou gebruiken moet je erop letten dat ook in die Webmail je account ingesteld staat op IMAP - anders krijg je terug een onontwarbaar gedrag. Stel dat je dit vergeet en in Webmail zaken nog POP3 hebt staan en dan berichten zou verwijderen vanuit die webmail zal je die daarna toch nog in je Thunderbird zien binnenkomen.

--> Altijd en overal IMAP en het blijft transparant ! Dat is dus de boodschap ...
 
Beste PhilipV,

*** Het veranderen van POP3 naar IMAP is toch niet gemakkelijk ***

Accounts & mails :

In mijn nieuwe Thunderbird staan mijn 2 nieuwe accounts via IMAP.
De mails zijn allen goed binnen gekomen.
Ik heb die gekuist - want ze gingen terug tot begin 2019 !!! -
De verwijderden vertoonden dan een horizontale streep, maar .... bleven staan.
Diegene die mijn interesseren heb ik aangemeld met een ster.
En met het systeem bovenaan kan men dus nu een keuze maken dewelke ik wil zien.
Vraag : Hoe kan ik die werkelijk verwijderen i.p.v. ze allen te laten staan met een streep erdoor ?


Het verdere van de installatie lukt mij niet.

Mappen :

  • Wat mij opvalt is het feit da,t na de installatie van Thunderbird, er na "Profiles" GEEN map staat met vele "letters & cijfers".
  • En in de oude installatie stonden er steeds 2 mappen :
    • Map 1 : "letters & cijfers"-default-releas​
    • Map 2 : "letters & cijfers"-default​
Inhoud :
  • Ik heb de nodige delen - dus niet het geheel - uit mijn BackUps ingebracht in de map : "letters & cijfers"-default-releas :
    • abooks.mab
    • Cert9 en key4
    • Logins.JSon
    • addons.JSon
  • Maar ik zie niets verschijnen in Thunderbird.
Dus......... ik doe zekers weer iets verkeerd.
Of heb een verkeerde methode gebruikt om mijn bestaande inhoud uit mijn BackUps van mijn vroegere POP3 en IMAP over te brengen.

Ja beste PhilipV, gezien mijn ouderdom, is het voor mij niet meer zo gemakkelijk om dit alles nog te begrijpen en te gebruiken.
Maar toch......... wil ik mee zijn met mijne tijd en dus het nieuwe IMAP gebruiken.

Flamingo :geek: (y):coffee:
 
Waar je nu mee worstelt is Thunderbird-specifiek en dat gebruik ik niet : ben Outlook 2016 en 2019 gebruiker...
Misschien weet @Skippy daar iets meer over te vertellen.

Maar ik moet alvast zeggen dat ik niet goed snap wat je allemaal wil uithalen met die backups en die mappen allerhande met letters en cijfers : kan ik niet plaatsen.
Screenshotjes zouden misschien iets kunnen verduidelijken.

Als je bv. zegt dat je niets ziet verschijnen in Thunderbird dan vraag ik me af waar je ze in 'mappen' hebt gezet. Welke mappen ? waar ?
 
Hoe staat Synchronisatie en Opslag ingesteld ??

Wat uw mappen betreft zie ik ook zo snel niet wat u bedoeld.
Alles komt binnen in Post-In en daarna zal u zelf alles moeten verdelen in door u zelf gemaakte mappen.
Of je laat dit automatisch verrichten door filterregels te maken.
Dat vind je bij Extra > Berichtenfillters > Nieuw en dan dus zelf invullen welke mail automatisch naar welke map verplaatst moet worden.
Kan handig zijn, maar je ziet dan wel snel berichten over het hoofd. Ik doe dit dus niet zo, maar het kan wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan