Software MySQL80 instance niet bereikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik gebruik een applicatie voor Document Management (LogicalDOC), onderbouwd met een database in MySQL80, die ook locaal draait.
De applicatie doet het prima. De MySQL ook op één klein, vrij vervelend detail na : de instance waarin de database voor die applicatie zit is soms (niet altijd...) niet meteen actief bij het opstarten.

1587510999714.png


De service van MySQL staat op automatische start én als ik die bekijk op het ogenblik dat mijn applicatie zegt geen connectie te krijgen draait die ook helemaal.

1587511146458.png


En als ik in MySQL Workbench even op de local instance klik (waardoor de explorer, management console zeg maar...) wordt opgestart is de database ook zonder problemen online.
Ga ik dan gewoon naar de inlogpagina van de app. dan is deze ook helemaal klaar, connecteert en laat mij aanloggen.

Nog iemand zo'n gedrag ooit gezien ?
 
Je kan eens proberen om die service te starten vanaf de "Local System" account. Omdat die toch locaal draait gaat die de Network service account niet echt nodig hebben vermoed ik. Mogelijks een dependency issue. Maar zou alleszins niet mogen.
Ik heb al wel toestanden gezien waarbij tijdens het opstarten van Windows, de applicatie eerder start dan de SQL instantie... waardoor de event log een aantal fouten geeft.
 
@DDragon80 Een installatie heeft 2 lagen : een serverlaag en een instance/database laag. Had ondertussen gevonden dat er in beiden lagen een onderdeel 'instellingen' is, waarin een time-out staat ... Bij de instance is er een time-out voor als de server de instance probeert te starten of connecteren. Standaard staat die blijkbaar op 30 sec en ik heb die nu gewijzigd naar 300 sec. Effe zien wat dat geeft (testen is natuurlijk pas na nieuwe start PC en dat doe ik niet elke dag ...)

Je suggestie volg ik niet helemaal omdat de service van MySQL wel goed start en draait, dus daar is niets mis mee ... In volgorde is het dus : server/service = OK --> Database openen = niet OK (misschien te snel time-out).

De applicatie is een manuele opstart en niet altijd meteen... Fenomeen van gesloten database ook al meegemaakt bij het opstarten van de applicatie (web interface) uren na het starten van de PC dus die kan niet te snel komen...

We zien wel : ik laat mijn poging oplossing effe paar dagen zo - zo nodig kom ik hier nog even op terug.
 
Men redenering kwam van volgende:
Local System:
The built-in Local System user account has no password, has a high level of access privileges; it is part of the Administrators group and it presents the computer’s credentials to remote servers.

Network Service:
The built-in Network Service user account has fewer access privileges on the system than the Local System user account; it is part of the Users group but the Network Service user account is still able to interact throughout the network with the credentials of the computer account.

Local Service:
The built-in Local Service user account has fewer access privileges on the local computer; it is part of the Users group and it Use the Local Service user account if the worker process does not require access outside the server on which it is running.

En mogelijks ook omdat die dependencies zou kunnen hebben op vlak van andere netwerk-related services. Die in een toestand van enkel locale applicaties niet aan de orde zijn.

Maar uiteraard, het zou evengoed een time-out tussen die layers kunnen zijn... het was/is een wilde gok.
 
Wat mij opvalt is dat het over de database gaat die niet direct opstart.
Het draait lokaal, welke server software draait hier ?? Apache o.i.d.
MySQL zal pas kunnen goed werken als de server opgestart is.
 
@Skippy Nu haal je de zaken door elkaar : de server van de database is MySQL 8.0 - dat is een database server.
Apache is een web server, wordt niet gebruikt in MySQL, dat is een volledig geprogrammeerde, geinstalleerde interface en management console - géén web nodig voor zijn eigen werking.

De app is wel web-based maar daar is op dat vlak geen probleem mee, want ik krijg zijn webpagina's te zien. (ter info : de mee geinstalleerde webserver is een Tomcat, op poort 8080 op localhost). Werkt prima ! Enkel zit het gebruikersbeheer, authenticatie en dergelijke van de applicatie in één van de tabellen van de database en als hij die niet kan bereiken kan ik niet aanloggen. De app zegt me overigens netjes 'Database not connected' ... Na een duwtje op niveau van de instance van LogicalDOC (dus een sub van de db-server) (zie vorige posts) gaat het dan wel.

Mag ik (voorzichtig) besluiten dat je weinig of géén ervaring hebt met MySQL of andere DBMS ?
 
Aha, toen ik me daar nog mee bezig hield draaide in meestal een MySQL database op een Apache server en alles geschreven in PHP.

Geheel mij onbekend is dat MySQL ook een server is.

Ik ben hier even wat jaartjes blijven hangen in deze technology. Sorry
 
Heb volgend topic daarover gevonden; https://forums.logicaldoc.com/viewtopic.php?t=8925

Then during the setup you should provide username/password of the database to the installer.

Daar gaat iets foutlopen. Langs de andere kant, ik vermoed dat de installer die database wel gemaakt heeft? dat je die niet manueel in MySQL aangemaakt hebt?
Indien manueel, moet die vermelde account full control hebben op die database.
 
@DDragon80 Nee hoor, lees eens alle posts : werkt prima en draait al geruime tijd. En ja, alles is aangemaakt door de installer en ik krijg prima connectie, alleen moet ik de MySQL steeds effe wakker maken eerst ... maar zoals hoger aangegeven : ik heb time-out van de database binnen de MySQL server verhoogd en dat lijkt te werken. Er draait zovéél op die machine (mijn werkpaardPC) dat opstarten wel even duurt en blijkbaar was 30 sec. te kort.
 
DBMS is nu voor mij eens een bekend terrein : ik zie jullie vaak commentaar of oplossingen schrijven waar ik zeg : amai ... da ken ik niet of da wist ik niet.
Maar heb ervarig met diverse DBMS systemen opgebouwd over de voorbije 30 jaar tot 2 jaar geleden : Oracle, MS SQL Server en de apps errond of over : Workday, Succesfactors for SAP, SAP zelf, MS Dynamics, etc ...

Maar die kosten allemaal stukken van mensen : met MySQL probeer ik mij te herlanceren als gepensioneerde zonder IT-budget hé ... dus toch nog wel wat bij te leren ... of ontdekken, vandaar dit topic gestart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan