Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

een van mijn kinders was op de site tvduck en heeft daar een virus binnengehaald. :shame:Geen enkele toets of click reageerde meer. Heb dan afgelegd en in veilige modus opgestart en met antivir een scan gedaan waar er een 3 -tal virussen gevonden werden. Deze verwijderd en geprobeerd opnieuw op te starten wat dus niet meer lukt , zelfs niet in veilige modus. Ik zou een volledige nieuwe installatie kunnen doen maar wil dit enkel weerhouden als laatste oplossing omdat ik toch een en ander wil proberen te redden. Hoe kan dit het beste ? Zou iets verkeerd zijn met de MBR ? Hoe te herstellen ? Andere oplossingen ? Hoe een serieuze scan doen als men niet meer kan opstarten ?

alvast bedankt voor jullie reacties.

Ben
 
Wat is het besturingssysteem , XP of Vista en heb je hiervan een installatieschijfje in bezit? Hoogstwaarschijnlijk heeft antivir een belangrijk bestand verwijdert dat nodig is om de computer op te starten, maar kan opgelost worden. Hoe ben jij zo zeker dat er via tvduck een virus binnengehaald is? Een virus breekt niet onmiddelijk uit. Waarschijnlijk was het systeem overbelast , dan reageert er ook niets meer.
 
Laatst bewerkt:
Laten we beginnen bij het begin.
Hoe een serieuze scan doen als men niet meer kan opstarten ?

Vooraleer het MBR of de bootsector te herstellen word het aanbevolen om de computer eerst op virussen te scannen.
Dit kun je door de computer op te starten met een antivirus boot schijfje.
Download hier antivirus bootcd van panda en brand het iso bestand op een schijfje,



Als het schijfje gebrand is, start je hiermee de computer op en scan hiermee gans de computer. Vergeet niet het BIOS in te stellen dat de computer via cd-rom moet opgestart worden.
 
hallo Swake ,

Dank voor uw antwoord maar als ik opstart en de procedure volg dan zegt hij dat hij geen partities gevonden heeft.

Groetjes Ben
 
Heb je een herstelschijfje voor deze computer, waarmee ik dan bedoel niet het installatieschijfje voor XP
 
Dank voor uw antwoord maar als ik opstart en de procedure volg dan zegt hij dat hij geen partities gevonden heeft.

Dan vrees ik voor het ergste en je een volledig nieuwe installatie zal moeten uitvoeren. Partitie(s) zijn verwijdert en met een herstelschijfje zou het mogelijk geweest zijn de partitie te herstellen. Enige oplossing die ik zie is een nieuwe installatie uitvoeren .
 
Hoi Swake ,

Heb intussen eens een chkdsk uitgevoerd en zie als resultaat 40017907 clusters in totaal waarvan 13055057 beschikbaar. Zou mijn schijf naar de vaantjes zijn? bij chkdsk /r blijft hij op 51 % hangen.

Ben
 
bij chkdsk /r blijft hij op 51 % hangen.

Dit wijst toch al naar beschadigde clusters en is de schijf aan vervanging toe. Toen chkdsk bleef hangen bij 51% wat heb je dan gedaan ? Computer uitgezet of chkdsk verder laten uitvoeren. Als er beschadigde clusters worden gevonden, kan chkdsk soms een heel tijdje blijven hangen en opnieuw verdergaan. Ik zou zeggen, duurt het 15-20 minuten voordat chkdsk verder gaat, je schijf inderdaad naar de vaantjes is. Moest het lukken om chkdsk te laten lopen tot 100% , toch maar een nieuwe HD plaatsen, en van de oude schijf nog zoveel mogelijk data proberen te recepureren.
Weet je het juiste merk van deze HD
 
Hoi Swake ,

De chkdsk opnieuw gedaan en na laaaaaang wachten geraakt hij er toch door. Is een Maxtor 160 Gb. Intussen een WD gekocht en zal deze proberen te installeren in het weekend. Heb eens opgevangen om enkel het besturingssysteem op de C te zetten en alle andere programmas op een andere partitie zodat bij crashes enkel de image van het besturingssysteem moet geladen worden. Heb echter mijn twijfels of die andere projes op aan andere partitie dan nog zullen werken.

mvg

Ben
 
De chkdsk opnieuw gedaan en na laaaaaang wachten geraakt hij er toch door. Is een Maxtor 160 Gb. Intussen een WD gekocht en zal deze proberen te installeren in het weekend. Heb eens opgevangen om enkel het besturingssysteem op de C te zetten en alle andere programmas op een andere partitie zodat bij crashes enkel de image van het besturingssysteem moet geladen worden. Heb echter mijn twijfels of die andere projes op aan andere partitie dan nog zullen werken.

Ik lees dat je een nieuwe harde schijf gekocht hebt. Weet je ook welke aansluiting deze harde schijf heeft? Volgens mij heeft de oude nog een IDE aansluiting. Als de nieuwe een SATA aansluiting heeft, ga je eerst en slipstream schijfje van xp moeten aanmaken, waarin SP3 geintegreerd zit, omdat het installatieschijfje van XP geen Sata herkent.
Als het besturingssysteem op de C: partitie geïnstalleerd word en programma's op een andere partitie , zal geen problemen geven. Bij installatie van nieuwe software word dit bijgehouden in het register. Als je achteraf na de installatie van de programma's de schijfletter gaat wijzigen, dan ga je met problemen zitten. Heb je nu bijvoorbeeld je programma's op de D: partitie geïnstalleerd en achteraf ga je die partitie als schijfletter E: geven , je wil dan een programma opstarten, zul je een foutmelding krijgen dat het programma niet gevonden kan worden. Het beste is om regelmatig een backup te maken van je systeem en je belangrijke documenten, afbeeldingen, muziek ........., op een externe HD.
 
Hoi Swake ,

Dank voor u interessante info en uw mededenken. Beide schijven zijn Sata. Zal zowiezo een volledige nieuwe installatie doen, dat slipstreamen is nog nooit gelukt bij mij niettegenstaande de vele infos op internet.

Dat Backuppen : 't ja moet ik doen maar dat kost me weeral een schijf van enkele terrabites..... Backup van kinderen , backup van de vrouw , enz ;) Laat nu de externe schijven niet continu aan het electrisch net hangen zodat ze langer mee zouden gaan.

Groetjes, Ben
 
Hoi Swake ,

Ben nu bezig xp te herinstalleren. Nog een vraagje echter : zal de C enkel gebruiken voor XP en al de rest op D of E. Heb gelezen dat het goed is om die C te copieren op een andere partitie. Zodoende kun je gemakkelijk die copie terugzetten als de originele c teveel vervuild geraakt. Klopt dit ? Werkt dit dan met een image op die andere partitie of gewoon een 1 to 1 copie?

Groetjes Ben
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan