Windows 10 Snelheid...

Status
Niet open voor verdere reacties.

FredjeF

Steunend lid
Vip Lid
Ik weet niet of mijn volgende vraag hier in deze forum thuishoort, en ik probeer het goed te omschrijven:

Gegevens: Windows 10 (21H01), Internet Download Manager (IDM), browserdownload, streaming, Internet is 100Mbps download en 35Mbps Upload via Fritzbox.
Pc is van december 2019 (nog recent dus), Antivirus Bitdefender.

Het volgend probleem doet zich voor: als ik iets download via Internet Download Manager valt de streaming weg, dit heb ik als ik bvb naar een kanaal kijk van TVV (TV Vlaanderen streaming), maar ik heb ook gemerkt dat het zich voordoet wanneer de radio (ook streaming) opstaat, dan valt die stil. Download ik via de webbrowser, dan doet het probleem zich niet voor, tenzij ik meerdere dingen tegelijk aan het downloaden ben via de browser. Het stilvallen van het streamen doet zich wel voor bij TVV, of VTM Go, maar niet bij Netflix. En als je op volle snelheid download, zou streaming toch moeten kunnen, want je hebt toch voldoende om te streamen in HD normaal gezien. ALs ik de download beperkt in snelheid via IDM, dan is er geen probleem. Maar in feite mag er toch geen probleem zijn als je tegelijk streamt en download. Downloaden via Spotnet geeft dan wel geen problemen weer. Ik weet het, ik leg het misschien moeilijk uit en ik zou niet weten hoe ik het moet formuleren, maar wat zou de oorzaak zijn? Zou het aan de internetkaart liggen. Of is er ergens in windows iets dat tegenhoudt of het geheel stoort. Alvast bedankt voor een mogelijke oplossing.
 
En als je op volle snelheid download, zou streaming toch moeten kunnen, want je hebt toch voldoende om te streamen in HD normaal gezien.

Vreemde uitspraak dit. Je hebt een bepaalde bandbreedte, stel 100Mbps, welke je volledig dichttrekt met downloaden. Hoe kan er dan nog voldoende over zijn om te streamen in HD? Op = Op. Streamen is evengoed een vorm van downloaden. Gewoon in een andere context. Dus hierbij heb je je antwoord eigenlijk ook al.

Je verbinding met Spotnet zal hierbij niet de volledige bandbreedte dichttrekken. En Netflix zal mogelijks QoS toepassen zodat zijn streaming data voorrang krijgt op andere downloads.
 
En Netflix zal mogelijks QoS toepassen zodat zijn streaming data voorrang krijgt op andere downloads.
en omgekeerd doet IDM dat natuurlijk ook ... als twee honden vechten om een been, zit de derde er naar te kijken.

Download = binnenhalen van gegevens en die opslaan op een schijf
Streaming = binnenhalen van gegevens maar die meteen naar het scherm uitvoeren.

Als je meerdere programma's hebt die 100 % capaciteit claimen, tja ... dan lukt dat niet hé ...
Streaming kan je moeilijk dichtknijpen want dan krijg je schokkend beeld of blokjes of stilstand.
Klassiek downloaden kan je wel vertragen, meeste downloaders bieden die mogelijk. Aan de gebruiker de keuze.

PS : vraag ik me af - moet het zonodig gelijktijdig ???
 
Volgens mij moet er een verdeling zijn als je download en als je naar een streaming kijkt. Bij HD verbruikt men 25Mbps dus moet er 75Mbps overig gebruik kunnen, en dat zou Windows mooi moeten verdelen. Waarom "moet het zonodig gelijktijdig"? Wel als je partner naar een film kijkt en jezelf op je pc op internet aan het surfen bent, màg dat dan niet. Ik ben wel vergeten te vertellen dat als ik download, mijn browser trager gaat, afbeeldingen gaan traag zichtbaar enz... zelfs email binnenhalen gaat trager, dus er moet ergens iets verkeerd gaan in mijn pc (of windows), zou het kunnen dat er fout zit in de internetkaart (heet dat niet pci?) of zit er iets in Windows dat het probleem veroorzaakt?
 
Je zei zelf in je vraag : "... als je op volle snelheid download..." en daar ging ik op voort... als je dat downloaden beperkt (dus trager maakt door instelling) dan zou gelijktijdig streamen dus inderdaad moeten kunnen.

Neem de vraag van J.W. ter harte : het zou me verwonderen dat je daadwerkelijk een totaal van 100 Mbps haalt downstream ... check dat eerst !

Is dat laag, haal dan de Fritzbox er eens van tussen, m.a.w. hang je laptop meteen aan de modem en check dan nog eens.
 
Netwerkverkeer is gemarkeerd met voorrangsregels. Standaard staat dit op "Best effort". Dus iedereen heeft een deel van de koek. Hoewel bepaalde applicaties kunnen bepalen dat hun verkeer voorrang moet krijgen op ander verkeer, zoals VoIP (telefonie) of video.
Webbrowsers gaan normaliter redelijk fair om met die regels en zullen zich niet opdringen. Netflix zal met goede reden dit mogelijk wel doen. Zodat je zonder haperingen films kunt kijken.
Je download manager zal daarentegen hier ook misbruik van maken, en daarnaast zoveel mogelijk parallelle verbindingen leggen om zo veel en zo snel als mogelijk te downloaden.
Er is dus niets mis met Windows of je netwerkkaart. Het enige dat je mogelijk kan nakijken is ofdat dit download manager te beperken is qua bandbreedte.
 
Iedereen dank U wel voor de antwoorden. Ik zal het eens bekijken, dacht er een probleem was met mijn netwerkkaart. Oh ja, ik heb een pc (geen laptop) die rechtstreeks verbonden is met de modem. Bij mijn vorige pc, had ik die probleem niet met het traag laden van de browser. Op gebied van streaming met TVV, kan ik daar niks over zeggen, had dat bij de vorige pc geen TVV via streaming.
Maar nogmaals bedankt voor uw aandacht.
 
... die rechtstreeks verbonden is met de modem...
In je vraag stelde je 'via Fritzbox' ... verwarrende info dan toch hé ... die Fritzbox is prima maar niet de modem die door je ISP is geleverd, die staat achter die modem... Suggestie was om je laptop/desktop in die modem van Telenet, Proximus whatever te pluggen, althans voor de test...
 
amai, leveren die een Fritzbox als modem ? luxe-ISP ! Of gewoon géén en je moet zelf maar iets aanschaffen...
Daar zou het normaal gezien niet mogen aan liggen in die opstelling...

Heb je ev. nog een toestel om even te testen en zo te isoleren of de modem of de PC in de fout gaat ?
 
@ Philip V de modem kan je meebestellen als je een abonnement aangaat, ze vragen dan 99 euro ervoor. Voor ons is het nu nog afwachten wanneer we Fiber gaan krijgen, maar het gaat er komen. En we zijn tevreden over Edpnet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan