Windows 11 Spotnet fout en wat eraan doen

Gerrit

Steunend lid
Vip Lid
Hallo Kreeg gisteren een update binnen van win 11 met herstart nadien.Ik wil vandaag spotnet openen en dat lukt niet meer .
Zou dat van de update van MS kunnen liggen of is er meer aan de hand

Bijlagen

• Fout Spotnet.jpg
    Fout Spotnet.jpg
    18.9 KB · Weergaven: 101
Jammer dat iedereen met v 1.9xx weg loopt. Ik zie het grootste probleem dat je elke post moet openen om bij de downloadknop te komen.
In 2.0 hoef je niets te openen wat veel tijd scheelt.
Misschien dat de classic 1.9xx dit eens op pikt.

De meeste downloads die ik doe zijn verzamelde muziek, boeken en series dan weet je al vanzelf dat je die volgende wilt.
Als het onbekend is dan pas open ik voor de omschrijving.
Vergeet niet dat veel series zijn en dus vervolgingen hebben dan is openen absoluut niet nodig Philpv

Juist ja, 1.9 classic werkt en het is juist versie 2.0 die niet meer werkt, al sedert jaren niet meer onderhouden...
Aparte logica - dat moet je hen wel meegeven.

Er zou een nieuwe versie 2.0_2025 in de maak zijn, maar daar vind ik nergens bevestiging van.

• Spotnet Classic gebruikt SQLite lokaal als database voor spots en reacties.
  • Microsoft heeft in een recente KB-patch (Windows 10 en 11) wijzigingen gedaan in de Visual C++ runtime / SQLite libraries die Spotnet aanroept.
  • Hierdoor crasht of weigert de post-functie, omdat de aansturing van de lokale database niet meer 100% compatibel is.
Stand van zaken die ik kan bevestigen
  • Er wordt op diverse fora gemeld dat “plaatsen van reacties niet meer werkt” sinds begin augustus/september 2025 (dus inderdaad al een dikke maand).
  • Er is géén officiële fix of nieuwe release van Classic 1.9.x beschikbaar die dit herstelt.
  • Gebruikers hanteren workarounds (bijvoorbeeld oudere Spotnet-build draaien in compatibiliteitsmodus, of de SQLite-DLL handmatig vervangen met een oudere versie).
  • De laatste officiële update (1.9.1.1 van september 2024) lost dit niet op — omdat die van vóór de bewuste KB-patch stamt.

Conclusie​

✔️ Het probleem is wijdverspreid en erkend door de community.
❌ Maar er is nog geen bevestiging van de ontwikkelaars dat er een nieuwe Spotnet Classic (1.9.1.2 of hoger) gaat komen om dit te fixen.

⚙️ Wat dit waarschijnlijk betekent​

• Tot nu toe is er géén publiek bewijs dat de ontwikkelaars al een fix klaar hebben of dat de fix officieel getest wordt voor de “reacties posten / SQLite bug” die veroorzaakt zou zijn door een recente Windows KB-patch.
  • De upgrades in SQLite in 2024 zouden mogelijk relevant zijn, maar zij waren eerder dan de gespeculeerde Windows update die dit probleem zou veroorzaken. Mogelijk is er iets veranderd in Windows of de runtime (Visual C++ / .NET / SQLite bindingen) waardoor die oudere SQLite library’s ineens niet meer compatibel zijn met hoe Spotnet Classic ze gebruikt.
  • Gebruikers zullen blijven klagen zolang er geen update of officiële verklaring komt.
“Tot op heden is er geen officiële bevestiging (door de ontwikkelaars van Spotnet Classic) dat er een nieuwere versie dan 1.9.1.1 wordt ontwikkeld die specifiek deze bug (reacties posten via de lokale SQLite database) gaat oplossen. Er zijn wel regelmatig bugfixes geweest tot 1.9.1.1, maar geen changelog of publieke roadmap (voor zover openbaar) die melding maakt van de bug die door recente Windows KB updates zou zijn geïntroduceerd.
Mogelijk is het probleem “onder de radar”, of wachten de makers op meer feedback / betrokkenheid om te zorgen dat een fix stabiel is.
Totdat er een officiële fix komt, zullen workarounds (zoals gebruik van oudere Windows builds, of SQLite DLL handmatig downgraden waar mogelijk) waarschijnlijk de enige opties zijn.”

BRON : met dank aan ChatGPT en enkele andere bronnen...

Als je het wild verwijderen dan moet je het wel met Revo Uninstaller anders heb je niet alles mee.
Bij opstarten kreeg ik ook een foutmelding, op de klassieke manier verwijder, kreeg ik nog steeds de foutmelding na installeren.
Door het met Revo Uninstaller te verwijderen was alles weg en dan op nieuw geïnstalleerd .

er is een nieuwe versie beschikbaar van Spotnet Classic 1.9.2.0 [bug fix] te downloaden via spotnet.

[Moderatie] LET OP ! Dit lijkt op het eerste gezicht NIET TE KLOPPEN.

[...]
Spotnet 1.9.2.0 is een verouderde versie van Spotnet, een Windows-applicatie voor het doorzoeken van nieuwsgroepen (Usenet). Hoewel Spotnet 1.9.2.0 destijds functionaliteit bood om NZB-bestanden op te halen en te beheren, is het nu vervangen [...]

Wacht dus best even op verder nieuws.

[Einde moderatie]

Laatst bewerkt door een moderator:
ikzelf heb dit van spotnet gedownload via een NZB in de oude versie 2.2 stonden de nzb onder de temp directory /spotnet dit was gemakkelijk te kopiëren inde classic versie is mij niet duidelijk waar de nzb's worden geplaatst.

Spotnet Classic 1.9.2.0 [bug fix] is de spotlink ik weet niet of u er iets aan zal hebben
Websitehttp://www.google.nl/search?q=Spotnet Classic 1.9.2.0 [bug fix]

Dit is inderdaad een OUDE VERSIE uit 2017 !
En dus helemaal géén oplossing voor de problematiek van de recente spotnet fouten.

De link die je geeft werkt overigens niet...

De site zelf is duidelijk :

1757926362038.png

Er is nog géén opvolger beschikbaar ....

Ondertussen is het duidelijk ...

De versies die op de Spotnet-site worden aangeboden zijn niet de meest recente... Spotnet is behoorlijk slordig met zijn versies en versienummering.
Wat je wel kan doen :
  • je Spotnet versie opstarten en binnen de app naar updates gaan (of je krijgt dialoog hierover - afhankelijk van je instellingen)
  • het ganse pakket ophalen met de link uit #27 hierboven - met dank aan @BertjeV, die de juiste versie had gevonden.
Maar dus niet downloaden van de site van Spotnet zelf, hoe gek dat ook lijkt !

... in de oude versie 2.2 stonden de nzb onder de temp directory /spotnet dit was gemakkelijk te kopiëren inde classic versie is mij niet duidelijk waar de nzb's worden geplaatst...
Bij de eerste download in een nieuwe installatie krijg je een 'Save As...' dialoogscherm waar je de map waarin je wil downloaden kiest. Bij elke volgende download gaat Spotnet voor dezelfde map kiezen als de vorige keer.

Ik voel enig argwaan... een geupdate versie die niet wordt aangeboden door spotnet zelf??? En hoe weet je dan dat die betrouwbaar is?
Graag toch de bron verifieren? Niet? Vooraleer dit hier zomaar aan iedereen aangeboden wordt.

Terug
Bovenaan