Windows 10 SSD in de plaats van HD plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben zinnens de HD van mijn vrouw haar PC te vervangen door een SSD, dit omdat alles véél trager begint te lopen.
De PC is ondertussen +/- 10 jaar oud.
Met deze wil ik echt blanco beginnen! Daarom een speciale vraag!
Kan ik op deze SSD zomaar een ISO van Windows 10 op installeren? Herkent de PC een vroegere installatie van Windows 10?
Of moet ik dan echt een Clone maken van wat er nu op de HD staat?
Ik beschik over Macrium waarmee ik regelmatig een back-up mee maak.
Indien ik wel een Clone moet maken, hoe gaat dit dan in zijn werk? Op dit gebied ben ik wel een leek.
Vooraf dank!
 
is de desbetreffende windows een OEM of RETAIL versie? met of zonder Microsoft account?
is er eventueel nog een tweede aansluiting voor de nieuwe ssd aan te sluiten? (dan spaar je een adapter stukje uit)
Retail of OEM met dit opdracht in het cmd-venster (als administrator ) vind je het antwoord:

1671440717663.png


na System32 typ je : slmgr /dli
met een spatie tussen slmgr en /dli
 
Ik ben zinnens de HD van mijn vrouw haar PC te vervangen door een SSD, dit omdat alles véél trager begint te lopen.
De PC is ondertussen +/- 10 jaar oud.
Met deze wil ik echt blanco beginnen! Daarom een speciale vraag!
Kan ik op deze SSD zomaar een ISO van Windows 10 op installeren? Herkent de PC een vroegere installatie van Windows 10?
Of moet ik dan echt een Clone maken van wat er nu op de HD staat?
Ik beschik over Macrium waarmee ik regelmatig een back-up mee maak.
Indien ik wel een Clone moet maken, hoe gaat dit dan in zijn werk? Op dit gebied ben ik wel een leek.
Vooraf dank!
1) Eerst uitzoeken welk type moederboard in je oude pc zit. Dat kan je bijvoorbeeld doen met Speccy
2) Oudere moederboarden zijn vaak voorzien van een sata 300 of sata 600 controller / aansluiting.
Aanschaf van een NVMe SSD ( (M2 formaat) heeft dan totaal geen zin.
 
1) Eerst uitzoeken welk type moederboard in je oude pc zit. Dat kan je bijvoorbeeld doen met Speccy
2) Oudere moederboarden zijn vaak voorzien van een sata 300 of sata 600 controller / aansluiting.
Aanschaf van een NVMe SSD ( (M2 formaat) heeft dan totaal geen zin.

 
1) oplossing is een SSD SATA III kopen (bijv SAMSUNG 870 Evo / Crucial MX500*)
* clonesoftware werk er niet altijd op (bron tweakers.net: https://tweakers.net/solid-state-drives/crucial/mx500-2-komma-5-inch_p730175/reviews/)
Werkt direct en zal de snelheid enigzins verhogen
2) bijvoorbeeld een extra omvormer zoals dit aanschaffen : https://www.megekko.nl/product/4593/155942/M-2-adapters/DeLOCK-62544-SATA-naar-M-2-Adapter
Dan kan je toch een NVME SSD plaatsen (samsung 970/ 980) en voorbereiden op een nieuwer systeem
 
1) oplossing is een SSD SATA III kopen (bijv SAMSUNG 870 Evo / Crucial MX500*)
* clonesoftware werk er niet altijd op (bron tweakers.net: https://tweakers.net/solid-state-drives/crucial/mx500-2-komma-5-inch_p730175/reviews/)
Werkt direct en zal de snelheid enigzins verhogen
2) bijvoorbeeld een extra omvormer zoals dit aanschaffen : https://www.megekko.nl/product/4593/155942/M-2-adapters/DeLOCK-62544-SATA-naar-M-2-Adapter
Dan kan je toch een NVME SSD plaatsen (samsung 970/ 980) en voorbereiden op een nieuwer systeem

Kan ik volgens de Speccy resultaten een SATA naar M.2 Adapter in die PC plaatsen?
 
Schaf gewoon een SATA SSD aan, je gaat er niets van merken als je er een NVMe M.2 gebruikt, heb ze beide, eerst een SATA en nu een NVMe en het maakt geen ... uit qua snelheid.

Waaarom gebruik je nog AVG? Defender is minstens zo goed.
 
lange pier, het snelheidverschil tussen een NVME en SATA 3 maakt zeker wel uit.
Hoe kom je aan die onzin?
  • SATA 3 SSD – read/write speed up to 550MB/second
  • NVME SSD – read/write speed up to 3500MB/second
SATA III betekent dat de schijf is aangesloten via een SATA-controller met behulp van het AHCI-verbindingsprotocol. Dit bevat enkele foutafhandelingsfuncties, maar is beperkt in maximale snelheid en langere latenties.

Het NVMe-protocol is via PCIe-poorten rechtstreeks op de CPU aangesloten, net als de verbinding tussen een CPU en een grafische kaart. Geen tussencontroller. Het kan een veel hogere doorvoer en snellere latenties aan.

Over het algemeen is een SATA III die gebruikmaakt van het AHCI-protocol beperkt tot een doorvoersnelheid van maximaal ongeveer 600 MB/s en een latentie van ongeveer 50.000 IOPS (duizend invoer-uitvoerbewerkingen per seconde). Waar zoiets als een M.2 PCIe 3.0 x4-verbinding met behulp van het NVMe 3.0-protocol tot 4000 MB/s (4 GB/s) kan beheren en de IOPS kan oplopen tot 400 k.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan