Windows 10 SSD in de plaats van HD plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben zinnens de HD van mijn vrouw haar PC te vervangen door een SSD, dit omdat alles véél trager begint te lopen.
De PC is ondertussen +/- 10 jaar oud.
Met deze wil ik echt blanco beginnen! Daarom een speciale vraag!
Kan ik op deze SSD zomaar een ISO van Windows 10 op installeren? Herkent de PC een vroegere installatie van Windows 10?
Of moet ik dan echt een Clone maken van wat er nu op de HD staat?
Ik beschik over Macrium waarmee ik regelmatig een back-up mee maak.
Indien ik wel een Clone moet maken, hoe gaat dit dan in zijn werk? Op dit gebied ben ik wel een leek.
Vooraf dank!
 
Als je een oudere computer heeft, is het nutteloos om een MVe adapter te kopen, Die computer kan die hoge snelheden toch niet aan. Enkel en alleen maar als het MVe slot dicht bij de processor zit kan dit nuttig zijn om er een MVe in te stoppen, als je dit op een PCIe slot aan sluit zit je aan de trage kant van je moederbord, of het moet de PCIe x16 slot zijn. Maar is die adapter een x4 gaat je slechts 4 van de 16 lijnen gebruiken, dus minder snelheden kunnen halen. Op een systeem van ongeveer 10 jaar kies je best voor de goedkoopste oplossing en dus gewoon een SATA 3 SSD kopen. Anders dien je en een MVe en een adapter kopen, dan kom je sowieso duurder uit. Wel naar de toekomst is deze MVe een betere oplossing, maar je SATA 3 kan dit ook zijn, als tweede schijf dan in je nieuwe computer.
 
1) oplossing is een SSD SATA III kopen (bijv SAMSUNG 870 Evo / Crucial MX500*)
* clonesoftware werk er niet altijd op (bron tweakers.net: https://tweakers.net/solid-state-drives/crucial/mx500-2-komma-5-inch_p730175/reviews/)
Werkt direct en zal de snelheid enigzins verhogen
2) bijvoorbeeld een extra omvormer zoals dit aanschaffen : https://www.megekko.nl/product/4593/155942/M-2-adapters/DeLOCK-62544-SATA-naar-M-2-Adapter
Dan kan je toch een NVME SSD plaatsen (samsung 970/ 980) en voorbereiden op een nieuwer systeem
Ben je zeker dat deze adapter van megekko gaat werken. Ik dacht dat het niet mogelijk was om een NVME M2 SSD (pcie) via een adapter aan te sluiten op SATA?
Ik dacht dat dit alleen ging met een NGFF M2 SSD ?
 
Eerst installatie stick maken met daarop win10, dan gewoon harde schijf eruit, nieuwe schijf in de plaats aansluiten en opstarten vanaf de usb en een verse installatie uitvoeren, zo simpel is het, heb dit al meermaals gedaan. Lange Pier gaf het ook al aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan