Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb al een tijdje een synology DS-210j en heb in die tijd al 2 providers gehad (tele2 en nu kpn)
binnen mijn netwerk werkt alles heel erg goed maar zodra ik probeer verbinding van buiten het netwerk te maken gaat het mis.

ik zie overal dat je in je router/modem moet port forwarden en ik zeg eerlijk dat ik daar niet echt goed mee kan omgaan.
zodra ik iets met port forwarding doe dan ligt ineens het hele netwerk plat :D. (router/modem worden niet ondersteund door portforwarding sites en moet dus alles handmatig instellen)


mijn vraag is dus het volgende:

is er iemand die me kan uitleggen hoe ik mijn synology extern kan benaderen en welke poorten enzo ik moet forwarden en "hoe"?

hier onder enkele gegevens:

Synology DS-210j informatie:
- werkt met poort 5000/7000/80
- ddns is actief (killermanx0.no-ip.org)
- extern ip = 77.162.233.144
- intern ip = 192.168.0.112
- heeft statisch ip.
- firewall laat alles door.

Netwerk informatie:
- Modem - Experiabox Arcadyan ARV7519
- modem wireless en upnp staan uit.
- KPN geeft geen pppoe informatie vrij.
- Router - Sitecom WL-351 V2
- synology staat direct aangesloten op router.
- beide beschikken over laatste firmware.

http://www.synology.nl/support/faq_show.php?lang=nld&q_id= <--- poorten van synology

zowel kpn en synology hebben me geen goede uitleg gegeven hierover.

alvast bedankt.

​Btech
 
Je zou eerst enkele testjes moeten doen om te kijken of je modem alles doorlaat. Dus echt enkel als modem dienst doet zonder firewalling en dergelijke...
Je extern IP address, staat die op de WAN (internet) poort op je Sitecom router? 77.162.233.144
Indien zo, kan je ervan uitgaan dat je ISP je gewoon een public IP uitdeelt wat wel een vereiste is.
(192.168.0.112 is geen extern IP address btw)

Virtuele server
Gebruik de functie “Virtual Server” als u wilt dat in uw LAN verschillende servers/clients verschillende service/internettoepassingstypes vanaf het internet afhandelen (bijv. e-mail, FTP, Webserver, etc.). Computers gebruiken getallen, die poortnummers worden genoemd, om een specifiek service/internettoepassingstype te herkennen. De virtuele server stelt u in staat om een specifiek servicepoortnummer (vanaf de internet/WAN-poort)
om te leiden naar een specifiek lokaal IP-adres van het LAN en het servicepoortnummer hiervan.

Virtual Server aan
Schakel de virtuele server in.

Lokaal IP
Dit is het IP-adres van de LAN-client/host waarnaar het pakket van het publieke poortnummer wordt verzonden.

Lokale poort
Dit is het poortnummer (van de bovengenoemde “Lokaal IP”-host) waarin het nummer van de hieronder genoemde
Publieke poort wordt gewijzigd wanneer het pakket uw LAN (naar de LAN-server/client-IP) binnenkomt.

Type
Selecteer het protocoltype (TCP, UDP of beide) van het poortnummer.
Als u het niet zeker weet, laat deze optie dan staan op de standaardinstelling
“Beide”. Publieke poort Voer het poortnummer van de service (service/internettoepassing) vanaf het internet in dat wordt omgeleid naar de host van bovengenoemde lokale IP-adres in uw LAN.

Commentaar
De beschrijving van deze instelling.

Virtuele server toevoegen
Vul “Lokaal IP”, “Lokale poort”, “Type”, “Publieke poort” en “Commentaar” in van de instelling die moet worden toegevoegd en klik vervolgens op “Toevoegen”. Deze instelling van de virtuele server wordt toegevoegd aan de “Tabel van huidige virtuele server” hieronder.

Virtuele server verwijderen
Als u de instellingen van de virtuele server wilt verwijderen uit de “Tabel van huidige virtuele server”, selecteer dan in de tabel de instellingen van de virtuele server die u wilt verwijderen en klik op
“Selectie verwijderen”. Als u alle instellingen van de virtuele server uit de tabel wilt verwijderen, klik dan op de knop “Alles verwijderen”. Klik op “Reset” als u de huidige selecties wilt wissen.

Klik op <Toepassen> aan de onderzijde van het scherm om bovengenoemde configuraties op te slaan.

Hier moet je dus die Port forwarding (DNAT) instellen.
Externe poorten kan je om het gemakkelijk te houden hetzelfde nemen als de poorten welke je gebruikt op je NAS.

Local IP: 192.168.0.112 ? (IP Address NAS)
Local Port: 5000
Type: Both
Public Port: 5000

Local IP: 192.168.0.112 ? (IP Address NAS)
Local Port: 7000
Type: Both
Public Port: 7000

Local IP: 192.168.0.112 ? (IP Address NAS)
Local Port: 80
Type: Both
Public Port: 80

Er is ook de mogelijkheid om je DDNS in te stellen op die router. Dus ook best doen indien mogelijk.

Indien alles correct is opgezet moet je je PC extern aansluiten (een ander netwerk, vb van de buren) en een command prompt scherm openen. Kijk na in je Windows componenten of de Telnet client geinstalleerd is!
Code:
telnet 77.162.233.144 5000
telnet 77.162.233.144 7000
telnet 77.162.233.144 80

(of vervang IP 77.162.233.144 door killermanx0.no-ip.org indien je DDNS correct werkt.)
Als alles correct is zou je een knipperende cursor moeten zien bij elke uitgevoerde opdracht. Indien zo heb je een verbinding kunnen maken en werkt je DNAT. Indien niet ga je een foutboodschap krijgen dat er geen verbinding kan gemaakt worden.

Aanvulling:
Bij zulke werkwijze er op letten dat alles beveiligd is! Die DNAT zorgt ervoor dat iedereen op het internet toegang heeft tot die NAS. Dus zonder correcte beveiliging zet je de voordeur open...!
 
Dit zou je toch in de router moeten instellen via portforwarding.
Elke service gebruikt andere poorten, dus je moet wel eerst de poort of poorten weten die je gaat gebruiken.

Ik gebruik hier een aantal QNAP nas servers die op zich vergelijkbaar zijn met de Synology modellen.

Met de juiste poorten geforward naar deze NAS servers kan ik waar ook ter wereld gebruik maken van deze NAS servers.
Zoals FTP mogelijkheid en bepaalde mappen waar data staat waar ik soms bij wil komen. Ik zou een website kunnen hosten op mijn eigen NAS die door iedereen te bezichtigen is. Ook kan ik waar ook ter wereld muziek afspelen dat op mijn NAS staat.
Voorwaarde is wel dat je een vast of statisch IP adres hebt van jouw provider. Heb je een dynamisch of ook wel wisselend IP adres, kun je een DNS dienst gebruiken.

Hoe je de poorten moet forwarden in de router verschilt per router. Soms hoef je niet eens de juiste poort in te geven, maar is er een lijst aanwezig van bepaalde diensten of services, waarna de juiste poort automatisch geforward wordt. Je moet natuurlijk wel het juiste lokale IP adres kiezen van de NAS.
Het enige wat soms niet werkt is een eigen mailserver draaien, omdat veel providers dit niet toestaan.
 
Ik zie trouwens dat de Experiabox Arcadyan ARV7519 geen modem is, maar een modem met ingebouwde router.
Deze bevat dus tevens een firewall waarvan de poorten open moeten naar het IP adres van de Sitecom.
Daarna in de Sitecom dus de poorten open naar de NAS.
Tenzij je de router mogelijkheden uit kunt zetten in de Experiabox. Maar KPN kennende hebben zij alles dichtgespijkerd en heb je weinig instelmogelijkheden.

Altijd lastig als je twee routers achter elkaar zet.

Een optie is om alles eerst werkend te krijgen via de Experiabox, dus zonder de Sitecom.
Zodra alles werkt, zet je de Sitecom er achter en sluit alles hier op aan en open hier ook de juiste poorten.
 
op het moment heb ik via port mapping op de experia box het volgende: kpn experia.jpg

ik denk dat ik daar fout zit maar ik weet het niet zeker.
192.168.0.112 is het adres van de NAS op de sitecom router en ik denk niet dat hij even snel dat adres kan gebruiken. moet ik dan de standaard gateway (192.168.0.1) invoeren?

en over de router functies van de experia box.

ik heb alle draadloze functies van de experia box uitgezet aangezien ik alles via de sitecom router laat lopen. de enige die internet krijgt van de experia box is de router en die weer aan alle andere apparaten.

met de volgende redenen:

- beter draadloos bereik
- meer instel mogelijkheden
 
Waar heb je de NAS op aangesloten ?
Op de Experiabox of op de Sitecom ?
Als hij op de Experiabox zit kan het volgens mij wel kloppen wat je doet. Maar zit hij op de Sitecom, dan zal je ook daar de juiste poorten open moeten zetten.
Zitten de Experiabox en de Sitecom trouwens in dezelfde IP range ?
 
de NAS zit aangesloten op de Sitecom router aangezien de experia box in de woonkamer staat en de rest van het gezin vind dat de nas teveel geluid maakt.

de experia box heeft de ip range 192.168.2.1 - 192.168.2.253
de sitecom router heeft de ip range 192.168.0.1 - 192.168.0.199

hier de instelmogelijkheden van de sitecom router op het gebied van port forwarding enzo
sitecom.jpg
site com pf.jpgsitecom WWE.jpg
 
OK
Zet op beiden de juiste poorten dan eens open.
Dus op de experiabox naar het lokale IP adres van de Sitecom en op de Sitecom naar het lokale IP adres van de NAS.
Er van uitgaand dat beiden een vast lokaal IP adres hebben en niet via DHCP telkens een ander IP adres kunnen krijgen.
 
Ik ga nog even naar de afbeelding in antwoord #8
Hier ga je dus naar de NAS in de Experiabox.
Hier moet je dus naar de het IP adres van de Sitecom. 192.168.0.1 dus i.p.v. 192.168.0.112
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan