Systeempartitie Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Ik probeer met Easeus Partiton Master 12.9 mijn vaste schijf wat te reorganiseren. Die bestaat nu uit een C: systeempartitie en een D: Lokale datapartitie.
Probleem is dat m.i. de C: partitie aan de grote kant is, nl. 460 GB, waarvan nog maar zo´n 50 GB beschikbaar is. De rest (D: dus) 470 GB, waarvan ook nog maar 50 GB beschikbaar. Klopt het dat mijn gevoel zegt dat het systeem veel te veel ruimte in beslag neemt (nl. zo´n 410 GB)?. Zo ja, hoe kan ik die kleiner maken; maw wat staat er overbodig op? Alle getallen zijn een beetje, maar niet noemenswaardi afgerond. Als jullie het met me eens zijn, hebben jullie natuurlijk meer info nodig over wat er dan zoal in de C: partitie staat, maar ik wilde jullie in eerste instantie niet belasten met teveel info. Heb jullie wel vast een screenshot van Easeus meegestuurd. Dank weer vooor jullie evt. bijdrage...
 

Bijlagen

  • Schijfindeling.JPG
    Schijfindeling.JPG
    38.3 KB · Weergaven: 75
dat je C en je D partitie's zo vol geraken ligt er dus aan wat jij er zelf op zet … van programma's , documenten , films , muziek enz …
een verse Windows10 64 bit op zijn eigen zonder programma's enz... is niet veel groter dan 15gb
mijn huidige Windows 10 op de C partitie en enkel de belangrijkste programma's enz ...is amper 54gb groot en dit terwijl deze SSD reeds ruim 4 jaar in gebruik genomen is …
de niet zo veel gebruikte software , documenten, muziek enz plaats ik dan ook op een andere locatie dan de C...

*je zou zelf de keuze moeten maken om dergelijke bestanden naar de 2Tb schijf te verplaatsen/verhuizen !
 
Qtex, Dank voor je reactie. Begrijp wat je zegt en ik heb geprobeerd dat zelfde principe te volgen, alleen ben ik de weg blijkbaar wijtgeraakt. Kan je me helpen die weg weer een beetje terug te vinden? Ik heb die 2Tb speciaal aangeschad om backups te maken, maar dat is inderdaad riant veel en ik zou die ruimte (wellicht minimaal de helft) kunnen gebruiken om programma´s an data op te slaan die in principe niets te maken hebben met het basissysteem. Alleen, nogmaals, ik ben de weg blijkbaar kwijt geraakr. Vraag is, hoe corrigeer ik dat...

Heb ook het gevoel dat ik deze vraag elders had moeten stellen. Klopt?
 
ik heb ooit deze onderstaande werkwijze toegepast en gebruik deze nog steeds ...immers is mijne SSD nu 4 jaar oud en heb ik ruim nog een 176gb vrij !

Mappen verplaatsen van een SSD naar een HDD om ruimte te winnen op de SSD

Begin er nu eerst mee jouw persoonlijke mappen naar de HD te verplaatsen.
Hoe je dat op de juiste wijze doet, beschrijf ik hieronder.


Persoonlijke mappen verplaatsen naar een andere partitie dan wel een andere HD, heeft als voordeel dat bij een crash van Windows of een herinstallatie daarvan er niks kan gebeuren met die persoonlijke mappen.
Om er nu voor te zorgen dat het verplaatsen goed gebeurd waardoor het startmenu ook goed blijft werken, doe dan het volgende:
maak eerst op de partitie of HD dezelfde mappen aan die je straks verplaatst wil hebben.

Ga vervolgens naar C:\Users\Cees Medema.

  • Klik nu met rechts op de map "Afbeeldingen".
  • Kies voor eigenschappen
  • Klik op de tab "Locatie"
  • Klik op de knop "Verplaatsen"
  • In het venster "Selekteer een lokatie" navigeer je naar de D-partitie.
  • Selekteer daar nu de map "Afbeeldingen" en klik op de knop "Selekteren".
  • Klik daarna op de knop "Toepassen"
  • Daarna klik je in het venster "Map verplaatsen" op de knop "Ja"
  • Hetverplaatsen zelf kan overigens enige tijd in beslag nemen.
  • Meestal krijg jedaarna ook de vraag om de ini-files wel of niet te verplaatsen. Kies dan voor wel verplaatsen.


Op dezelfde wijze verplaats jij je overige persoonlijke mappen.

Ook kan je op dezelfde wijze ervoor kiezen om de map Favorieten en de map Downloads ook te verplaatsen.
Het verplaatsen van de map downloads is zeker voor SSD's belangrijk.
 
Wat een duidelijk en instructief antwoord weer! De verwarring is niet afgenomen, want ik heb van C: een uidraai gemaakt (en bijgevoegd) waaruit blijkt dat daar maar voor 124 GB bezet wordt door de C. partitie. Dit ipv de ruim 400 Gb die de Verkenner aangeeft. Of ik doe iets erg fout, of er is iets anders aan de hand...... Wil en kan je me nog verder helpen? Ik zal de overzichten meesturen als je me verder wilt helpen.
 

Bijlagen

  • Schijfindeling.JPG
    Schijfindeling.JPG
    38.3 KB · Weergaven: 98
  • C.JPG
    C.JPG
    122.2 KB · Weergaven: 88
Met Folder Size explorer. Blijkbaar het enige programma (dat ik ken) dat ook de omvang van de mappen aangeeft. In dit geval heb ik aangegeven dat de omvang in Gb gegeven moet worden, maar je kunt ook aangeven in KB, Mb of Tb. Totale bezetting ca 124 GB (zonder de door jou voorgestelde wijzigingen)...
 
je gaf eerder te kennen dat er nog maar 50GB vrij was op de C terwijl je nu vermeld dat er maar 124GB gebruikt word door Windows !
waar is dan de overige 285GB naar toe !
 
Kan je me aanraden hoe? Of zit het misschien in de updates voor Het Nieuwe Windows en zal ik hn helpdesk radaolegen. Mijn ervaring is lang niet zo goed als die van jullie. Haken snel af en proberen je het bos in te sturen. Accepteren waarschijnlijk ook niet de uitkomst van dat andere programma Folder Size explorer. Bedankt trouwens voor je hulp iig
 
gewoon de Windows 10 te vernieuwen via Start>instellingen >bijwerken en beveiliging >systeemherstel >deze pc opnieuw instellen en klikken op ""aan de slag ""
*je kan aangeven om persoonlijke data en instellingen te behouden ...programma's valt hier niet onder ..m.a.w. de programma's die nu aanwezig zijn ben je kwijt en dien je nadien terug te installeren ..

**aangezien je huidige C 450GB groot is wat in feite het verplaatsen van bepaalde mappen al overbodig maakt heb je dus de keuze of je datgene dan ook ga toepassen wat eerder beschreven werd in bericht #4…

****persoonlijk zou ik eerder niets behouden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan