Opgelost Systeemschijf C: volgelopen ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik kreeg opmerking dat mijn C:-schijf vol geraakt. Dus even opschonen.
Het eerste scherm van 'opslag' geeft me dit te zien :

1583962597849.png


maar als ik dat op die 'kies...' klik om detail van die toch wel enorme 175 Gb te zien te krijgen, krijg ik enkel dit :

1583962639625.png


conclusie volgens mij : die 'enkele tijdelijke bestanden' van die apps nemen zoveel plaats in ...
Iemand die programma of tool heeft om uit te vlooien waar die staan ? welke folder van welke app ?
 
Waar alles precies staat in W10 weet ik nog niet als prille gebruiker na W7

Draai dit eens via uitvoeren C:\Windows\System32\cleanmgr.exe

Wat je ook kan proberen is via uitvoeren deze opdracht te geven %temp%
En daarna alles verwijderen.
 
al lang gedaan hoor ... dat is hetzelfde als wat ik in de grafische schil liet zien.
Ik moet een soort listing kunnen maken van de omvang van mijn folders op de ganse C-schijf denk ik ...
 
ik vrees dat er malware of zo iets in het spel is : loopt vol terwijl ik erop zit te kijken.
Geen proces te vinden dat ik verdacht vindt - gaat tot 0 beschikbaar op de C ... grrrr
 
Als u in CCleaner alle vinkjes behalve "tijdelijke bestanden" verwijderd en laat scannen (niets verwijderen) kunt u, door rechts te klikken op dat tijdelijk bestand, de plaats waar deze staan zichtbaar maken.
 
Als u in CCleaner alle vinkjes behalve "tijdelijke bestanden" verwijderd en laat scannen (niets verwijderen) kunt u, door rechts te klikken op dat tijdelijk bestand, de plaats waar deze staan zichtbaar maken.
Gevonden door te kijken naar de boodschappen terwijl hij aan het scannen sloeg ...
Maar nu zit ik nog met het probleem van de oorzaak !

Het waren nl. enkele duizenden !!!! System Event logs (allemaal identiek met een 20-tal minuten ertussen) die zich opstapelden in de Windows\temp folder.
Geen idee wat die daar komen doen en/of hoe dat gebeurd is ...

Ik hou het de komende dagen in de gaten, maar als er nog iemand zo'n gedrag ooit heeft gezien, hoor ik graag alles wat me op het spoor kan zetten om het te stoppen.
 
Ik denk dat ik de boosdoener gevonden heb.
In elk van die duizenden foutlogs stond een - voor de rest onbegrijpelijke - verwijzing naar de app. Jouw Telefoon / Your Phone.

Vanuit het instellingen/apps scherm dan een 'herstellen' van de app gedaan en wonder boven wonder ... het geschrijf op de schijf stopte meteen ! Voorlopig dus hout vasthouden...

Terzijde heb ik aan de datums die bij de apps in instellingen staan gemerkt dat er apps zijn die updates krijgen (en waar de datum wordt aangepast) zonder dat je in Windows Update daar ook maar iets van ziet... Een beetje zoals in Android, waar ook bijna dagelijks apps worden aangepast is dat blijkbaar ook met apps van Windows het geval - wist ik niet. Waarschijnlijk is zo een update van die Jouw Telefoon in de fout gegaan.

Gebruik dat overigens niet, maar is één van de 'interne' apps van Win 10
 
de app " jouw telefoon " is reeds langer aanwezig (denk al van het moment versie 1909 uit kwam ) maar zijnde als niet geconfigureerd of in gebruik ...
men dient deze App zelf in gebruik te nemen en te configureren ..
lees meer over deze App : https://www.computeridee.nl/workshop/zo-werkt-de-jouw-telefoon-app-in-windows-10/

*hier is deze App nog steeds niet in gebruik genomen en dit zal ook nooit gebeuren als het aan mij ligt !

men kan deze App opnieuw instellen of deactiveren ... mogelijk dat deze verkeerd geconfigureerd werd en onverhoop gegevens door stuurt naar de pc !
deze App staat dan ook vermeld in de lijst Apps en Onderdelen waar men via de geavanceerde opties deze opnieuw kan instellen of deactiveren ..

Ashampoo_Snap_donderdag 12 maart 2020_06h34m50s_002_.jpg

*op 7/3 verkreeg deze app een update ..
 
nee de App "jouw telefoon " is niet te verwijderen of je zou de machtigingen moeten over nemen van de trustedinstaller maar dit houd dan weer een groot risico in !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan