Ubunto in dual boot met een bestaande Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
ik ben van plan de laatste versie Ubunto12.04.1 desktop-amd64.NL te installeren als 2de boot optie..
deze heb ik daarstraks eens laten draaien vanaf de cd zelf , dus zonder deze eerst te installeren ..
de bedoeling hier van was eerder om te proberen om een startmenu te vinden voor deze linux ..
ongeveer vergelijkbaar met de windows..
omdat de overstap anders te groot is ...
wat me opviel is dat aan de linker kant in mijn beeldscherm een taakbalk verscheen met opties ...
deze wil ik daar dus niet !
hoe kan ik deze zo instellen zodat er bij deze versie gemakkelijker te werken valt ...
ben ook eens naar Ubunto Wine gaan zien en deze komt dus in de buurt van hetgene ik bedoel ....

opmerking :
ik heb dus de Windows7 op de eerste partitie (deze wil ik dan ook behouden ).
de Ubunto komt dus op de 2 de partitie ( maar ook wil ik nu dat de windows het eerste opstart )
**wil ik dan met Ubunto werken dien ik deze te selecteren !
 
Je bedoeld links de Dash Bar , dat zal niet gaan lukken vrees ik.
Als je Ubuntu naast Windows op een andere partitie gaat installeren, zal er een bootmanager geinstalleerd worden. Daarna zet je in Windows de besturing die firstboot moet worden.
 
ik vind het vervelend dat deze dashbar telkens aanwezig is , deze maakt immers het beeld kleiner ...
in windows kun je via start naar computer gaan ..enz..
is er een vergelijkbare optie in ubunto aanwezig !
werken met de dashbar vind ik vervelend omdat ik niet datgene vind wat ik zoek ...
het is het aanpassen en de omschakeling van windows naar ubunto wat op zich toch een zeer grootte omschakeling is !

**het zal zijn tijd nodig hebben om dit onder de knie te krijgen !
 
werken met de dashbar vind ik vervelend omdat ik niet datgene vind wat ik zoek ...


**het zal zijn tijd nodig hebben om dit onder de knie te krijgen !

Je kunt de dashbar zelf aanpassen door daar pictogrammen naartoe te slepen. De aanwezige pictogramma kun je verwijderen met rechtermuisklik.

Pluis
 
ik wilde deze morgent beginnen met de installatie van de ubuntu op de 2 de partitie..
de installatie start op en ik kies dan voor de geavanceerde modus ..
ik kan de 2de partitie selecteren ...( deze word dan /dev/sda2 ) genoemd in ubuntu deze is 213765MB groot ..
maar ik krijg de melding dat de setup niet kan starten omdat het niet mogelijk is om de bootloader te schrijven op deze partitie !!!!
ben ik verplicht om deze dan op / dev/sda1 te instaleren wat tevens de eerste partitie is waar op de windows7 zich bevind..?

graag, had ik hier op een antwoord op gekregen ..
 
ik heb Kubuntu geinstalleerd ...d.w.z. ik heb de opstart gedaan vanaf de drive , en vanaf het moment er stond heb ik op installeren geklikt .
nu moest ik tijdens het installatie proces een paar gegevens ingeven zoals naam , toetsenbord instelling kortom de installatie is gelukt !
echter diende ik te herstarten en windows starte op inplaats van Kubuntu
daarop heb ik computer aangeklikt en ook het schijfbeheer ....
in computer zie ik nergens een vermelding naar Kubuntu
maar in schijfbeheer bemerk ik dat een externe schijf heringedeeld werd ...
deze externe schijf bestond eerst in 2 partities .. ( een backup partitie en een ongebruikte partitie)
nu bemerk ik daar 4 partities ( de externe schijf word in schijfbeheer schijf 3 genoemd )
het was voor mij niet mogelijk om tijdens de instal van Kubuntu de C schijf te kiezen ..of de F ..!

mijn vraag : kan ik de bijgemaakte partities op deze schijf verwijderen zonder dat ik data zal verliezen ..
**het raarre er aan is dat ik de volumes die werden bij aangemaakt niet terug zie in computer !

de volumes met de naam C,F,G zijn van schijf 0 ( interne schijf )
het volume P is schijf 1 ( externe schijf )
het volume N is schijf 2( usb stick)
schijf 3 bevatte eerst enkel de volumes : acronis backup van schijf C en een ongebruikte volume I
Bekijk bijlage 9464 Bekijk bijlage 9465

wat is er hier mis gegaan ..waarom heeft de kubuntu zich op een externe schijf geinstalleerd.....?
heb ik de fout gemaakt om al de externe opslag media's aangesloten te laten , en had ik deze eerst moeten verwijderen?
 
ik heb de vermeende partities verwijderdt en de schijf 3 terug in oorsprongkelijke staat verkregen ..
de externe opslag media's los gekoppelt en de setup van kubuntu opnieuw uitgevoerd...
op de aanwezige vaste schijf werd er dan weer 2partities bij aangemaakt voor de instal van kubuntu ...d.w.z. 1tje van 4 gb swap genoemd
en 1tje van 24gb voor de installatie zelf ...alles verliep vlekkeloos ..ook starte kubuntu op ...
maar deze bevroor ! d.w.z. klikte ik iets aan , dan duurde dit een eeuwigheid vooralleer deze reageerde....
m.a.w. ik heb kubuntu terug verwijderdt van deze pc ....en zal me maar met de windows moeten neer leggen ..!
 
Hmm, beetje ongelukkig gegaan. Even een toelichting waarom het niet standaard op de ingebouwde HDD kwam:

Een harde schijf kan maximaal 4 primaire partities hebben. Meer kan gewoon niet. Daarom heeft Kubuntu ervoor gekozen om het op de externe te doen, waar maar 1 primaire partitie stond.

En Qtex, je geeft toch niet zo gauw op? Zou je eens een overzichtje willen maken van de specificaties van je pc?

Goed: Ik heb al een idee waarom je computer bevriest: je grafische kaart. Ubuntu levert standaard de open-source Nouveau drivers mee in een installatie (maar niet op de live-cd). Die werken alles behalve vlekkeloos op elke Nvidia kaart. Gelukkig heeft Nvidia gesloten drivers beschikbaar, maar die mag Ubuntu wegens juridische redenen niet meeleveren. Oké, terug naar Kubuntu die bevriest: Dat komt dus door die rete-lastige driver. Maar hé, er is een driver die je tijdelijk kunt gebruiken om de gesloten Nvidia drivers terug te krijgen: Vesa. Het is een zwaar basale driver die geen effecten of wat aankan, en de resolutie zal niet hoger dan 1024x768 komen, maar voor nu is het goed. Maar hoe start je met die driver?? Welnu, als je je computer met dualboot opstart, zie je het keuzemenu. Ha, leuk, maar niet voor Kubuntu-standaard kiezen! Onder de default regel staat namelijk 'Ubuntu met <kernel> (herstelmodus)' of in het Engels 'ubuntu with <kernel> (recovery mode)'. Die kies je. Je komt nu in een menu met verschillende regels. Kies hier voor 'safe graphics mode' of 'Grafische veilige modus'. Zorg voor een werkende internetverbinding! Vanuit hier ga je naar het K-menu, zoek je op 'jock'. Daar vind je 'Extra stuurprogramma's' of 'Hardware drivers'. Klik hierop, installeer de voorgestelde driver, herstart. Als het goed is krijg je nu een fatsoenlijke computer!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan