Linux / Unix Ubuntu 22 ipv Win10, maar wat met Intel Rapid Storage Technology

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op mijn HP Elitebook 9470m (met Intel Rapid Storage Technology) staat Windows 10.
W10 wilde ik helemaal weg en in de plaats Ubuntu 22 installeren. Na enig geknoei met partities
op de harde schijf leek het dat Ubuntu was geinstalleerd, maar bleek dat ik die niet kon opstarten - waarschijnlijk
kwam Ubuntu terecht op een foute partitie die niet kan opstarten. Kan ik alles van Intel Rapid Storage Technology
wegkrijgen (uit bios), en hoe al die partities verwijderen om dan Ubuntu op een fris geformateerde HDD te
installeren.
 
Kijk in de UEFI welke opties er zijn, ook secure boot zal uit moeten.

En voor de partities? allemaal verwijderen, eentje voor de root maken en eentje voor de swap, miss. dat Ubuntu 22 dat zelf allemaal wil doen, dat weet ik niet.
En grub zal wel geïnstalleerd moeten worden.

Dat Linux niet opstarten zal met die UEFI instellingen hebben te maken en niet met de partities.
 
misschien een stom idee, maar als je een usb stik heb met win 10 en je start de pc op via de usb stick , dan kan je alles verwijderen maar in plaats van dat je dan op volgende klikt om win 10 te installeren sluit je uw pc af en gebruik Ubuntu 22
ik denk dat dit moet lukken
 
Bedankt voor jullie hulp, maar het loopt nog voor geen meter. Ik heb alle partities verwijderd
Mbv Gparted (iso via rufus op usb stick). Ubuntu ’Normale installatie’ en ’Alles van schijf wissen’.
Lukt goed, maar dan lukt heropstart niet omdat die HP Boot Agent steeds komt opdagen.
Er speelt dus nog ’iets’ van die Rapid Storage Technology mee en ik krijg het maar niet weg.
 
Bedankt DDragon80 voor je interesse. Ik kan nu opstarten via een HEEL omslachtige weg.
1. HP PC aanzetten en druk F9 'Opties opstartapparaat'
2. Kies Boot from EFI file
3. Kies Ubuntu
4. Kies grubx64.efi (shimx64.efi werkt ook)
Ubuntu start dan op en is bruikbaar.
Gparted toont de partities, hoewel ik oorspronkelijk alle partities had weggedaan. Installatie van Ubuntu toelaten alles te wissen
en meldt dan een disk van 500Gb (klopt) en install verloopt zonder een probleem.
Maar bij elke opstart moet steeds de bovenstaande litanie doorlopen worden.
Wordt - ben - radeloos
 

Bijlagen

  • Boot0.jpg
    Boot0.jpg
    79.7 KB · Weergaven: 91
  • Boot1.jpg
    Boot1.jpg
    52.9 KB · Weergaven: 93
  • Boot2.jpg
    Boot2.jpg
    50.5 KB · Weergaven: 88
  • Boot3.jpg
    Boot3.jpg
    70.6 KB · Weergaven: 86
  • Boot4.jpg
    Boot4.jpg
    65.2 KB · Weergaven: 94
  • Partities.png
    Partities.png
    41.2 KB · Weergaven: 101
Er zijn nog wat manuele fixen die je kan toepassen:

Open een terminal venster in ubuntu en voer volgende opdrach eens uit (en meld het resultaat aub):

Code:
sudo efibootmgr -v

stel dat je volgende terugkrijgt: boot/efi/EFI/Microsoft/Boot/...
Dan kan je onderstaande eens uitvoeren. Die copieerd de ubuntu bootloader over die van Windows (indien die bestaat op die locatie)

Code:
sudo cp /boot/efi/EFI/ubuntu/grubx64.efi /boot/efi/EFI/Microsoft/Boot/bootmgfw.efi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan