Linux / Unix Ubuntu 22 ipv Win10, maar wat met Intel Rapid Storage Technology

Status
Niet open voor verdere reacties.
Op mijn HP Elitebook 9470m (met Intel Rapid Storage Technology) staat Windows 10.
W10 wilde ik helemaal weg en in de plaats Ubuntu 22 installeren. Na enig geknoei met partities
op de harde schijf leek het dat Ubuntu was geinstalleerd, maar bleek dat ik die niet kon opstarten - waarschijnlijk
kwam Ubuntu terecht op een foute partitie die niet kan opstarten. Kan ik alles van Intel Rapid Storage Technology
wegkrijgen (uit bios), en hoe al die partities verwijderen om dan Ubuntu op een fris geformateerde HDD te
installeren.
 
Die zen UEFI boot zal zich inderdaad beperken tot 'Windows' only. Wat je kan doen is volgende;
- Installleer er een Windows op in UEFI mode
- Verwijder daarna alle partities behalve de eerste (EFI System Partition)
- Installeer daarna Ubuntu in UEFI mode
- Disable Secure boot in de BIOS
- Pas daarna onderstaande terug toe;

Code:
sudo cp /boot/efi/EFI/ubuntu/grubx64.efi /boot/efi/EFI/Microsoft/Boot/bootmgfw.efi
 
Als je systeem in UEFI staat, ga je niets moeten aanpassen. Gewoon zien dat je installatie mediums volgens UEFI booten. Maar dat zal zo wel zijn, anders had je niet zo ver geraakt.
 
1659537297952.png

Ik heb niet genoeg machtiging om directory boot/efi te openen (Rode x). Kan ik mezelf meer machtiging toekennen??
 
Ik heb zonder problemen Win10 kunnen installeren. Maar nadien blijft het zelfs onmogelijk om Ubuntu naast Win te installeren.
Nadien Win 10 upgegrade naar Win 11 maar nog steeds Kan ubuntu naast Win 11niet.
Bij install Ubuntu zou de vraag moeten komen om ubuntu naast Win te installeren - die mogelijkheid wordt niet gegeven.
 
ubuntu geinstalleerd volgens wivys voorstel.Plots kon Ubuntu naast Win11 geinstalleerd. Waarschijnlijk omdat manueel een partitie was aangemaakt.?
Heb dan maar gekozen om automatisch ubuntu naast win10 te installeren. Maar bij opstart moet ik weer steeds Esc - F9 - Opstart opties - kies Notebook harddrive(foto3)
om ubuntu of Win te kunnen kiezen (foto4). Dit moet toch automatisch lukken via de bootmanager zonder de Esc f9 etc...
In de bios (Esc - F10) lukt het me niet om bootvolgorde aan te passen. Foto Bios1 en Bios2
Nadat Win 10 geboot werd werkt "pc afsluiten", maar die begint direct terug op te starten ????Moet on/off blijven drukken.
Heeft er nog iemand zin om hier zijn hoofd over te breken?
 

Bijlagen

  • Bios1.jpg
    Bios1.jpg
    56.9 KB · Weergaven: 85
  • Bios2.jpg
    Bios2.jpg
    47.6 KB · Weergaven: 73
  • NaF9BootOptions.jpg
    NaF9BootOptions.jpg
    52.8 KB · Weergaven: 84
  • Start.jpg
    Start.jpg
    46.9 KB · Weergaven: 81
Want moet ipv {bootmgr} komen? Voor path heb ik heb ik e: gebruikt
Het cmd als administrator wordt dan bcdedit /set {bootmgr} e: \EFI\ubuntu\shimx64.efi.
Voor {bootmgr} heb ik al eens grub ingevuld, maar dat werkt niet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan