Visio Visio

BertjeV

Steunend lid
Vip Lid
Beste,
momenteel ben ik een schema aan het tekenen in visio.
nu bij het plaatsen van een deur in mijn schema wordt er nu ook de maat aangegeven. vroeger had ik dit niet voor.
deze maataanduiding is storend daar de opening van de deur niet overeenkomt met de werkelijke opening van de deur in de muur.
weet er iemand hoe dit kan uitgeschakeld worden? ik vind deze optie niet.
in het vorig schema dat ik vorig jaar heb getekend had ik dit niet voor.
ik gebruik visio 20219 pro zoals ook vorige keer

Bijlagen

• vroeger.jpg
    vroeger.jpg
    4.5 KB · Weergaven: 1
  • nu.jpg
    nu.jpg
    5.5 KB · Weergaven: 1
In Visio is dit typisch een Shape Data/Display Issue bij de standaard Doors and Windows-shapes. Wat u ziet is geen “echte” maatvoering, maar een automatische Annotation die Microsoft er ooit stilletjes heeft ingefietst. Gelukkig kunt u die legacy-franje gewoon afzetten.

Snelle remedie (meestal de juiste):
  1. Selecteer de deur.
  2. Rechterklik.
  3. Kijk of er iets staat zoals Show Shape Dimensions, Show Measurements of Maten weergeven.
  4. Zet dat uit.
Als de rechterklikoptie ontbreekt (ook vaak bij oudere templates):
  1. Selecteer de deur.
  2. Ga naar View (Beeld).
  3. Schakel Task Panes > Size & Position uit of laat het open maar:
    • In het ShapeSheet wordt dan automatisch een verborgen HideText of ShowAnnotation aangestuurd.
  4. Alt-klik (of Ctrl-Shift-klik, afhankelijk van uw Visio-versie) op de shape om de ShapeSheet te openen.
  5. Zoek in het ShapeSheet naar:
    • Miscellaneous → HideText
    • Annotation → DisplayAnnotation
  6. Zet de waarde op 1 (verbergen) of 0 (tonen), afhankelijk van wat er staat. Meestal moet het naar 1.

Workaround in pure old-school “zo deden we dat altijd”-stijl:
Gebruik de deuren uit de stencil Visio 2010/Classic Shapes. Die hebben geen automatische maat en gedragen zich voorspelbaarder dan de moderne “slimme” shapes.

Terug
Bovenaan