E-mail webmail bij telenet Spam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn webmail bij telenet puilt na twee weken ook uit van berichten die in spam thuishoren en mijn spambox zit dan ook al heel goed gevuld. Daarom ben ik overgeschakeld naar een hotmail account als standaard mailadres en daar heb ik bijna geen last meer van spam.
 
dat wil zeggen dat je je telenet mailadres veelvuldig hebt achtergelaten op het net, en die nieuwe hotmail dus nog niet ... je zal zien, hoe langer je die hotmail gebruikt hoe meer spam je zult krijgen.
Spijtig overigens dat je voor hotmail koos, krijg je misschien minder spam maar is ook hoogst onbetrouwbaar : zal je ook andere mails niet krijgen.
 
In de loop der jaren heb ik verschillende email-providers gehad.
Ze zijn niet alle onafhankelijk te gebruiken, Proximus, Telenet, Scarlet, ... daar moet je klant zijn.
Als je overstapt van bvb Telenet naar Scarlet kan je nog 18 maanden over je email account beschikken, daarna gaat de deur dicht (of betalen).
Dit probleem heb je niet bij Gmail / Outlook (Live, Hotmail), Ymail ... .
Op mijn Telenet mail had ik ook een massa spam, maar dit was mijn voornaamste mail-account, en hoe vaker je het gebruikt hoe meer kans op spam.
Als je uw emai-adres achterlaat op "deftige" websites kan je daardoor ook spam krijgen, en privacy is ook maar een half lege doos.
Nu gebruik ik als enkele jaren Gmail als voornaamste account, en ik ontvang zelden spam. Zou het kunnen dat het almachtige Google meer controle heeft over spam ?
Dus mijn raad schakel vanaf nu over naar een email-provider die niet afhankelijk is van een abonnement.
 
Je krijgt spam als je een sporen van een account 'achterlaat' op websites e.d. en dat neemt in de tijd overhand toe. Door de sites waarop je aanlogde maar ook doordat spammers je mailadres natuurlijk vaker en makkelijker vinden naar gelang het je veelvuldig gebruikt.
Dit soort spam kan Telenet niet filteren : hoe zouden ze het moeten weten ?

Op ISP niveau kan enkel spam worden tegengehouden als ze het 'universele' spammers zijn... die dus op gespecialiseerde websites/services als dusdanig worden gemerkt. Maar dat vergt al een behoorlijk wijd verspreid zijn van je belager...
Als je dus vanaf nu een andere account begint te gebruiken gaat dat aanvankelijk waarschijnlijk erg goed : dat adres is weinig bekend. Maar door de tijd zal je zien dat ook daar het aantal spammails begint toe te nemen.

Wat je dan moet doen tegen die spam is het gebruik (individueel = lokaal in je client) van goede spamfilters, die je interactief opbouwt, én eventueel het instellen van rules/regels die je cliënt toelaten mails als spam meteen te verwijderen of opzij te zetten.
Daarmee is meteen het grootste nadeel van het gebruik van webmail duidelijk : die eigen spamfiltering is heel beperkt, zoniet onbestaande.
 
Ik zal hier een mogelijke oplossing voor spam bij Telenet ook nog eens posten:
 
  • Leuk
Waarderingen: roxy
Heb ook een Telenet account en mijn Telenet mail gebruik ik enkel voor officiële zaken. Heb een hotmail, al jaren en deze gebruik ik om me ergens te registreren en aan te melden. Gebruik Thunderbird om mijn emails van verschillende accounts te lezen en daar ben ik enorm tevreden over, daar markeer ik de mails die ik niet wens en die komen in mijn map ongewenst.
 
Heb ook een Telenet account en mijn Telenet mail gebruik ik enkel voor officiële zaken. Heb een hotmail, al jaren en deze gebruik ik om me ergens te registreren en aan te melden. Gebruik Thunderbird om mijn emails van verschillende accounts te lezen en daar ben ik enorm tevreden over, daar markeer ik de mails die ik niet wens en die komen in mijn map ongewenst.
Ik gebruik Telenet en Gmail in mijn Thunderbird en heb totaal gaan last van spam, zoals hierboven beschreven, ongewenst aanduiden en langszaam weet thunderbird wat spam of ongewenst is en die verdwijnen automatisch naar de ongewenst map, na 2 dagen worden die verwijderd uit de ongewenst map.
 
dat wil zeggen dat je je telenet mailadres veelvuldig hebt achtergelaten op het net, en die nieuwe hotmail dus nog niet ... je zal zien, hoe langer je die hotmail gebruikt hoe meer spam je zult krijgen.
Spijtig overigens dat je voor hotmail koos, krijg je misschien minder spam maar is ook hoogst onbetrouwbaar : zal je ook andere mails niet krijgen.
Wel om eerlijk te zijn... bij mij is het net andersom. Bijna geen spam of ongewenste mails in mijn dagelijks gebruikte hotmail, mijn telenet mailbox open ik misschien 1 keer om de twee weken, maak mijn inbox en spambox leeg, en dan komt de spam 2 weken later algauw aan 300 mails en in de inbox pakweg 40 mails waarvan 99,99% spam.
 
Met 'gebruiken' bedoel ik niet openen, ontvangen of sturen - dat maakt niet uit. Ik bedoelde gebruiken als identificatie.
Als je op sites, bij winkels, nieuwsbrieven, fora etc... een mailadres moet achterlaten : welk heb je dan de voorbije jaren gebruikt ? Dat 'achtergelaten' adres wordt veelvuldig opgepikt en misbruikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan