Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcoPolo99

Steunend lid
Vip Lid
Vraag raad voor m'n dochter.
Groot huisgezin, dochter, schoonzoon + 3 kleinkinderen, dus 5 notebooks.
Groot huis en in 2 slaapkamers waar ook de bureaus van 2 kleinkinderen staan slechte tot héél slechte verbinding.
Provider is Proximus.
Wat raden jullie aan om die verbinding te verbeteren?
 
een powerline kit....bestaat uit een basis station dat je aan je router moet hangen en dan kan je volgens je nodig hebt een aantal stations kopen die je in de kamers in een stop contact steekt.
m.a.w. je gebruikt je elektriciteitsnet als extender voor je netwerk..

je kan kiezen tussen powerlines met enkel een netwerk adapter ( dus een station in een stopkontakt en dan via een netwerk kabel )
ofwel met een netwerk adapter èn wifi , dan kan je draadloos....

https://www.coolblue.be/zoeken?categorie=2415&query=powerline&sortering=relevantie....

ikzelf gebruik de deze : http://www.routercenter.be/product/...it.html?_ga=1.257821960.2020854785.1461943622

voor meer uitleg over "powerlines" , even 'googelen" en t'zal wel lukken...
 
Hou met een powerline apdapter wel rekening met de fases van de stroom.
Vaak komt de stroom binnen in huis met 3 fasen. (360 volt krachtstroom dus waar tussen de 0 en een fase 220volt staat. Hiermee kun je 3 verschillende fasen door het huis hebben. ) Als je de ene powerline adapter op de ene fase aansluit en de andere powerline adapter op een andere fase kan het signaal erg zwak worden tot helemaal geen signaal meer.
In dat geval is een beter alternatief een wifi extender. Wel wat trager dan de powerline, maar dit werkt in de meeste gevallen goed als een powerline niet mogelijk is.
 
Wat die fases betreft zal m'n schoonzoon (voor hem géén probleem, heeft als studie elektricien gevolgd) dat effe moeten uitzoeken want ik vrees 3 fases.
Was vroeger een dierenarts in dat gebouw, zelfs met klein operatiekwartier.
Dan nog praktijk, wachtzaal, zaal voor dieren die moeten overnachten, enz...gigantisch huis...
Ik vermoed dat er krachtstroom aanwezig is.
Welke eventuele Wi-Fi extender wordt er aanbevolen?
 
Ik gebruik hier zelf thuis voor de keren dat de wifi achter in mijn tuin niet voldoende is een TP-Link TL-WA854RE.
Meestal zit hij gewoon in de doos, alleen bij mooi weer en ik heb verlof en voldoende tijd om in de zon te zitten komt hij uit de doos.

Of dit de beste Extender is weet ik niet, maar hij werkt naar behoren en doet wat hij doen moet. Hij koste ongeveer 20 euro en ik heb er soms voor 50 euro plezier van.

IMG_0751 [800x600].jpg
 
Wat die fases betreft zal m'n schoonzoon (voor hem géén probleem, heeft als studie elektricien gevolgd) dat effe moeten uitzoeken want ik vrees 3 fases.
Was vroeger een dierenarts in dat gebouw, zelfs met klein operatiekwartier.
Dan nog praktijk, wachtzaal, zaal voor dieren die moeten overnachten, enz...gigantisch huis...
Ik vermoed dat er krachtstroom aanwezig is.
Welke eventuele Wi-Fi extender wordt er aanbevolen?

Het is maar wat je denkt van krachtstroom. Elke phase tegenover de nulleiding geeft maar 220V. Het is enkel als men 2 phases samen gebruikt dat er een zwaardere spanning voorhanden is. Ik heb hier thuis ook 3phases met een nulleiding. Alleen de combinatie van de draden geeft op het electrisch fornuis 380V. De rest van het huis is zoals overal 220V.
 
Hier in mijn huis komt een 4 aderige kabel binnen.
3 draden zijn 3 fases van 32 ampere en de andere is de 0. Verder gaat er een aardpen de grond in die uiteraard voor de aarding zorgt.

Tussen de fasen staat 380 volt en tussen een fase en de 0 staat 220 volt (of eigenlijk tegenwoordig 230 Volt). Dus ik heb hier 3x 220volt dat weer uitgespit wordt in de zekeringkast naar 6 groepen.
Ik heb hier dus 6 groepen van 16 ampere.

Laten we de fasen zoals het hoort even R S T noemen. Stel dat ik een powerline adapter in de woonkamer op fase R zou zetten en op zolder een powerline adapter op fase T dan gaat er iets niet goed.
Ik heb dit ooit wel eens geleerd op school, maar de draad van Fase R is gescheiden van de draad van Fase T. Zelfs tot de hoogspanningstransformator die enkele straten verder staat. Het signaal van de powerline adapter zou dan dus via de 0 moeten gaan die in de zekeringkast aan elkaar zit. Dit betekent dat het signaal van de ene adapter eerst naar de zekeringkast gaat en daarna naar de andere adapter.

Hierdoor kunnen er extra storingen optreden het ligt er ook aan hoeveel stroom er door de verschillende groepen gebruikt worden. Dit kan het signaal ook nog eens nadelig beinvloeden.
 
Hier in mijn huis komt een 4 aderige kabel binnen.
3 draden zijn 3 fases van 32 ampere en de andere is de 0. Verder gaat er een aardpen de grond in die uiteraard voor de aarding zorgt.

Tussen de fasen staat 380 volt en tussen een fase en de 0 staat 220 volt (of eigenlijk tegenwoordig 230 Volt). Dus ik heb hier 3x 220volt dat weer uitgespit wordt in de zekeringkast naar 6 groepen.
Ik heb hier dus 6 groepen van 16 ampere.

Laten we de fasen zoals het hoort even R S T noemen. Stel dat ik een powerline adapter in de woonkamer op fase R zou zetten en op zolder een powerline adapter op fase T dan gaat er iets niet goed.
Ik heb dit ooit wel eens geleerd op school, maar de draad van Fase R is gescheiden van de draad van Fase T. Zelfs tot de hoogspanningstransformator die enkele straten verder staat. Het signaal van de powerline adapter zou dan dus via de 0 moeten gaan die in de zekeringkast aan elkaar zit. Dit betekent dat het signaal van de ene adapter eerst naar de zekeringkast gaat en daarna naar de andere adapter.

Hierdoor kunnen er extra storingen optreden het ligt er ook aan hoeveel stroom er door de verschillende groepen gebruikt worden. Dit kan het signaal ook nog eens nadelig beinvloeden.

Dat wil zeggen : tussen de R en de 0 heb je een kring van 220V. Tussen de S en de 0 heb je ook 220V en tussen de T en de 0 nogmaals 220V.
Hieruit zie je duidelijk dat in elke kring van 220V altijd de 0 aanwezig is. Dus je moet je juist kring hebben. Ofwel R met 0, de S met 0 of de T met 0.
 
Een bijkomend nadeel van een powerline adapter is dat als je in een gedeelde woning woont met 1 gezamelijke zekeringkast en er van uitgaande dat alles naar behoren werkt, de buurman van jouw gedeelde netwerk gebruik kan maken als hij ook powerline adapters gebruikt. Dus hij kan jouw gedeelde mappen inzien, dus deze bestanden inzien. Dan maar hopen dat je niet je wachtwoorden of bankgegevens in een gedeelde map hebt staan.
Want het signaal stopt dan niet in jouw kamer of kamers, maar kan ook naar de kamer van de buren die dezelfde zekeringkast gebruiken.

Dit zijn allemaal factoren waar rekening mee gehouden dient te worden en je in geen enkele handleiding zal lezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een bijkomend nadeel van een powerline adapter is dat als je in een gedeelde woning woont met 1 gezamelijke zekeringkast en er van uitgaande dat alles naar behoren werkt, de buurman van jouw gedeelde netwerk gebruik kan maken. Dus hij kan jouw gedeelde mappen inzien, dus deze bestanden inzien. Dan maar hopen dat je niet je wachtwoorden of bankgegevens in een gedeelde map hebt staan.
Want het signaal stopt dan niet in jouw kamer of kamers, maar kan ook naar de kamer van de buren die dezelfde zekeringkast gebruiken.

Dit zijn allemaal factoren waar rekening mee gehouden dient te worden en je in geen enkele handleiding zal lezen.

het signaal stopt bij de tellerkast. Niet bij de zekeringskast.
 
Ik had deze PLC-Adapters...

Ik had deze PLC-Adapters...

...van ASUS. Gekozen op basis van het feit dat er tot vier toestellen per Adapter konden aangesloten worden. Ook verlies je er geen stopcontact mee.

Maar: mijn elektriciteitsleidingen hadden te veel storingen omdat de elektricien 36 jaar geleden geprutst heeft en in één stopcontact kabels verbonden waren van koelkasten, magnetron, enz. Dit kon ik niet wijzigen.

Vooral de TV gaf de meeste storingen. Af en toe bevroor het beeld en kreeg ik 'blokjes' te zien.

Nu heb ik twee dingen gedaan om het op te lossen: (1) de Modem (die WiFi uitzendt) centraal in de woning gezet en (2) de PLC-adapters vervangen door een Acces-point die het signaal verder uitzendt. Zowel de Modem = BBox3 (inbegrepen in Pack) als het Acces-point = Bridge (€50) komen van Proximus.

Nu werkt alles perfect. Gelukkig lag mij telefoonleiding ook centraal en kon ik de Modem redelijk gemakkelijk her-aansluiten.

De PLC-adapters heb ik verkocht en de koper was er héél gelukkig mee omwille van de vier aansluitingen per Adapter.

ASUS-POWERLINES.JPG

Dit waren de Adapters.
 
Een bijkomend nadeel van een powerline adapter is dat als je in een gedeelde woning woont met 1 gezamelijke zekeringkast en er van uitgaande dat alles naar behoren werkt, de buurman van jouw gedeelde netwerk gebruik kan maken als hij ook powerline adapters gebruikt. Dus hij kan jouw gedeelde mappen inzien, dus deze bestanden inzien. Dan maar hopen dat je niet je wachtwoorden of bankgegevens in een gedeelde map hebt staan.
Want het signaal stopt dan niet in jouw kamer of kamers, maar kan ook naar de kamer van de buren die dezelfde zekeringkast gebruiken.

Dit zijn allemaal factoren waar rekening mee gehouden dient te worden en je in geen enkele handleiding zal lezen.

ken helemaal niets van elektriciteit , maar heb ik het nu zo verkeerd voor : je kan toch een wachtwoord instellen op je powerline(s) ?
dan kan die buurman toch nooit aan je eigen gegevens ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan