Windows 10 is beter in donkere modus en met een donker thema

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Dark Mode Win10.jpg

MacOS en Android hebben sedert vorig jaar een zogenaamde ‘donkere modus’. Nu kan het dus ook makkelijk voor je ganse Windows-omgeving...

Er zijn diverse redenen te bedenken om dat te doen maar vooral het sparen van energie uit je batterij op een laptop én de zachtere aanblik voor je ogen zijn de voornaamste argumenten hiervoor. Het blijft natuurlijk steeds een persoonlijke voorkeur.
Zeker het uitproberen waard : het vergt wel enige aanpassing en gewenning, maar ik ben alvast fan.

Je kan deze donkere modus instellen voor je Windows 10 in het algemeen én voor diverse apps in het bijzonder. Windows apps (degene die meegeleverd worden of met een link in het startmenu van Windows worden gezet) volgen nagenoeg allemaal de instellingen die je kiest voor je Windows.

Wil je Windows en zijn apps donker weergeven ga dan naar Instellingen - Kleuren - Kies uw kleur ...



In mijn screenshot zie je dat ik ook een accentkleur automatisch laat bepalen op basis van de kleuren van mijn achtergrond, maar dat is uiteraard een volledig vrije, persoonlijke keuze.

Sommige apps van derden, je browser en dies meer zul je apart moeten configureren als je ze al dan niet in donkere modus wil gebruiken.
Indien een app of programma nadat je Windows 10 in dark mode hebt gezet zich daar niets lijkt van aan te trekken zul je de eigen instellingen van de app moeten aanpassen.

Niet alle programma’s bieden overigens zo’n instelling aan, maar hun aantal neemt geleidelijk aan wel toe. Een belangrijke uitzondering vb. zijn de Office-toepassingen zoals Word waar je nog altijd tegen een hel wit blad zit aan te kijken.
In Windows Mail dien je de instellingen-knop in de linkeronderhoek aan te klikken en dan bij Persoonlijke instellingen de nodige aanpassingen doen. In de nieuwe Edge browser zit het in het menu rechts van de menu bar, instellingen en dan uiterlijk, waar je dan voor systeemstandaard kiest om de dark modus over te nemen in je browser.

Veel programma’s hebben zowat hun eigen benamingen en menus voor deze instelling, maar met wat zoeken vind je het vast wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Niet alle programma’s bieden overigens zo’n instelling aan, maar hun aantal neemt geleidelijk aan wel toe. Een belangrijke uitzondering vb. zijn de Office-toepassingen zoals Word waar je nog altijd tegen een hel wit blad zit aan te kijken.

Hoe kom je daar nou bij, verander Thema eens naar grijs en je bent verlost van een wit Office.

Thema Word.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier heb ik Word in donkergrijs. Uiteraard is het werkvlak wit, maar daar kun je dan eventueel een achtergrond of sjabloon voor gebruiken.
Dat is nu eenmaal zo met een tekstverwerker. Printen doe je ook in 99% van de gevallen op wit papier. Dus deze keuze voor wit lijkt mij logisch binnen een office programma.

Thema Word 2.jpg
 
Laatst bewerkt:
@ Skippy
Deze optie is vanaf office 2016 en ik ken mensen die nog met office 2007 werken.
Da's waar.
Maar dat is niet verstandig om nog te gebruiken. Er komen ruim 2 jaar geen beveiligings updates meer, omdat deze verouderde versie niet meer ondersteund wordt door Microsoft.
Ik kan hierdoor ook geen rekening blijven houden met verouderde software in mijn antwoorden.
 
Voor een laptop is een zwarte achtergrond zeker niet zo een goed idee. Je hebt veel meer reflectie op een zwart scherm.
 
Wat de beveiligings updates betreft, dit klopt als een bus.
Ik kan hierdoor ook geen rekening blijven houden met verouderde software in mijn antwoorden.
Dit vind ik kort door de bocht, een lijntje extra uitleg kan ook.
 
Kijk hier heb ik Word in donkergrijs. Uiteraard is het werkvlak wit, maar daar kun je dan eventueel een achtergrond of sjabloon voor gebruiken.
Dat is nu eenmaal zo met een tekstverwerker. Printen doe je ook in 99% van de gevallen op wit papier. Dus deze keuze voor wit lijkt mij logisch binnen een office programma.

Bekijk bijlage 246247
Ben ik niet helemaal eens : het is niet omdat het op scherm donker is, dat het donker moet afdrukken. Als je Word met een donker sjabloon zet en met een licht lettertype moet je dat eens afprinten : hilarisch !!!! Dat is het niet hé ... Die grijze/zwarte menus en randen is al iets, minimaal maar het grote witte vlak doet pijn aan de ogen. In het tijdperk van WordPerfect (ja zo oud ben ik ...) ging dat prima. WP had zo'n donkerblauwe schermachtergrond, je tikte met gele letters, maar bij afdrukken werd dat mooi zwart op wit papier. En zo moet het, maar dat besef is men ergens onderweg compleet kwijtgespeeld.
 
Wat de beveiligings updates betreft, dit klopt als een bus.

Dit vind ik kort door de bocht, een lijntje extra uitleg kan ook.
Dus u zou bijvoorbeeld ook graag willen als ik ergens een antwoord op geef op bijvoorbeeld een besturingsvraag, tevens voor Windows 95, Windows 98, Windows ME, Windows XP, Windows 2000, Windows Vista, Windows 7, Windows 10 een antwoord ga geven.

Ik denk dat u dan een andere forum moet gaan zoeken waar men dat wel doet. Zoiets gaat mij te ver.
 
Ben ik niet helemaal eens : het is niet omdat het op scherm donker is, dat het donker moet afdrukken. Als je Word met een donker sjabloon zet en met een licht lettertype moet je dat eens afprinten : hilarisch !!!! Dat is het niet hé ... Die grijze/zwarte menus en randen is al iets, minimaal maar het grote witte vlak doet pijn aan de ogen. In het tijdperk van WordPerfect (ja zo oud ben ik ...) ging dat prima. WP had zo'n donkerblauwe schermachtergrond, je tikte met gele letters, maar bij afdrukken werd dat mooi zwart op wit papier. En zo moet het, maar dat besef is men ergens onderweg compleet kwijtgespeeld.
En als je in Word kiest bij de Tab Ontwerpen en dan in het Lint bij Paginakleur.
Hier kun je veel meer kleuren kiezen dan het al oude WP en ja ik ben ook al zo oud. Heb ook nog getokkeld in WP5.1
Nagenoeg alle kleuren die er bestaan kun je daar kiezen.
Ook zijn er Thema's aanwezig in de Ontwerp Tab, probeer maar eens naar een geschikte kleur voor de ogen.
Als het goed is zal de pagina hierna gewoon wit uitgeprint worden.
 
@Skippy Hiep, hiep hoera voor Skippy...

Doet het prima, maar met één beperking - je moet een achtergrondkleur blijven gebruiken met voldoende contrast op scherm met een donker lettertype. Want waar de printfunctie het achtergrondkleurtje weglaat, zal tekst onaangeroerd in het kleur van je scherm worden afgeprint. Er is daar bij mijn weten niet in een 'reverse' voorzien... Dat laatste stapje moet MS nog zetten denk ik ...

Met één uitzondering : als je voor echt zwart kiest gaat Word de tekst wél reverse weergeven, maar dat werkt enkel bij pure black.
En ik slaag er ook niet in om de page color te laten opslaan in de normal.dotm template - dus moet elke keer opnieuw aangepast worden - niet meteen handig... maar het was het proberen waard.
 
Zoiets zal moeilijk te verwezenlijken zijn omdat je met opmaak van een pagina met verschillende kleuren lettertypen te maken hebt.
Niet iedereen zal altijd alles in het zwarte lettertype willen hebben. Hoe ga je zoiets dan doen met verschillende kleuren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan