Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo,

ik gebruik nu al windows 10 gedurende ongeveer 5 maanden. alles werkt normaal, buiten één probleem:
soms loopt windows 10 vast en dit gedurende enkele minuten, zelfs de klok rechts onderaan blijft staan op hetzelfde uur. er is geen enkel programma draaiende op dat moment!
een blauw cirkeltje blijft draaien als je de aanwijzer op de taakbalk plaatst. ik kan echter niks anders meer doen dan wachten, ook ctrl-alt-del werkt niet, en dan plots verdwijnt mijn bureaublad, de taakbalk komt zwart gedurende enkele seconden, alles verschijnt terug en ik kan verder werken.
al nagezien of er dan geen updates worden gedaan, maar niets!
ook al verschillende malen gescand met verschillende programma's op malware en dergelijke, ook niets gevonden.
ik gebruik avast als virusscanner.
al wat rond gesnuffeld op het net maar niks dergelijks gevonden.
dank bij voorbaat
 
Als alles zoals je vermeld softwarematig correct is, zal je het in de hardware moeten zoeken.

Misschien iets mis met het geheugen. Of misschien een driver probleempje zodat alles niet vlekkeloos verloopt.
 
wat jij daar beschrijft heb ik in de virtuele Windows 10 al onder vonden maar nog nooit op mijn hoofd systeem ...
daarom denk ik hier eerder aan te hoog gebruik van het video /ram geheugen ...m.a.w. het aanwezige geheugen word te zwaar belast !
hoeveel is er beschikbaar en hoeveel is er in gebruik....?
 
hartelijk dank voor de vlugge reactie.

betreft de drivers: ik had een update gedaan van alle drivers, en één had een verkeerd effect, de driver van de videokaart.
ik kreeg het beeldscherm niet meer goed. dan dit terug naar de eerste instelling gebracht en alles weer normaal.
nu moet ik zeggen juist na de installatie van windows 10 toonden enkele programma's een wazig lettertype.
dan heb ik het programma "XPE windows 10 DPI FIX" geïnstalleerd en het probleem was opgelost.
als ik dat deïnstalleer heb ik opnieuw wazige letters.

wat het geheugen betreft: (4gb ram) als de pc vastloopt staat er niets open en zijn alle programma's afgesloten. uitgenomen de nodige services natuurlijk, en dit zijn er niet zo veel, want bij het aanzetten van de pc laat ik niet zoveel mee opstarten.

misschien ligt het dan toch bij die videokaart? maar hoe kan ik dat controleren? toch niet onmiddellijk een nieuwe kopen hé.
 
om de lettertype helder te krijgen dien je in feite geen extra programma te gebruiken ... deze is immers aanwezig !
deze noemt zich ClearType-tekst en vind je terug bij de geavanceerde beeldscherm instellingen .

ga naar start> instellingen>systeem>beeldscherm>"geavanceerde beeldscherm instellingen ">ClearType-tekst

*betreffende de videokaart word deze ook ontstoft telkens jij de pc zuiver maakt !
het kan namelijk zijn dat de verluchtingskanalen verstopt zitten !
 
Inderdaad, zowiezo vreemd dat je een programma als XPE windows 10 DPI FIX moet installeren om goed beeld te krijgen.
Hier kan het probleem dus liggen bij niet goed functionerende harware. In dit geval dus de Videokaart.

Wat het geheugen betreft, dat er 4 GB in zit zegt niets, want als er 2 GB defect is zit er in principe maar de helft in.
 
ja, cleartype ken ik en ook ingesteld, toch bedankt.
het vreemde is dat sommige programma's wel een goed beeld geven en andere niet, vb. google chrome geen enkel probleem, office ook niet, maar bv. wel basecamp!
en het programma XPE windows 10 DPI FIX zal er toch niet voor niets zijn denk ik.
de 4gb ram die ik heb werkt ook volledig.
en dat vastlopen gebeurt ook niet elke dag, zo één maal per week kom ik dat tegen.
als het te erg wordt dan ga ik toch eens kijken voor een andere videokaart(want driver updaten werkt niet, zoals eerder gezegd)dus op zich is dat al niet juist hé!
de pc van binnen is ook proper.
voor de rest heb ik geen enkel probleem met windows 10.
toch alvast bedankt voor de tips,
andere tips zijn ook nog altijd welkom hoor.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan