Windows 11 Windows logboeken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo beste mensen,

Ik weet dat er zoiets als het "Windows logboek" bestaat en ook aanwezig is op mijn Windows 11 Systeem. Ik heb daar op mijn Laptop ook al een naar gekeken. Het lijkt mij handig, om zoiets al een Logboek te hebben, maar het Logboek dat Windows in huis heeft is volgens mij niet echt voor amateurs en niet echt gemakkelijk inzichtelijk, althans zo zie ik dat. Ik vroeg mij daarom af af er geen gemakkelijkere manier bestaat, om de belangrijke gebeurtenissen op mijn Systeem te kunnen bijhouden en daarop eventueel te kunnen terugvallen. Wanneer iemand mij hierin een tip zou kunnen geven, dan hoor ik dat nog graag,
Vriendelijke groet,
Cor Jansen
 
Een logboek kan uiteraard enkel bestaan uit meldingen die door Windows voorzien zijn en worden aangemaakt.
Ik vrees dat je dus met die 'Event viewer' (die bedoel je toch denk ik ?) verder moet.

Er bestaat misschien wel software om die te interpreteren. Maar een goed gebruik (met filters) zou je ook al helpen.

Anderzijds : waarom zou je daar zitten in grasduinen ? Voer voor software-analysten en bug fixers. Daar behoor (sta me toe) zeker niet toe. Laat die events maar gewoon aan je voorbij gaan.
 
In eventvwr staat alles wat je moet weten, als je door klikt kom je uit wat er aan de hand is, is ook gewoon voor leken te doen.

Als je een crash wilt analyseren gebruik je Whocrahed, dient wel de dumplogging aan te staan.
 
@truus22 Microsoft vindt dus (zie eerste link van @lange pier) dat deze event viewer ook voor leken te doen is ... lijkt me nogal hoog gegrepen, zeker omdat het ENG betreft. Ik vermoed ook in de NL-versie van de interface dat die logs in het ENG zijn, niet ?

Al eens geprobeerd een gebeurtenis eruit te pikken, en detail te bekijken ? Misschien onderschat je jezelf ;)
 
Windows events (of events gemaakt door andere applicaties), zijn niet zo gemakkelijk te interpreteren. Zoals hier ook al gezegd is dit geen voer voor leken. Een onderdeel van men job is onderandere deze (security related) te verzamelen en iets nuttig uit krijgen. En ik moet zeggen dat ik daar gewoon te weinig tijd voor heb om dat goed te doen. Zeggen dat dit voor leken is, is niet echt realistisch.
Windows logt via zulke events enorm veel informatie over wat er allemaal aan het gebeuren is en/of fout gaat. Elke event heeft een unieke eventID. Die ID bepaald deels voor wat die event staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan