XP USB Stick schrijfbeveiliging wegnemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Ja, ook ik heb een probleem. De USB Stick (Emtec 4Gb) van mijn schoonzoon heeft een schrijfbeveiliging opgelopen?????? Hoe?????? Feit is, dat er niets meer kan naartoe geschreven worden. Ook formatteren lukt niet. Telkens de melding "De diskette is tegen schrijven beveiligd". Er staat géén verwijzing in het register.
Heb op internet eventuele wijziging in registersleutel gevonden, maar die sleutel is zelfs niet aanwezig.
Zelfs Dos brengt geen redding. Stick is gefomatteerd in FAT32. Ik heb dezelfde stick en die werkt volledig normaal. Heb Norton laten lopen en vond 4 virussen. Had voordien een copy genomen op mijn schijf en daar staan die virussen niet in. Kreeg melding dat ze verwijderd waren van de stick.
Hoe kan ik nu de stick terug toegankelijk maken. Alles mag er gerust vanaf. Dus, een goede werkende format.
 
Staat er geen klein knopje op ?

Nee, heb zelfs met een loepe gekeken. Nergens knopje op. Ook geen drukken op stick.
Heb alles geprobeerd. Zelfs een diskcopy gaf de melding dat het schrijfbeveiligd is.
Ondertussen met Linux (denk het toch) partitie kunnen verwijderen maar format geeft nog altijd schrijfbeveiligd. Ook in Linux.
 
Laatst bewerkt:
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
kies na installatie van de full package voor 'make bootable usb'
Wil het niet, maak de cd en start er mee op in dos.
Van daaruit de usb low format geven.

Eerst leek het er op dat de stick toegankelijk was na Killdisk. Ik kon er naartoe schrijven. Zag het systeem staan enz. Met formatteren leek het ook te lukken maar plots de melding van schrijfbeveiliging. Ziet de stick niet meer in Deze Computer. Zie hem wel in Schijfbeheer. Maar kan hem niet meer formatteren. Telkens melding van schrijfbeveiliging.
Dus, opnieuw stap achteruit...... nu enkel nog zichtbaar in schijfbeheer. Maar als er iets is die de schrijfbeveiliging kan wegnemen, dan hoor ik het graag.
 
Laatst bewerkt:
Dus in dos heb je wel toegang? en format gedaan met killdisk?
Ik vraag dit omdat killdisk een low levelformat doet.
In dat geval is opnieuw formatteren nutteloos.
Is het hetzelfde op andere pc? ik neem aan van wel.
 
Laatst bewerkt:
Het was deze die je vond denk ik.
Misschien moet je de sleutel eens aanmaken.
Het kan zijn door het ontbreken van de sleutel.
Ik vermoed dat deze manueel gewist is.

Daarna chkdisk:
Click > Start > RUN > type "CMD"
Type "CHKDSK "F" /F als je usb-stick station F is

Verwijder daarna de stick en breng terug in.


Andere optie, verander eens de driveletter, of probeer eens via een hub of cdrom met usb aansluiting, iets gelijkaardigs.

Ook zou het eens gewerkt hebben door in veilige modus te formatteren (maar in dit geval??

Er is zelfs melding over spyware.
 
Laatst bewerkt:
Ook kan het blijkbaar een hardware fout zijn, zowel bij samsung als bij kingston.
I recently purchased a Kingston Datatraveler 2.0 512mb and Tried to reformat it. It became unformatted and I was not able to reformat it showed up as being write protected. Kingston advised me that this sounded like faulty hardware and to return it which I did I have not tried to reformat the new one. But I did note that at usbflashdrive org website the samsung model looks almost Identical to the Datatraveler.

Waarom usb drives in de fout gaan staat ook op het net:

http://www.aplusperfect.com/articles/how-flash-drives-fail
 
Laatst bewerkt:
Dus in dos heb je wel toegang? en format gedaan met killdisk?
Ik vraag dit omdat killdisk een low levelformat doet.
In dat geval is opnieuw formatteren nutteloos.
Is het hetzelfde op andere pc? ik neem aan van wel.

Neen, in Dos wordt die nu ook niet meer gezien. Inderdaad, op andere pc hetzelfde. Is van mijn schoonzoon en die probeer ik terug te maken.
Is nu alleen maar ongeformatteerd te zien in schijfbeheer. Maar als ik hier probeer te formatteren, krijg ik opnieuw melding dat hij schrijfbeveiligd is.
 
Laatst bewerkt:
Denk je de oorzaak te vinden in mijn laatste link?
http://www.aplusperfect.com/articles/how-flash-drives-fail
Die moet daar bij staan.
bvb dit stukje, want vooral bij desktop laten de mensen de stick vaak ziten.
Ik heb een hubje geplaatst, goed zichtbaar.
Als ik zie bij afgesloten pc dat er een stick in zit gaat die er onmiddelijk uit..

Bad Surface Mounts

Leaving a flash drive plugged constantly in may cause premature failure of the surface mounts which regulate voltage to the flash drive’s components. Often the resistance or capacitance values of a surface mount will fall out of spec and not produce the correct voltage. This often represents itself as a dead flash drive (no led, not acknowledge by the computer) or overheating.

Data Recovery

YOUR DATA IS RECOVERABLE, the NAND memory chip must be removed and read with an external reader, then the lookup table is reconstructed to retrieve your data. There are NO software programs that can repair logical damage to the lookup tables. Only a data recovery professional specializing in USB flash drive recovery is capable of doing this. USB Flash Drive Data Recovery firms often charge between $450 and $3000 to retrieve data from flash drives.
 
Laatst bewerkt:
Denk je de oorzaak te vinden in mijn laatste link?
http://www.aplusperfect.com/articles/how-flash-drives-fail
Die moet daar bij staan.
bvb dit stukje, want vooral bij desktop laten de mensen de stick vaak ziten.
Ik heb een hubje geplaatst, goed zichtbaar.
Als ik zie bij afgesloten pc dat er een stick in zit gaat die er onmiddelijk uit..

Bad Surface Mounts

Leaving a flash drive plugged constantly in may cause premature failure of the surface mounts which regulate voltage to the flash drive’s components. Often the resistance or capacitance values of a surface mount will fall out of spec and not produce the correct voltage. This often represents itself as a dead flash drive (no led, not acknowledge by the computer) or overheating.

Data Recovery

YOUR DATA IS RECOVERABLE, the NAND memory chip must be removed and read with an external reader, then the lookup table is reconstructed to retrieve your data. There are NO software programs that can repair logical damage to the lookup tables. Only a data recovery professional specializing in USB flash drive recovery is capable of doing this. USB Flash Drive Data Recovery firms often charge between $450 and $3000 to retrieve data from flash drives.

Hij beweert nooit de stick zomaar uit te halen. Maar die bewering "Nooit", neem ik met een korreltje zout. Ik doe dat ook normaal nooit, maar toch gebeurt het wel eens. Al pratend iets opgezet en dan uithalen....
 
Effe vertalen he.
Al heb ik geen idee wat " the surface mounts " kunnen zijn.

De stick permanent laten zitten kan vroegtijdig falen van "the surface mounts" veroorzaken.
Deze regelen de voltage naar de fleshdrive.
Daardoor kan het gebeuren dat niet de juiste spanning op de drive komt waardoor hij oververhit en zelfs stuk gaat.
De vraag was dus of hij de stick meerdere computersessie' laat zitten.
Dardoor kunnen ze stuk gaan.(overspanning van de overuren zeg maar)
 
Effe vertalen he.
Al heb ik geen idee wat " the surface mounts " kunnen zijn.

De stick permanent laten zitten kan vroegtijdig falen van "the surface mounts" veroorzaken.
Deze regelen de voltage naar de fleshdrive.
Daardoor kan het gebeuren dat niet de juiste spanning op de drive komt waardoor hij oververhit en zelfs stuk gaat.
De vraag was dus of hij de stick meerdere computersessie' laat zitten.
Dardoor kunnen ze stuk gaan.(overspanning van de overuren zeg maar)

Neen stick blijft nooit zitten. Ernaar overzetten en dan uithalen. Dus, meestal heel kort.
 
Werkt dit vanuit cmd.exe (als admin)

Click > Start > RUN > type "CMD"
Type "CHKDSK F /F als je usb-stick station F is
je kent het dos commando waarschijnlijk wel om te formatteren maar ik vraag het toch even voor de volledigheid.

(dit werkt in windows 7 en in xp, ik heb getest, dus ik denk ook in vista)
Als deze dos format ook nit gaat vrees ik toch voor de stick hoor.

(Heeft de stick geen stationsletter, kan je er nog een aanmaken via schijfbeheer?)
 
Hier de commands die je achter de / kan zetten.
Om dit op te roepen dus:
chkdsk /?
 

Bijlagen

  • mik.JPG
    mik.JPG
    77 KB · Weergaven: 119
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan