Hoe Mega de slimme meter de das om doet ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Eén van de voorgeschotelde voordelen van de digitale meters voor electriciteit én gas in ons land was het feit dat de standen op elk moment gewoon consulteerbaar worden. Als een contract met een leverancier afloopt moet er een eindafrekening worden opgemaakt en daarvoor heb je de standen nodig.
Dat kan dus lekker snel gaan ... had je gedacht ! Mis gedacht in het geval van Mega.

Toen op 27.12.2022 een contract van mij afliep en ik vandaag vroeg wanneer ik de eindafrekening kan tegemoet zien kreeg ik een vrij lakoniek antwoord. Ik verwacht namelijk behoorlijk wat geld terug te zullen krijgen.

"Beste meneer xxxxx
Bedankt voor uw mail.

Bij nazicht in het systeem zag ik dat we de meterstanden ontvangen hebben op 29/12/22.
Verder kan ik nog geen info vinden over de slotfacturen.
Let er wel op dat het 6 tot 8 weken kan duren voordat u deze ontvangt.

Intussen blijven we beschikbaar voor al je vragen."


Als je dan ook nog weet dat Mega de voorbije maanden steeds weer in het nieuws kwam met het eenzijdig verhogen van onrealistische, buitensporige voorschotten én dat er sprake was van een nakende faling, weet je meteen hoe laat het is !
Mega heeft de manier gevonden om ettelijke miljoenen schuld niet bij de bank maar bij zijn klanten en ex-klanten te laten liggen.

Dat ze nog maar eens duidelijk maken hoe ze de boel belazeren en de markt manipuleren zal hun worst zijn, dat zijn ze gewend en schamen ze zich al lang niet meer voor.
Iemand enige info of dit zomaar kan ? Moet de overheid hier niet optreden ?

PS : de hoofdzetel van Mega zit in Luik ... proef ik hier de Waalse slag doorheen - of ben ik te stout om dat te denken ...?
 
de kleine man staat altijd machteloos, wordt er een ombudsdienst in geschakeld ... veranderd er echt niks aan, waarvoor dient infeite een ombudsdienst? enig idéé? iemand ...
 
Daar had ik ook nog een ervaring mee ...
Onlangs kreeg ik problemen met een installateur hier thuis, welke doet niet terzake. Ik kreeg maanden lang géén gehoor, géén antwoord op mails, géén bevoegde persoon aan de lijn te krijgen, etc...

Dus ten einde raad de klachtendienst van de FOD economie voor consumenten ingeschakeld.

En na 2 maanden gaven ze mij een stand van zaken : ze hadden verschillende keren een mail gestuurd naar het bedrijf, maar spijtig genoeg géén reaktie gekregen. Vroegen mij dan mijn akkoord om de klacht af te sluiten met als mededeling "géén reactie van bedrijf ontvangen".
End of Story.

Goe bezig !
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Een ombudsman is eigenlijk toch maar een bemiddelaar; en als de tegenpartij elke medewerking weigert, tja, dan sta je (en hij) daar.
Enkel een rechtbank kan een geschil echt beslechten, vrees ik. Procederen is wel tijdrovend en 'kostelijk' (letterlijk en figuurlijk).
Het is zelden 'een wandeling in het park'.
Maar als het moet, moet het! Toch?
 
Ik ben ook al enkele jaren bij "Mega".
Van die "onrealistische" en "buitensporige" voorschotten heb ik toch nooit iets geweten.
De voorschotten, te beginnen op 1 okt 2021 tot en met 30 sept 2022 bedroegen in het totaal € 2120 (min € 95, max € 244).
Dat is gemiddeld € 177. Op het einde heb ik nog meer als € 300 terug getrokken.
P.S. : ik heb nog een terugdraaiende meter. Die "slimme" meters zullen hier nog wel enkele jaren buiten blijven...
 
Dit is wel een artikel van bijna een jaar geleden (feb 2022).
Mega was toen bij de eerste om de voorschotten te verhogen. Er is toen veel commentaar op gekomen.
Maar welke voorschotten vroegen de andere leveranciers daarna (en nu)... die waren en zijn veel hoger en die "commentaar" bleef daarna achterwege...
We hebben toch gezien en gehoord wat er gebeurt is met aanbieders die niet in staat waren om de voorschotten te verhogen en geen reserves hadden om de hoge gasprijzen (tot maal 10) en elektriciteit (tot maal 5) te betalen. De gevolgen voor die klanten zijn nog altijd voelbaar.
 
Ze hebben dus nog 'trouwe' klanten ... ik wil geen polemiek voeren maar ik weet wat ik meegemaakt heb met hen (onbereikbaarheid, leugenachtige verklaringen, niet nakomen van engagementen, etc...)
Gelukkig was het blijkbaar niet voor iedereen zo onaangenaam. Ik ben alleszins blij dat ik weg ben !
 
Gebeurd bij wel meer grotere ondernemingen zoals internet, telefonie providers enzo.
Bij afsluiting eerst nog een factuur sturen op voorhand voor een abbonee die ze de komende weken of maanden eigenlijk nietmeer hebben. En dan is het aan de klant zelf om dat achteraf terug gaan op te eisen. Doet de klant dit niet, is het een extra inkomst voor hun. Natuurlijk krijg je eerst te horen dat ze het gemaakte factuur onmogelijk ongedaan kunnen maken, en dat je dat zowiezo moet betalen, en dan achteraf nog eens moet terugbellen voor die creditnota.
 
FF dit draadje volgen. Wij moeten tegen het eind van deze maand een nieuw contract afsluiten voor zowel gas als elektra, We zijn nu bij luminus, maar de voorschotten zijn niet van de poes die ze ons voorstellen om vanaf volgende maand te gaan betalen.
 
ik zit ook bij Luminus de voorschotten die ze me voorstellen is voor elektriciteit 21€en voor Gas 10€ nogthans staat mijn voorschot voor Elektriciteit op 80€ en voor Gas op 50€ .. wilt dus zeggen dat ik maandelijks te veel betaal en bij de eind afrekening op 30/04 een terug gave mag verwachten ..
** bij de eind afrekening op 30/04/2022 kreeg ik 900€ terug .. ik betaal liever maandelijks iets meer dan dat ik voor verrassingen kom te staan bij de eind afrekening .
ook geef ik maandelijks mijn teller standen door voor Elektriciteit en Gas op My Luminus .

let op : ik woon hier dus alleen en heb niemand ten laste ..
 
ik zit ook bij Luminus de voorschotten die ze me voorstellen is voor elektriciteit 21€en voor Gas 10€ nogthans staat mijn voorschot voor Elektriciteit op 80€ en voor Gas op 50€ .. wilt dus zeggen dat ik maandelijks te veel betaal en bij de eind afrekening op 30/04 een terug gave mag verwachten ..
Dat zou toch wel hééééél laag zijn.
Ik heb net een simulatie gedaan bij Luminus.
Mijn voorschot (variabel) zou bijna € 300 bedragen, helft voor gas, helft voor elektriciteit.
Voor een VAST tarief zijn de prijzen ongeveer hetzelfde.
Ik weet niet waar ze dat bedrag voor elektriciteit halen want mijn verbruik (terugdraaiende teller) is altijd NUL of iets erboven. Er moet natuurlijk een prosumententarief en heffingen betaald worden. Samen +/- € 250.
€ 1800 voorschot vragen op jaarbasis om uiteindelijk hiervan +/- € 250 kosten te hebben...goed bezig van Liminus.
 
Dat zou toch wel hééééél laag zijn.
toch is het zo .. zie zelf maar ..

Ashampoo_Snap_zaterdag 7 januari 2023_15h51m04s_004_.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Dat zijn uw voorgestelde voorschotten tot en met april 2023.
Hierdoor zal uw jaarafrekening op ongeveer NUL Euro komen.
Als ze uw vorige voorschotten moesten behouden zouden ze u moeten terugbetalen.
 
nee J.W. bij Gas heb ik nu al een teveel betaald .. bij Elektriciteit moet ik nog een 85€ betalen om tot het geschat bedrag te komen gebaseerd op mijn verbruik van vorig jaar .
wat er van onderen in het groen staat zijn de bedragen die ik wellicht ga terug gestort krijgen ..
*als ik de door hen voorgestelde voorschotten diende in te stellen of te aanvaarden dan zou ik op Nul euro uitkomen .. doch wens ik Niet voor een verrassing te komen !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan