Publisher Alternatief publischer

amandus88

Geregistreerd lid
Binnenkort wordt Publisher niet meer ondersteund. Zelf gebruik ik het voor verschillende toepassingen.
Het is eenvoudig in gebruik.
Iemand ervaring met een eenvoudig alternatief?

Ik heb de indruk dat er hier reacties komen van mensen die niet vertrouwd zijn met Publisher en denken dat dit iets is voor fotobewerking of posterontwerp etc...

Publisher is/was een app voor het layouten van artikels, zoals in krantenkolommen, met invoegen van afbeeldingen, met onderschriften e.d. Noemt het een geavanceerde tekstverwerker !
Maar voor de grafische inhoud die je erin wil stoppen heb je weer andere apps nodig.

Scribus is dus wél een app met ongeveer hetzelfde doen maar alle Canva-achtigen en ook MS Designer zijn dat helemaal NIET !

ja, als je 'losse' installs hebt zal dat wel werken... nooit geprobeerd.
Maar ik snap die insteek niet : de Publisher die in Office 2024 zit werkt ook ! Waarom zou je daarvoor een versie 2021 nemen ?
Maar dan wel lokaal geinstalleerd.

Iets anders als je MS Office 365 gebruikt want dan heeft MS de mogelijkheid om niet alleen de support te stoppen maar het pakket ook uit die Office te slopen ... Dat is nu eenmaal het concept van 365 : de klant is gewoon gegijzeld !

Je hebt (spijtig genoeg) gelijk :

Voor lokale installatie zonder Microsoft 365-abonnement is de situatie als volgt:
  • Office 2021: Publisher zit nog in de suite.
  • Office LTSC 2021: Publisher zit eveneens nog in de Professional Plus-uitgave.
  • Office 2024 / Office LTSC 2024: Publisher zit er niet meer in.
Microsoft heeft Publisher bovendien officieel uitgefaseerd: de desktopversie wordt volgens de huidige planning ondersteund tot oktober 2026. Daarna is het product end-of-life.

Dus als je specifiek een lokaal geïnstalleerde Office-versie mét Publisher zoekt, is Office 2021 Professional Plus of Office LTSC 2021 Professional Plus de laatste generatie waarin Publisher nog zit.

Dan kan ik aanraden een kijkje/testje te nemen met Scribus ! zie #3 hogerop voor kennismaking.
Download : https://www.pctuts.be/resources/scribus.242/

Ik heb de indruk dat er hier reacties komen van mensen die niet vertrouwd zijn met Publisher en denken dat dit iets is voor fotobewerking of posterontwerp etc...

Publisher is/was een app voor het layouten van artikels, zoals in krantenkolommen, met invoegen van afbeeldingen, met onderschriften e.d. Noemt het een geavanceerde tekstverwerker !
Maar voor de grafische inhoud die je erin wil stoppen heb je weer andere apps nodig.

Scribus is dus wél een app met ongeveer hetzelfde doen maar alle Canva-achtigen en ook MS Designer zijn dat helemaal NIET !
Met Canva kan zeker ook heel veel als met Publisher, toch voor wat ik het gebruikte.
en ik ken Publisher zeer goed!
Voor het maken van templates voor sociale media is Canva zeer geschikt

Canva kan je ook downloaden op de pc.
en voor Apple en Android is het ook beschikbaar.

Terug
Bovenaan