Hardware App voor HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

GuntherM

Steunend lid
Vip Lid
Hi allemaal,
het is lang geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb.
Ik heb eens een vraag, bestaat er een app of programma voor de HD's te testen om te kijken of ze het nog een tijdje kunnen uithouden?
Ik zit hier met een aantal HD's die al wat uren op de teller hebben, en ik wil ze één voor één testen.
Besturings systeem is Win 10 Pro.

Thanks
G
 
Windows heeft daar zelf een tooltje voor aan boord namelijk Checkdisk
Ga als administrator naar de opdracht prompt en geef dan de opdracht CHKDSK C: /F /R
C is in deze opdracht de C schijf, stel u sluit een externe harddisk aan en dat is schijf D dan uiteraard de C vervangen door D ( dus CHKDSK D: /F /R )
De twee schakeloptie's /F en /R die je hier meegeeft zijn voor /F = fix errors en /R = repair bad sectors.

Verder is HDDScan wel een leuk tooltje, maar dit geeft niet echt goed weer hoe de staat is van een harddisk, hier moet je dan wel wat kennis voor hebben om dit goed te kunnen uitlezen in de wirwar van getallen. https://hddscan.com/

Een goede tool is er in pricipe niet voor om de werkelijke staat van een HD te meten omdat dit niet altijd mogelijk is, soms stopt een harde schijf er gewoon mee.
De enige goede test is zelf goed luisteren of een HD vreemde geluiden maakt.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn tools die de algehele parameters van de HDD kunnen uitlezen. Deze kan een indicatie weergeven van de toestand. Al zou ik dat alleen maar als aanvulling zien. Spinning HDD's hebben niet echt een vaste levensduur en het is heel moeillijk te zeggen hoelang die gaat meegaan.
Als je data op een single disk staat, zou ik niet langer dan 5 jaar doen met zulke disk. Gewoon voor de zekerheid. Wil je "veilig" spelen, neem dan zelfs 3 jaar.
Als we over een RAID systeem od praten, dan maakt het iets minder uit. Al neem je dan ook best een RAID6 ofzo. Een RAID5 gaat bij falen van één disk, de andere schijven extra belasten tijdens een rebuild, waardoor de kans groter wordt dat daar ook eentje faalt (maw 2 schijven, wat teveel is voor een RAID5).
 
 
Ha Ivan interessant tooltje, sorry voor het late antwoord, maar als zelfstandige kies je soms niet je tijd.
Allen bedankt, ga aan de slag nu. De meeste schijven die ik gebruik zijn enterprise schijven, die houden het wat langer vol (theoretisch)

Mvg
G
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan