Automatisch herstel voorbereiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

gibsonmil

Steunend lid
Vip Lid
Vandaag een rampdag ! Ik bracht de pc van een vriend mee naar huis omdat hij een probleem had met zijn audiokaart. Een systeemherstelpunt (18 okt) verhielp dit euvel vrij vlug en alles liep terug zoals vroeger. Heel enthousiast mijn kamaraad hiervan op de hoogte gesteld en gezegd dat hij morgenmiddag terug zijn laptop kan gebruikten... Omdat hij een heel trage internetverbinding heeft, dacht ik vanavond om de pc terug aan te sluiten om ff te controleren of hij up-to-date is met zijn w10 updates en bij het opstarten kreeg ik direct de melding "automatisch herstel voorbereiden", "problemen op de pc oplossen" en direct daarna de doemmelding dat ie niet kon gerepareerd worden !! Keuze tussen afsluiten of geavanceerde instellingen gebruiken: alles geprobeerd met negatief gevolg. Zelfs bootvolgorde (1. windows bootmanager, 2. HD, 3 CD gewijzigd in Bios). Geen enkel resultaat !! Zegt ook dat er behalve de HD geen andere bootoptie is !! Dus, vindt eveneens recovery cd niet !! Ga een slechte nacht tegemoet ! Alle hulp is welkom.
 
Niet panikeren ;-)
Er zijn verschillende manieren om tot een oplossing te komen uiteraard. Moest ik de betreffende laptop onder handen hebben, ik zou volgende doen:
Check eerst of de harde schijf in goede staat is. Afhankelijk van het merk zijn hier self tests aanwezig die jij tijdens het booten kan activeren. Indien niet kan je met externe test software usb/cd dit testen.
Indien de schijf niet ok is, duidelijk -> vervangen door een nieuwe (liefst ssd)
Persoonlijk zou ik met zulke problemen geen tijd verdoen aan het oplossen en fixen van de huidige toestand. Ik zou zulk systeem altijd herinstalleren op een andere disk (kost is dan beperkt tot die disk). En dus de bestaande disk houden als backup om achteraf alle data over te zetten. Op die manier ga je nooit data verliezen. Het ENIGE nadeel is dat je alle nodige software terug dient te installeren. In de praktijk valt dit meestal goed mee omdat men maar echt een beperkt aantal toepassingen echt gebruikt. Verder niets dan voordelen, de gebruiker start dan met een schone lei.
Activatie van Windows 10 gaat ook automatisch na de installatie. Uiteraard de correcte drivers downloaden en installeren via de fabrikant van het toestel/onderdelen.

Uiteraard zijn er andere manieren om iets terug op te lappen. Maar uit ervaring doe ik hier zelden of nooit aan mee.
 
Ondertussen heb ik geprobeerd om - via een rescue schijfje van Macrium - de c-partitie naar een externe hd te schrijven, maar dat mislukt eveneens omdat er een "missing/verkeerde handle" zou zijn ?! Bij mijn weten heeft mijn maat in het geheel geen backup van zijn (vele) foto's en andere files en daarom wil ik proberen om de harde schijf eruit te halen en die apart proberen te redden. Daarna een herinstallatie van het systeem zoals je voorstelt en zien waar het mij brengt. Op hoop van zegen en ik hou je wel op de hoogte van het verloop.
 
opstarten via een macrium opstart cd om zo de C over te zetten naar een andere schijf (waarschijnlijk een kloon proberen te maken ) gaat nooit kunnen ..
wil jij de C met al zijn bestanden overzetten naar een andere schijf dien je de huidige schijf via een docking station of via jouw pc aan te koppelen ..Maar er niet van te starten .
jij start dan macrium op en zodoende dient jouw systeem om de bewerkingen te doen …

*een andere mogelijkheid is om eerst een andere schijf te voorzien zijnde een hdd of een ssd in deze laptop ..en daarop dus een verse installatie te doen ..
nadien sluit je dan de oude schijf aan via een dockingstation om de belangrijkste bestanden over te zetten naar de nieuwe schijf ….programma's dient men opnieuw te installeren ..

**maar heb jij een opstartbare Windows 10 usb stick dan sluit je deze toch gewoon aan en na het ingeven van de taal/ land instelling selecteer je dus niet " opnieuw installeren " maar kies je er voor om deze pc te herstellen zodoende dat alles behouden blijft ..let op je dient effectief wel op te starten vanaf de Windows 10 installatie dvd of usb stick ...maar je kiest dus Niet voor een nieuwe installatie …
 
Heel hard bedankt voor deze super tips, maar je schrijft:
… "dien je de huidige schijf via een docking station of via jouw pc aan te koppelen..." Dit lijkt een makkelijker oplossing omdat ik de laptop niet moet openmaken om de hd eruit te halen (of toch ?), alleen... wat bedoel je met 'docking station' (is dit een behuizing om een externe hd via USB met pc te verbinden ?) en hoe moet ik juist te werk gaan voor ofwel docking, ofwel pc aankoppelen ?
2de vraagje: kan ik me misschien redden met een 'recovery' disk of usb stick om w10 terug te herinstalleren of moet ik over een legitieme W10 beschikken ? De pc heeft wel een OEM windows versie, wordt die dan behouden ?
 
met aan te koppelen via de pc ga ik er van uit dat jij dus een desktop gebruikt ..en dan sluit jij dus de schijf van de betreffende laptop intern aan in je desktop ..
met extern bedoel ik geen hd case maar wel dit hier wellicht heb jij deze niet in je bezit ..daar ik regelmatig hier pc's binnen krijgt heb ik er wel eentje ..een aanrader !
 
je dient geen code ter activatie in te geven indien jij dus voor een verse installatie gaat ...dan kun je je via het media creation tool je een usb stick aanmaken ..*
*nadeel is indien versie 1809 aanwezig zou zijn want het media creation tool 1809 is nog niet vrij gegeven …****gebuik je het media creation tool dan verkrijg je versie 1803 !
indien versie 1809 aanwezig zou zijn op het betreffende systeem gebruik je best de Windows 10.iso downloader van Heidoc daarmee haal jij dan de iso op van Windows 10 versie 1809 build 17763.01 welke nadien word bijgewerkt naar 17763.55

download link naar de Windows 10 X64 NL 1809 via heidoc ….**noteer dat deze link 24 uren geldig is daarna is deze niet meer te gebruiken ..
 
Laatst bewerkt:
Dikke merci voor al jouw (jullie) antwoorden/tips. Vandaag ga ik aan de slag en probeer eerst een herinstallatie "met behoud van persoonlijke bestanden" en zie welk resultaat ik hiermee krijg. Lukt het iniet, zal het de volgende stap worden, t.t.z. schijf eruit en partities kopiëren, terug monteren en "schone installatie" proberen. Nadien trachten van de kopie alles te halen wat enigszins bruikbaar is. Ook bedankt voor de link. 1809 iso is al binnen !
wordt vervolgd...
 
gibsonmil;n235631 zei:
Dikke merci voor al jouw (jullie) antwoorden/tips. Vandaag ga ik aan de slag en probeer eerst een herinstallatie "met behoud van persoonlijke bestanden" en zie welk resultaat ik hiermee krijg. Lukt het iniet, zal het de volgende stap worden, t.t.z. schijf eruit en partities kopiëren, terug monteren en "schone installatie" proberen. Nadien trachten van de kopie alles te halen wat enigszins bruikbaar is. Ook bedankt voor de link. 1809 iso is al binnen !
wordt vervolgd...

Best EERST een copy nemen van Uw schijf. Dat heb je dat al veilig gesteld.
 
Inderdaad !! Dat heb ik gelukkig ook beseft en heb ondertussen zijn belangrijkste gegevens (en nog wat meer) veilig gesteld ! Oef ! Als je me toestaat nog een bijkomende vraag: ik heb hier zelf 2 pc's met allebei (nog) de 1803 versie, enkel de ene is de W10 Home en de andere W10 Pro. Het is evident dat ik de laptop van mijn vriend niet kan gebruiken om die USB stick aan te maken. Blijft het gelijk welke pc ik hiervoor gebruik ? Zelf weet ik niet welke versie er op de defecte laptop staat... (Acer E 15 - 573) vandaar deze vraag.
NB. Ik kan jullie niet genoeg danken voor alle moeite !!
 
op deze Acer E 15 - 573 is de Windows 10 home x64 bit aanwezig ...
je kan nu uit 2 opties kiezen ...
1ste optie je gebruikt de Windows 10 home pc en je maakt je via het media creation toolje een dvd aan of een usb stick ... deze geeft u dan versie 1803
2de optie je gebruikt de iso welke je verkregen heb via de link ...aangezien je géén code dient in te geven word automatisch de home geinstalleerd ..maar dan zonder de bloatware van Acer
*optie 2 geeft u dus versie 1809
 
OPERATIE (grotendeels) GESLAAGD !!! Bedankt allemaal voor de hulp en richtlijnen.
Toch 1 opmerking nog: installatie met behoud van persoonlijke instellingen & bestanden, kon niet omdat het O.S. dat op de pc staat, eerst moest verwijderd worden ?! Wat ik dan ook gedaan heb en dus een schone installatie met succes heb doorgevoerd.
Echter, tijdens het terugzetten van alle foto's, bestanden en video's kreeg ik een melding dat de opslag van 5 GB op MY CLOUD bereikt was !!? Dit onderdeel van W10 (dat ik nog nooit gebruikt heb) moet tijdens die nieuwe installatie automatisch mee geactiveerd zijn en was gistermiddag toch een nieuw obstakel voor de voortzetting. Opeens was Verkenner gevuld met rode cirkels met middenin een wit kruis en zou ik "meer opslag" moeten bijkopen of "ruimte op MyCloud" vrijmaken, wou ik nog verder gaan met het overzetten van data !!! ??
Ik wist (weet) niet direct hoe dit op te lossen en heb daarom de opstart van MyCloud geblokkeerd.
So far so good, echter zijn sommige mappen (met rode bol) niet meer 'zichtbaar' wat enigszins vervelend is.
Ik heb gelukkig nog de kopie van de originele data en kan dus desnoods alles terugzetten indien nodig, doch hoe moet ik tewerk gaan met die data die "in die MyCloud" zit of kan ik die terugkrijgen op de een of andere manier ?
Mag ik terug beroep doen op jullie kennis om me hier ook nog uit te redden aub ?
NB. Mijn maat is ondertussen wel al ferm content dat het gros van zijn programma's èn data werkt, maar het kan toch nog wat beter ?
Allemaal een fijne zondag gewenst en ook misschien een aangenaam verlof ?
Herhaalde dank
 
jij bedoeld met my cloud in feite OneDrive en deze heeft inderdaad maar 5gb opslag .
want " my cloud " zelf is géén onderdeel van de W10 *tevens word de edge niet ondersteund en dient men een andere browser te gebruiken wil men naar my cloud home
 
my cloud home heeft een opslag van minimaal 2 TB en de aanbiedingsprijs is 161,49€dus daar jij spreekt over 5gb bedoel je waarschijnlijk wel OneDrive
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan