Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Goedemorgen! Ik heb nu 2 PC´s met W10 (1x Home en 1x Pro)
Hoe kan ik het gebruik van bestanden (zoals word, foto´s e.d.) tussen deze PC´s delen?

bijvoorbaat Dank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
maken de 2 computers verbinding met elkaar !
ik heb zelf geen 2 computers om dit na te gaan maar denk dus wel dat ze dan ook in hetzelfde netwerk elkaar moeten zien !
best effe wachten op Dragon80 of op Lana ... deze beiden kennen hier meer over .
 
Tonido

Tonido

Ik doe alles met Tonido Downloads | Tonido
Je creëert dan zelf een server en je kan alles delen met gelijk welk toestel en ook met gelijk wie je dat wilt toestaan.
Bijvoorbeeld is een stuk Hard disk dan gebruikt als de opslag van de server.
Heel gemakkelijk en in het Nederlands

tonido_logo.png

Vlotte synchronisatie verzekerd via internet zoals je dat zou doen met Google Drive of DropBox
 
Laatst bewerkt:
@ArnoudDG dat is dus via het internet dat je gaat delen , denk niet dat dat de bedoeling is van de TS.

denk dat het eerder de bedoeling is om deze via zijn eigen netwerk onderling te delen ... en dit via de router.
 
In geval van via een eigen netwerk is het dan ook zo moeilijk niet, dan zet je gewoon alles in het openbare gedeelte "de openbare mappen" dus. Ofwel "deel" je de gewone gewone mappen en maak je ze bv toegankelijk voor elke gebruiker ( iedereen ) in een gesloten netwerk Beide PC's moeten dan in "hetzelfde netwerk" zitten met "dezelfde code".
Ik kan dat wel beter uitleggen ook hoor met eventueel een video screenshot. In ieder geval is kabels gebruiken eigenlijk niet zo zeer meer van deze tijd tenzij natuurlijk de gewone Lan verbinding naar de router.
Ik zie eigenlijk bijna geen verschil meer tussen Tonido en een intern netwerk. Het is alle 2 even veilig.
 
Ik heb de neiging te gaan denken dat dit punt boven mijn pet gaat groeien. Maar betekent de oplossing van Tonido dan dat de betrokken mappen/bestand als het ware gesynchroniseerd ook beschikbaar komen voor mijn tablet, telefoon e.d.?

Op dit moment heb ik één router van mijn provider. Zowel de ene PC als de andere zijn daar via een kabel aan verbonden. Mijn printer is via WiFi (?) beschikbaar voor beide PC´s en mijn tablet.

router _____________ PC1
router _____________ PC2
router ----------------- Printer
router ----------------- Tablets en telefoon

____ vaste kabel
----- WiFi
 
Dat is dus ook zo ja, je kan daar elk desgewenst toestel mee koppelen - ipad/iphone/iOS - Windows Phone/ Android/ Linux Windows 7.8.10 Jij beslist waar je wat synchroniseert.
Als dit nu nog in je eigen Lan netwerk kan doen is dat zoveel te beter dan heb je geen upload kosten of download kosten nodig via diverse Sim kaarten (GSM).
Je kan ook tijdelijk iemand toegang geven tot een bepaalde map, zelfs een wildvreemde per toeval.
Die moet enkel even vlug de app van Tonido installeren en verbinden met uw account op uw specifiek internet adres : http://127.0.0.1:10004/ui/core/index.html#expl-tabl. is bv.zo een gelijkaardig adres dan !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die Tonido ziet er ook wel veelbelovend uit. Ik heb onlangs een gelijkaardige "toepassing" geinstalleerd, Novell Filr. Al is deze wel meer gericht op puur enterprise, en veel zwaarder ivm resources (10 Virtual Servers nodig gehad). Maar de werking blijft gelijkaardig. Werkt allemaal heel goed. Vraagt wel wat inzicht in de werkmethoden, want je moet het veilig houden = SSL (HTTPS). Een (commercieel) certificaat maw.
Maar aangezien dit bedoeld is voor de thuisgebruiker, werkt die via "Tonido" als "man in the middle". Je kan anders geen verbinding maken met je computers thuis. Aangezien die niet zomaar inbound verbindingen toelaten en mogelijk maken. Dat is de enige "zwakke" schakel aan dit systeem. Maar helaas noodzakelijk voor de thuisgebruiker. Maar alleszins, het ziet er mooi uit (op het eerste zicht).
 
Tonido First Install Server

Tonido First Install Server

https://www.youtube.com/watch?v=AV93R-7pGb4

Hier kan je al een eerste glimp opvangen van de installatie van het Server gedeelte dat moet je installeren op je hoofd PC. Van daaruit vertrekt dan ook alles. Ik ga daar wel nog verder aan werken zodat je kan zien hoe je bv. een app. installeert op een andere PC of tablet en aankoppelt op je desktop er zal tevens gesproken tekst bij zijn en eventueel ondertitels waar nodig (vergt wat tijd). Eens je er mee weg bent is alles vrij simpel hoor. Je moet wel je bestanden dat je steeds wil gesynchroniseerd hebben met alle PC's of toestellen steeds in de Sync/map steken in "documenten" anders gebeurt dit niet automatisch.
PS: Ik kon niet laten zien hoe je je registreert op de website en een url toegewezen krijgt omdat ik die dus al had.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen! Ik heb nu 2 PC´s met W10 (1x Home en 1x Pro)
Hoe kan ik het gebruik van bestanden (zoals word, foto´s e.d.) tussen deze PC´s delen?

bijvoorbaat Dank

Zojuist op mijn nieuwe Windows 10 geprobeerd.
Dit kan zonder problemen via de normale weg zoals dit ook via Windows 7 kan.

Rechtermuisklik op de map die je wilt delen en dan kiezen voor Delen met.
Daarna kiezen voor specifieke personen en kies daarna in het balkje voor iedereen en dan toevoegen.
Hierna is Iedereen toegevoegd en verander dan met linker muisklik de rechten die je wilt hebben. Bijvoorbeeld Lezen / Schrijven

Hierna zou deze zojuist gedeelde map zichtbaar moeten zijn op een andere pc bij Netwerk.


Tenzij een firewall roet in het eten gooit. Dan zou je daar de rechten van toegestane IP adressen moeten wijzigen.
 
Dit lijkt precies op wat ik wilde! Ik heb het geprobeerd met één map en ga vanmiddag door met de andere. Moet ik nog ergens mee rekening houden bijv. op een bepaalde manier backuppen of zo iets? Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar ik begrijp dan het bestaansrecht van tools als Tonido, ShareIt e.d. niet..... Heel hartelijk dank weer en ik koppel nog terug over de verdere resultaten!
 
Bestanden of mappen delen en backup zijn 2 verschillende dingen. Dus na het delen hoef je voor backup niets te veranderen.

Met delen komt het er ongeveer op neer dat je op een andere pc werkt.
Stel dat je op pc 1 een map afbeeldingen hebt gedeeld. Daarna ga je via pc 2 naar deze gedeelde map op pc 1 en je verwijderd een paar afbeeldingen. Deze actie doe je dus via pc 2 en de afbeeldingen worden van pc 1 verwijderd.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk en simpel is uitgelegd.

Je zou ook programma's kunnen installeren vanuit een gedeelde map. Alles verloopt wel wat trager, omdat je afhankelijk bent van de netwerkverbinding / snelheid tussen de twee pc's.

Uiteraard kun je synchronisatie of backup toepassen van een gedeelde map op de ene pc naar een backup map op een andere pc. De meeste backup software kan omgaan met netwerk mappen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan