Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Goedemorgen! Ik heb nu 2 PC´s met W10 (1x Home en 1x Pro)
Hoe kan ik het gebruik van bestanden (zoals word, foto´s e.d.) tussen deze PC´s delen?

bijvoorbaat Dank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik dit zelfs begrijp ;=) en ik geloof dat ik het doe. Volgens mij heel duidelijk. Je maakt dus eigenlijk van 2 PC´s één PC met 2 werkplekken? Alleen de laatste opmerking over die backup kan ik niet helemaal plaatsen. Waarom zou ik synchroniseren als dat niet nodig is? Of is dat te simpel geredeneerd.? Ik kijk al uit naar vanmiddag; ga er dan verder mee aan de haal. Nogmaals dank!
 
Ik zeg niet dat je moet synchroniseren, ik zeg dat dit tot de mogelijkheden behoort.

Ik doe dit namelijk wel, maar dan niet naar een andere pc, maar naar een backup server. In principe werkt dit hetzelfde als mappen delen via pc's. Een server is in principe ook een pc

Stel ik heb 1000 vakantie foto's gemaakt en deze staan in een gedeelde map op een pc en deze gedeelde map heb ik gesyncroniseerd naar mijn server. Dus op de server staan ook deze 1000 foto's.
Na het bekijken van deze foto's op de pc zitten er 100 onzin foto's tussen is ik weg wil gooien en dus gebruik ik de delete knop. Als ik in mijn backup programma op deze foto map klik en op synchroniseren, wordt daar alles bijgewerkt en daar dus ook deze 100 foto's verwijderd. Stel dat de overgebleven 900 foto's te donker zijn en ik deze in een fotobewerkingsprogramma bij gaat werken, wordt na synchronisatie ook deze 900 bestanden bijgewerkt op de server.
Als ik backup zou hebben toegepast, waren de 100 foto's niet verwijderd en de 900 verbeterde foto's ook niet bijgewerkt op de server. Tenzij je natuurlijk een backup van een backup van een backup van een backup enz gaat toepassen. Maar dat vind ik onzin als dit met synchronisatie gemakkelijk bij te werken is.

Als de pc met de vakantiefoto's dus crached en ik de backupzou hebben gebruikt om terug te zetten, zou ik weer moeten uitzoeken welke 100 foto's weg kunnen en de overige 900 foto's zou ik weer opnieuw moeten bewerken.
Nu zet ik de gesynchroniseerde map terug en ik heb de laatste actuele situatie.
Ik doe dit met bijna al mijn belangrijke bestanden. Ook mijn email.
In mijn backup programma kan ik instellen wat en wanneer en hoe laat ik een synchronisatie wil doen. Sommige mappen heb ik elk uur ingesteld, andere mappen 1x per dag en een aantal mappen 1x per maand.

Het maakt hier niet uit als er een pc naar de eeuwige jachtvelden gaat. Alles staat als backup gesynchroniseerd op mijn servers. Deze servers staan in RAID 5 dus als daar een keer een schijf defect raakt is er nog niet zo veel aan de hand.
 
Ik dacht je gehele uitleg te begrijpen tot ik de allerlaatste zin las (b.v. RAID %?). Het ligt aan mij, maar toch... -m-

Die backup server is dat ook fysiek een aparte PC of kan dat ook een partitie op een schijf zijn? Of praat ik misschien wel onzin.
 
Ik dacht je gehele uitleg te begrijpen tot ik de allerlaatste zin las (b.v. RAID %?). Het ligt aan mij, maar toch... -m-

Die backup server is dat ook fysiek een aparte PC of kan dat ook een partitie op een schijf zijn? Of praat ik misschien wel onzin.

Mijn servers zijn aparte pc's en staan op zolder in een 19"rack geschroefd.

Er zijn verschillende RAID configuraties waardoor een schijf gespiegeld is op een andere schijf. Gaat er 1 schijf kapot, staat de data exact hetzelfde op de andere schijf. RAID 5 gaat hier nog een stapje verder in, omdat ik in de server 8 harddisks heb zitten.

Hier een uitleg over de verschillende RAID configuraties: WeetHet - Hardware - Wat is RAID?
 
Lijkt prima te werken zo! Misschien een vreemd idee, maar wat ik eigenlijk wil (realiseer ik me) is inderdaad dat mijn oude PC acteert als een tweede werkstation van mijn nieuwe PC. Maw alles delen en daar boven op nog wat specifieke zaken voor mijn oude PC. Dan maak ik gewoon een backup op mijn nieuwe PC (externe harddisk). Volgens mij is dat eigenlijk al geregeld nu ik al mijn bibliotheken heb gedeeld. Ik wil alleen de specifieke bibliotheken van mijn oude PC wissen en alleen nog maar met de gedeelde bibliotheken werken. Het deleten van mijn bibliotheken op mijn oude PC klinkt mij wat te heftig, of valt dat eigenlijk wel mee? Kan je me daar nog wat tips voor geven?

Ben trouwens super tevreden over jullie ondersteuning!! Dit is goud waard!
 
Alles wat in de bibliotheken staat en je hebt dit niet meer nodig kun je deleten.
In de standaard bibliotheken staan verder geen systeembestanden die met de besturing of een één of ander programma te maken hebben.
Tenzij je zelf bibliotheken aangemaakt hebt en daar zelf bestanden ingezet hebt die wel belangrijk zijn voor programma's. Zoals bijvoorbeeld de email bestanden.
 
Ik ben al weer een stapje verder. Heb gedaan wat je vertelde over de bibliotheken. Lijkt goed te functioneren. Dank voor de goede adviezen! Ga het nu maar gewoon uitproberen in de praktijk en kijken wat die brengt aan nieuwigheden. Zal me beste wel weer eens melden de komende dagen. Jullie zijn een superclub!:applaus:
 
Dat is nu net mijn slogan sé, "nooit te oud om te leren" en ik leer nog alle dagen bij. Trouwens Lana dat was nu eens heel mooi uitgelegd ook, zeker voor wat betreft het verschil tussen een back-up en synchroniseren. Het feit blijft echter dat er wel steeds wat werk aan is eer alles naar believen staat ingesteld. Wat die RAID betreft zover ben ik ook nog niet geraakt, maar ik versta al minstens je uitleg.
 
Laatst bewerkt:
Beste Helpers van PCTuts!

Stand van zaken nu. ik heb dus 2 PC´s
1x PC-A 64 bits, W10 Pro (C:), met mijn gebruikersbestanden (D:), back-ups op een externe schijf (E:) gemaakt met AOMEI-Backupper
1x PC-B 32 bits, W10 Home (C:), geen gebruikersbestanden op D: (dit is een lege partitie die even groot is als de overeenkomende partitie op PC-A)
Die 2 PC´s (A en B) zijn in een netwerk met elkaar verbonden en maken gezamenlijk gebruik van de gebruikersbestanden op schijf D: van PC-A

Best kwetsbaar dus als er met PC-A iets gebeurt.... Kan ik dan, mits ik natuurlijk gebruikmaak van datzelfde AOMEI programma, de backupbestanden op de externe schijf E:terugplaatsen maar dan op de D:schijf van PC-B?
 
Ja dat gaat maar maak wel ook een opstartbare cd/dvd of usb stick op uw Windows 10 Home 32 Bits.
Je kan het controleren door de externe schijf eens aan te sluiten aan uw andere PC en te booten van uw gemaakte usb cd/dvd.

01.jpg


02.jpg
 
Vergeet mijn eerste zin in bericht #15 niet dat delen en backup twee verschillende dingen zijn.
Met mijn tweede zin: "Dus na het delen hoef je voor backup niets te veranderen." bedoel dat je na het delen niets hoef te veranderen er van uitgaande dat je backup goed geregeld hebt en de backup methode gebruikt zoals voorheen.

Was dit voor het delen niet goed geregeld, zal dit na het delen ook niet goed gereld zijn. In dit geval dus een aandachtspuntje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan