Hardware Beveiligde SSD formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

KrisVM

Steunend lid
Vip Lid
Hallo
Ik heb hier een beveiligde SSD uit een afgedankte werk pc, ik wil deze formatteren maar krijg steeds een foutmelding.
Waarschijnlijk is deze beveilgd, hoe kan ik deze beveiliging verweideren zodat ik deze SSD zelf kan gebruiken in oude laptop
 
staat er een PSID nr op?

1645361582021.png


dan kan je het proberen met parted magic.

dit is misschien ook een mogelijke oplossing ...
 
Laatst bewerkt:
via de opdrachtprompt ( administrator ) zou je vervolgens diskpart kunnen gebruiken..
type in diskpart vervolgens list disk en druk weer op Enter.
type select disk X (waarbij X het nummer van je drive is) en druk op Enter.
type nu attributes disk clear readonly en druk op Enter.
type vervolgens clean en druk op Enter.
type vervolgens create partition primary en druk op Enter.
type nu format fs=fat32 (je kunt ook format fs=ntfs kiezen als je de drive alleen op Windows computers zult gebruiken) en druk op Enter.
type exit en druk op Enter, en de Opdrachtprompt zal worden afgesloten.
 
Hallo
vanalles geprobeerd maar zonder succes. ik krijg onderstaande melding bij diskpart
Diskpart_error.png

waar kan ik dit systeem log vinden?

ik ben wat gaan verder zoeken en zie nu dat deze ontbreekt in register Go to the key : HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\StorageDevicePolicies.
kan dit er iets mee te maken hebben?
Ik heb ook programma minitools partition wizzard geprobeerd maar ook zonder succes. ik heb 70mb beschikbaar op een drive van 250gb. maar extenden of formatteren lukt niet

Knipsel2.JPG

Schermafbeelding 2022-02-24 134144.png
 
Laatst bewerkt:
doe eerst eens het volgende ..

start regedit op ..
navigeer vervolgens naar .. Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\StorageDevicePolicies
dubbelklik in het rechterpaneel op de waarde WriteProtect en verander de waarde onder Value van 1 naar 0.
Klik op OK om de nieuwe waarde op te slaan.
Herstart je systeem om deze aanpassing actief te maken





Als je de registersleutel StorageDevicePolicies niet kunt vinden, kun je er eentje aanmaken.
Om dit te doen moet je met de rechtermuisknop in de map
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\ in de lege ruimte in het rechterpaneel klikken en New > Key selecteren.
geef deze de naam StorageDevicePolicies precies zo in, met de hoofdletters op de juiste plaats.
dubbelklik op de nieuw aangemaakte sleutel, klik opnieuw met de rechtermuisknop in de lege ruimte en kies New > DWORD (32-bit) Value.
Geef deze de naam WriteProtect en kies als waarde 0.
Klik op OK om de wijzigingen op te slaan. Sluit de Register-editor af en start de computer opnieuw op.

herhaal de diskpart opdrachten .. na het herstarten van je systeem
 
via de opdrachtprompt ( administrator ) zou je vervolgens diskpart kunnen gebruiken..
type in diskpart vervolgens list disk en druk weer op Enter.
type select disk X (waarbij X het nummer van je drive is) en druk op Enter.
type nu attributes disk clear readonly en druk op Enter.
type vervolgens clean en druk op Enter.
type vervolgens create partition primary en druk op Enter.
type nu format fs=fat32 (je kunt ook format fs=ntfs kiezen als je de drive alleen op Windows computers zult gebruiken) en druk op Enter.
type exit en druk op Enter, en de Opdrachtprompt zal worden afgesloten.
Qtex
Alles uitgevoerd zoals gevraagd maar toch nog foutmelding als ik met diskpart de "Clean" opdracht wil uitvoeren (voorgaande opdrachten zijn ok)
1645708519188.png


1645708636413.png
 

Bijlagen

  • 1645708379211.png
    1645708379211.png
    8.4 KB · Weergaven: 116
ok heb hier een test gedaan en wat blijkt ... na de opdracht attributes disk clear readonly was de hier ingebruik zijnde externe usb schijf (test schijf) niet meer te zien via diskpart maar wel via schijfbeheer .
in schijfbeheer werd deze gezien als offline en als een niettoegewezenruimte (deze was dus leeg ) *deze was eerder niet leeg !
ik diende deze eerst terug online te brengen en daarna kon ik deze terug gebruiken ..
*ga dus eens naar schijfbeheer ..
de diskpart opdrachten vervallen hiermee als je via schijfbeheer verder kunt..
 
1645711666778.png


Bij schijfbeheer staat de drive idd on line maar ik kan geen enkele actie uitvoeren om bvb de partitie te verwijderen of uit te breiden.
deze schijf is duidelijk serieus beveilgd.
 
je afbeelding is voor mij niet duidelijk om er ook maar iets van te maken .. ik zie wel een niettoegewezenruimte na de 70mb ..
*haal je de aomei partition assisdtant pro op via techno360 .. lees deze site goed na !
gebruik deze daarna om eerst de 70mb weg te halen ..
 
je afbeelding is voor mij niet duidelijk om er ook maar iets van te maken .. ik zie wel een niettoegewezenruimte na de 70mb ..
*haal je de aomei partition assisdtant pro op via techno360 .. lees deze site goed na !
gebruik deze daarna om eerst de 70mb weg te halen ..
Bedankt voor dit handige programma.
Maar nog steeds wordt het verwijderen van de partitie geblokt... waarschijnlijk draaid er op de SSD een progje die dit tegen werkt dus vrees dat het hoploos zal zijn.
ik had trouwens geen enkel ander programma open staan
1645713174569.png
 

Bijlagen

  • 1645713102988.png
    1645713102988.png
    86.6 KB · Weergaven: 107
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan