Hardware Beveiligde SSD formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

KrisVM

Steunend lid
Vip Lid
Hallo
Ik heb hier een beveiligde SSD uit een afgedankte werk pc, ik wil deze formatteren maar krijg steeds een foutmelding.
Waarschijnlijk is deze beveilgd, hoe kan ik deze beveiliging verweideren zodat ik deze SSD zelf kan gebruiken in oude laptop
 
Wat er mij ook onmiddellijk opvalt is volgende:
Ik heb hier een beveiligde SSD uit een afgedankte werk pc

Als ik vroeger defecte computers in de afvalcontainer smeet, waren er ook altijd geïnteresseerden die dat er terug uit kwamen halen. Om dan zelfs datzelfde toestel terug aan te bieden om "een probleem" daarmee op te lossen.
Het lijkt me dan ook dat de "beveiligde SSD" gewoon defect is.

Maar bon, indien ik er naast zit... je kan nog wat dingen proberen. Anderzijds, indien situatie hierboven... wees dan ook even eerlijk waar je die uitgehaald hebt aub.
 
Wat er mij ook onmiddellijk opvalt is volgende:


Als ik vroeger defecte computers in de afvalcontainer smeet, waren er ook altijd geïnteresseerden die dat er terug uit kwamen halen. Om dan zelfs datzelfde toestel terug aan te bieden om "een probleem" daarmee op te lossen.
Het lijkt me dan ook dat de "beveiligde SSD" gewoon defect is.

Maar bon, indien ik er naast zit... je kan nog wat dingen proberen. Anderzijds, indien situatie hierboven... wees dan ook even eerlijk waar je die uitgehaald hebt aub.
Geen probleem om daar eerlijk over te zijn hoor : SSD komt uit een afgedankte werk laptop en het is voor eigen gebruik niet om deze ergens aan te bieden en geld uit te slaan. als dat al uw arument zou zijn ;-)
 
Ik bedoelde ook niet het feit om er winst uit te halen ofzo. Maar soms wordt er wel eens wat weggegooid met reden... Zo ook bijvoorbeeld met afgedankte laptops die soms wel met reden (defecten enzo) worden weggedaan. Als je zoiets op voorhand weet, dan kan men soms al wel sneller linken leggen.
 
Voorbeeld om eerst partitities te verwijderen. Daarna kan met NTFS worden geformateerd.
1650403172594.png
 
Volgens mij is die SSD beveiligd met een paswoord.
Enige optie is ontgrendelen maar daar heb je dat paswoord voor nodig.

Spijtig, maar een met paswoord dat je niet kent beveildige HDD/SSD is onbruikbaar, tenzij als deurstop ofzo.
 
Laatst bewerkt:
je zou toch het programma dat ik hier je aan gaf een proberen mij is het wel gelukt om zo iets te verwijderen wand via computerbeheer lukte het ook niet
en met het windows programma om Windows opnieuw te installeren ook niet om dat stukje te verwijderen
via EaseUS Partition Master wel en het programma is gratis voor thuisgebruikers
stap 1
Schermafbeelding 2022-04-20 183056.png


stap 2

Schermafbeelding 2022-04-20 184901.png
 
Met Ultimate BOOTCD, met het programma PTS Disk Editor, dat zich bevindt op deze DVD onder de map HDD en daaronder DiskEditing kun je dit probleem oplossen van deze beveiligde SSD. Met dit programma moet je gewoon de eerste sectoren op nul zetten en dan zul je zien dat alles verwijderd is van de schijf en als nieuw uitziet , gewoon opnieuw partitioneren en installeren.
Deze Utimate BootCD kun je hieronder vinden door op deze link te klikken, dan nog gewoon ISO branden op DVD of USB stick en opstarten van dit medium om de beveiligde SSD te benaderen.

Download link : https://www.ultimatebootcd.com/download.html
Veel plezier ermee
 
Nogmaals en tot vervelens toe : Vergeet paswoord beveiliging. Je hoeft helemaal niks te ontgrendelen
Toch wel, en dat kan enkel als je het pw weet.
Het gaat hier niet over een bitlocker ofzo maar wrs een PW dat opgeslagen wordt in de firmware van de HDD/SSD.
Die zit dan ook helemaal dicht en is zonder dat pw niet meer toegankelijk.

Er zijn wel gaten gevonden voor een paar (wrs oudere) types die dan mogelijk te unlocken zijn of waarvan "master" paswoorden gelekt zijn.
Maar moderne HDD/SSD's...

Of een apparaat aanschaffen, je kan altijd prijs vragen als je een paar duziend $ teveel hebt...
Bv: https://recycler.atola.com

Nog even toevoegen dat sommige nog wel te hacken zijn door bv ofwel het pw uit het HDD bios te verwijderen of door een gehackte bios te vervangen.
Mogelijk ook andere methodes met behulp van speciale software maar partitiesoftware zal hier niet veel doen.

Voor meer info kan je "Ata password" googelen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan