CD-DVD Drive werkt maar half

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb hier een laptop die een foutmelding geeft, nml:

Plaats de Windows-installatieschijf
Selecteer de taalinstellinggen
Klik op Uw computer herstellen

Bestand: \Windows\system 32\config\system
Status: 0xc000014c

Informatie: kan Windows niet laden omdat het systeemregisterbestand ontbreekt of beschadigd is.


Dit wil zeggen dat er iets mis is met de harddisk.
Volgens hetgeen ik op internet ontdekt heb.
Mijn eerste reactie was om met "Hiren's BootCD" eens te controleren wat er mis is
Pech, de laptop neemt geen CD's of Dvd's aan. Uitgezonderd één DVD "UBCD 4 Win", een versie van 2012.
Ik heb trouwens de laatste versie op CD gezet, maar deze neemt hij ook niet aan.
De installatie DVD van Vista weigert hij ook.
Weet er soms iemand raad mee? Ik ben zowat uitgezongen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je cd/dvd drive werkt dus bij bepaalde cd's en dvd's wel maar bij sommigen anderen dan weer niet ...dit kan ook verholpen worden via het register want denkelijk heeft dit niets met de lens van de drive te maken maar eerder met de upper / lower filters

GParted en ander installatie medium, worden geladen tijdens de boot van je computer (Pre-OS). Dit heeft dus geen betrekking tot een Windows instelling.
 
logischs gezien klopt het dat dit niets met de windows instellingen te maken heeft ...echter weten we ook dat het er soms spookt in de windows..
m.a.w. de aanpassing die men doet in het register kan men steeds ongedaan maken !
 
logischs gezien klopt het dat dit niets met de windows instellingen te maken heeft ...echter weten we ook dat het er soms spookt in de windows..
m.a.w. de aanpassing die men doet in het register kan men steeds ongedaan maken !

Als je boot vanaf een disk, heeft een besturing die op de harddisk staat hier niets mee te maken. Dus het kan misschien spoken in Windows, maar dit heeft hier niets mee te maken.
 
Sorry, begrijp ik het wel echt?
De laptop is voorzien van 2 partities!!
Er staat geen O.S. op!!Hoe geraak ik dan ergens in een register?
HELP!

er word nu vermeld dat er helemaal geen besturingssysteem aanwezig is ....dan snap ik hier dus niet dat je in je openingsbericht vermeld een foutcode 0xc000014c
hierop vermelde ik toen het volgende
De foutcode 0xc000014c is een foutcode die verschijnt wanneer bestanden nodig voor het starten van Windows ontbreken of beschadigd zijn.

dit wilt dan zeggen dat je met Gparted het besturingssysteem dat er aanwezig was heb verwijderd.......daar ging ik dus niet van uit in dat geval zijn alle postings die ik gedaan heb in dit topic nadat je Gparted heb gebruikt overbodig geweest...
 
Goed lezen

Goed lezen

Jongens maak het nu niet moeilijker dan het is.
TS heeft een PC waar hij win 7 op wil zetten maar hij wil niet booten van DVD.

Zo moeilijk is het niet.
Is het de brander? dan booten van USB brander of USB stick.
Is het de chipset/oude bios? dan;
controleren of je de laatste bios hebt.
Als hij dan wel boot van CD (hirensboot en of Gparted) en niet van DVD (wat mij ook overkwam)!
Dan is de oplossing:
Maak een kleine partitie aan 6Gig en installeer daar XP op.
Die werkt wel want dat is een CD!
Gewoon in install alle partities verwijderen (eerst data bewaren die je niet wilt missen) en een nieuwe aanmaken van 6150 MB.

Als die draait doe je de Win7 DVD er in en kies je installeren.
Die 6 gig moet wel blijven leven maar je kunt er nu een 60 Gig bij maken voor Win7.
De 100 MB hidden wordt nu niet aangemaakt.
Minder mag ook maar dit is naar mijn mening de kleinste als je ook nog wat zware software wilt installeren.
Verplaats wel alle mappen in C\gebruikers\Jouw naam naar een andere partitie of schijf.

Succes.
 
Help !!

Help !!

Het wordt nu toch wel erg spannend.
  1. Je zegt dat je Gparted hebt gebruikt, dat is een bootable CD
  2. Nu stel je dat hij niet wil booten van jou XP CD
  3. En je zegt dat hij niet kan booten van USB, terwijl die optie wel in het bios staat.
Ik begin nu toch te twijfelen. Kijk spanning meten doe je met een universeel meter, dat lijkt me logisch.
Maar mogelijk is de 5 volt lijn naar zijn grootje.
De symptomen zijn kuren van de HDD en het uitvallen van USB.

Over wat voor laptop hebben we het ??
En ziet hij in Gparted wel een aangesloten USB drive.

Een ander optie is rottig geheugen.
Laat eens memtest lopen.

Even voor de zekerheid;
Je krijgt wel te zien "om van CD te starten hit any key" of iets wat daar op lijkt !!
Probeer anders eens [F12] of what ever jou bios gebruikt om het boot medium te kiezen.
 
De 5 volt lijn kan inderdaad defect zijn.
Als je gaat meten dan zou het best 5 Volt kunnen zijn, maar zodra er wat meer stroom getrokken gaat worden zou deze wel eens in elkaar kunnen zakken tot ver beneden de 5 volt.

Kuren met de Harddisk zou kunnen, maar dan moet je nog altijd kunnen booten vanaf een bootable schijf. Eigenlijk zou hij met elk opstartbare schijf moeten opstarten. Maakt niet uit met welke besturing dit is.
Daarom is het zo vreemd dat een bootable XP disk niet wil starten en Gparted wel. Gparted start ook met een bepaalde besturing, ik dacht iets van een uitgeklede Linux distributie.

Vandaar mijn twijfel of de XP disk wel bootable is.
 
Beste Lana,

Zijn er dan XP schijven die niet booten. Ik herinner me dat wel van Win98, maar na 2000 zijn er dacht ik geen schijven meer geweest die je moest opstarten in een bestaande Windows, omdat het anders niet werkte.
Vanaf 2000 werd er nl niet meer geboot vanuit Dos en was de Dos prompt een WinPE achtige omgeving.

Maar of hij bootable is kan hij toch gewoon zien in zijn desktop.

En ja Gparted is een Linux live CD.
 
Laatst bewerkt:
Als de USB stick niet bootable is, zul je er moeilijk de laptop kunnen met booten.

Om even terug te komen op mijn vraag i.v.m. voeding-controle er bestaat onder windows een softwarematig programma waarmee je de PC op verscheidene niveaus kunt uittesten.
Namelijk "OCCT", Software, testen van CPU's, GPU's, voedingen.Controleert temperaturen, voltages, ventilatorsnelheden.
Mijn vraag is enkel of er soms iemand een dergelijk iets kent dat van een bootable CD, in mijn geval dus een DVD, kan gerund worden?
Alle andere opmerkingen laat ik even terzijde, daar kom ik later wel op terug!
Bedankt voor al jullie moeite alleszins.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan