Windows 10 computer uit slaapstand halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Steunend lid
Vip Lid
In een recent verleden kon ik met de Enter-toets op mijn keybord de computer uit de slaap stand halen. Mijn 2 x 25.5 "-beeldschermen hebben in die slaapstand dan elk een oranje ledje aan de voorkant en die worden dan (onafhankelijk van elkaar: de ene na de andere) blauw. Je hoort de computer dan ook weer opstarten.

Dat gaat steeds moeizamer of lukt vaak helemaal niet meer. Ik weet niet of er een tijdsinstelling voor de slaapstand in de computer aan verbonden is, maar meestal lukt het alleen nog als ik op de aan/uitknop van de computer zelf druk.

Is dat nog aan te passen?
 
ik denk dat het hier regens moet zijn --> Configuratiescherm --> Alle Configuratiescherm-onderdelen --> Energiebeheer

1
1655653709448.png


2
1655653880094.png


3
1655653957028.png
 
Nee, daar is het niet ....
Waar het wel staat is te zien in de pagina achter de link van #4 ... ik zal het dan maar even overnemen voor jullie, als er blijkbaar op de link niet wordt geklikt ! :cool:

1655663886770.png

1655663904592.png

1655663926753.png

1655663954041.png

Hier kan je dus die hibernate aanzetten of afzetten...
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
niet grappig ... het gaat niet om het woord hé ... wel over de 2 methodes om je PC af te sluiten zonder een shutdown te doen.
Als je met Enter de PC tot leven kon wekken stond je in 'Slaapstand' mode.
Als je dat nu niet meer kunt en moet op de Powerknop drukken, sta je in 'Hibernation' mode.

zie details : https://www.ionos.com/digitalguide/server/configuration/windows-10-hibernation/
Sorry, hoor maar ik kan al die termen van de Engelse "uit;leg" niet relateren aan wat ik nu moet doen. Is het misschien mogelijk om in gewoon in Nederlands even kort stapsgewijst te vertellen wat ik moet doen om met de ENTER-toets de pc uit de slaapstand te kunnen halen...?
 
Instellingen - Systeem - Energiebeheer en slaapstand - Rechterkant van scherm: extra energieinstellingen - Het gedrag van de aan/uitknop bepalen - Actie als ik op de aan/uitknop druk - Uw pc zal hier in sluimerstand staan, zet deze in slaapstand.
 
Ik heb dit een aantal keren getest omdat ik toch met regelmaat even van mijn computerwerkplek weg moet. Ik heb de duidelijke instructie van J.W. gevolgd en verder geen tijd op die pagina van Systeeminstellingen hoeven aangeven. Toch blijkt na een aantal minuten dat de ENTER-knop dan weer niets doet om de computer uit de slaapstand te halen. En dat is lastig want de pc staat niet op mijn bureau wegens plaatsgebrek en dus moet ik elke keer opstaan om de aan/uitknop weer in te drukken. Vandaar mijn vraag.
 
Soms handig te weten wat je gebruikt. Computer, laptop...
Veronderstel een desktop computer? Fabrieks PC? Zelfbouw? PS/2 of USB keyboard en/of muis?
Bij fabriekscomputer merk/type, bij zelfbouw moederbord, gpu.....

Dat gaat steeds moeizamer of lukt vaak helemaal niet meer.
Mss niet het probleem, maar als je de computer altijd in slaapstand zet en geen koude start doet (volledig uit/aan) maar altijd slaapstand of hibernate gebruikt krijg je dit soort problemen. (Info/links om power/sleep/hibernate etc instellingen aan te passen zijn al gegeven.)

DIt al eens nagezien? (Engels screenshot maar Ik gebruik nu eenmaal een US versie.) Tip: device manager = apparaatbeheer

Keyboard - alow this device to wake the computer_.PNG
 
Soms handig te weten wat je gebruikt. Computer, laptop...
Veronderstel een desktop computer? Fabrieks PC? Zelfbouw? PS/2 of USB keyboard en/of muis?
Bij fabriekscomputer merk/type, bij zelfbouw moederbord, gpu.....


Mss niet het probleem, maar als je de computer altijd in slaapstand zet en geen koude start doet (volledig uit/aan) maar altijd slaapstand of hibernate gebruikt krijg je dit soort problemen. (Info/links om power/sleep/hibernate etc instellingen aan te passen zijn al gegeven.)

DIt al eens nagezien? (Engels screenshot maar Ik gebruik nu eenmaal een US versie.) Tip: device manager = apparaatbeheer

Bekijk bijlage 252255
niet bij iedere pc is dat wat jij op de afbeelding aan geeft
 
niet bij iedere pc is dat wat jij op de afbeelding aan geeft
Toch wel denk ik hoor !
Maar de screenshot is wat verwarrend : je moet NIET op keyboards gaan staan, maar op één van de 3 onderliggende nodes.
En dan rechtsklikken -> properties/eigenschappen.
Daarbinnen tab Power Management kiezen.

Die wake up moet aanstaan, uiteraard.
 
niet bij iedere pc is dat wat jij op de afbeelding aan geeft
Inderdaad, wat ik ook al wist.

Er zijn in de PC wereld zoveel configuraties en opties mogelijk.
Dan heb je ook nog eens vershillende bios types + instellingen die al die opties ook nog eens beinvloeden....
Hoe zou ik dan, of andere leden/techneuten zonder extra info over het gebruikte systeem kunnen weten of hij een optie al dan niet zou hebben?

Maar als hij die optie heeft en het moest toch eens de oorzaak zijn

Maar de screenshot is wat verwarrend : je moet NIET op keyboards gaan staan, maar op één van de 3 onderliggende nodes.
@PhilipV: Toch een die wakker is ;-).
Vandaar de pijl uiteraard ergens in +/- het midden v.d. 3 keyboards vertrekt.

Voor de zekerheid nog maar opmerken er ook meer of minder keyboards in kunnen staan. Als je weet welk actief if, anders allemaal maar checken en instellen.

Deze windows draait ook al weer wat jaren mee en erd wordt ook al eens iets op getest of dingen gewissled, vervangen...
De opvolger met schone installatie staat alweer een paar maanden klaar maar moet er nog steeds een videokaart voor aanschaffen. Kom er gewoon niet toe...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan