Controleer de gezondheid van je harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
De gemiddelde levensduur van een harde schijf bedraagt 5 jaar. Dat betekent dat er schijven zijn die 12 jaar meegaan, maar helaas ook exemplaren die al na een jaar de geest geven. Een reden te meer om regelmatig de conditie van je harde schijf te checken.

Even belangrijk als back-ups maken is de gezondheid van je harde schijven controleren. Je reservekopie wegschrijven naar een schijf die op haar laatste benen loopt, is zoiets als vertrouwen op een versleten reservewiel. Om inzicht te krijgen in de conditie van de harde schijf kan je gebruikmaken van CrystalDiskInfo. Het is een gratis tool die al lang meegaat en die regelmatig wordt geüpdatet om steeds meer nieuwe schijven en bijkomende talen te ondersteunen.

Wanneer het programma start, zie je in één oogopslag hoe het gesteld is met de conditie van de harde schijf. Een groene of blauwe knop (naargelang het thema) vertelt je dat de schijf gezond is. Is de kleur geel, dan zijn er problemen en rood betekent dat je als de weerlicht een reservekopie moet maken, want de schijf is gedoemd om te crashen. CrystalDiskInfo ondersteunt S.M.A.R.T.-technologie, wat staat voor ‘self-monitoring, analysis and reporting technology’. In mensentaal betekent dit dat de harde schijf haar eigen status in de gaten houdt en dit rapporteert aan het besturingssysteem. CrystalDiskInfo kan die S.M.A.R.T.-info lezen en interpreteren.

Je kan de tool hier downloaden https://osdn.net/frs/redir.php?m=acc&f=crystaldiskinfo/70295/CrystalDiskInfo8_0_0.exe
 
Ik heb geen Harde Schijf. Juist een mini eMMC kaartje van slechts 32 GB. Weet niet of dit dan wel slim is om dit daarop los te laten, of heeft dit niets te maken gelijk et defragmenteren? Dit mag ik dus niet doen naar het schijnt en doe ik dus ook niet.
 
cve;n236597 zei:
Ik heb geen Harde Schijf. Juist een mini eMMC kaartje van slechts 32 GB. Weet niet of dit dan wel slim is om dit daarop los te laten, of heeft dit niets te maken gelijk et defragmenteren? Dit mag ik dus niet doen naar het schijnt en doe ik dus ook niet.

CrystalDiskInfo werkt ook voor een SSD schijf dus waarom zou het niet voor een eMMC werken ? Het programma geeft alleen info over de schijf en doet verder niets.
 
Dit programmaa kan zonder problemen op elke ssd schijf gebruikt worden.
 
Op Kingston niet

Knipsel.JPG
 
Kan wel zonder problemen gebruikt worden, maar zo te zien op een Kingston dus blijkbaar geen informatie.

Met een Samsung krijg je wel de juiste info te zien.
Hier mijn 850 EVO

Cristal.jpg
 
Alle top, der zit geen in bij mij. -m-
Althans, hij vind er geen:nee:

crystaldisk.png
 
heb dezelfde schijf als skippy Samsung
850 EVO
bij mij zegt het programma geen schijf gevonden
 
Heuh strange, de 850 zou net als bij mij gevonden moeten worden.

Voor de eMMC schijf van cve weet ik dit niet. Nog nooit een apparaat met zo'n flash schijfje dat op het moederbord gebakken zit onder handen gehad.
 
bij mij is het een samsung 250 gig maar hier staat hij ook tussen als gevonden bij Qtex,
bij mij niets

raar

moet gaan liggen
tot morgen mannen
ed
 
verbetering, geen schijf gevonden zoals bij cve, zelfde beeld, zou het in veilige modus te proberen zijn?
 
Bij mij ook geen probleem.
 

Bijlagen

  • photo18586.png
    photo18586.png
    282.6 KB · Weergaven: 157
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan