Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Vorige week zond NPO 3 de documentaire Fed Up uit. In deze docu wordt bekendgemaakt wat de voedingsindustrie al krampachtig 30 jaar verborgen probeert te houden. Vandaag deel ik de belangrijkste inzichten uit deze ruim 90 minuten durende documentaire.

Al tientallen jaren wordt ons het sprookje verteld dat aankomen in gewicht een kwestie is van een verkeerde energiebalans. Het zou simpel een kwestie zijn van calorieën tellen. Als er meer calorieën in gaan dan eruit, dan word je dik. Minder eten en meer sporten wordt ons wijsgemaakt. In deze documentaire gaan kinderen dit ook daadwerkelijk doen. Wat blijkt: kinderen worden op dit regime juist dikker en niet dunner. Daarbij komt dat er steeds meer baby’s zijn met overgewicht en die kun je niet eens laten sporten.

Aankomen blijkt volgens de nieuwste inzichten ook hormoongerelateerd. Met name insuline kan erg hongerig maken. Bewerkte voeding met veel suiker zorgt voor een piek en daling in de aanmaak van insuline, met een onbedwingbaar hongergevoel als gevolg. De voedingsindustrie heeft dit mechanisme feilloos in kaart gebracht en gaat hier moedwillig mee door omdat geld verdienen voorop staat.

Vele initiatieven zijn er de afgelopen tientallen jaren ontstaan om het westen gezonder te krijgen. De voedingsindustrie houdt deze nauwlettend in de gaten en biedt hen hulp aan. Op sluwe wijze proberen ze dan de aandacht af te leiden van E-nummers, suiker en calorieën naar programma’s om meer te sporten. Michelle Obama wilde aanvankelijk de voedingsindustrie aanpakken, maar na hulp vanuit deze industrie zijn ze begonnen met gesponsorde programma’s om kinderen meer te laten bewegen.

Het probleem is alleen, dat suiker 8 keer meer verslavend is dan cocaïne en dat meer bewegen de hardnekkige suikerverslaving laat bestaan. Er is geprobeerd om de maximaal aanvaardbare hoeveelheid suiker per dag in procenten op het etiket vermeld te krijgen. De industrie heeft hier jammer genoeg een stokje voor gestoken door te chanteren met donaties. De limiet is toen opgeheven, waardoor de overheid medeplichtig is aan de huidige problematiek rondom overgewicht.

Het blijkt dat het Amerikaanse voedingscentrum is opgericht door landbouwers, zodat ze hun producten op die manier kunnen promoten. De overheid subsidieert op deze manier overgewicht, terwijl ze aan de andere kant ertegen strijden. Een ernstig exces is dat in Amerika de pizza inmiddels is uitgeroepen tot een groente, vanwege de tomatensaus. Kinderen kennen alle merken van fastfoodketens, maar geen botanische namen van planten.

20160604114135903_540_331_1_0.jpg


Het blijkt dat vele zorgverzekeraars aandelen in fastfoodketens hebben om zo hun doelgroep te creëren. Er zijn vele financiële belangen, waardoor er geen gezamenlijke actieplannen worden gemaakt. Er wordt veel geld verdiend aan zieke mensen. Vele kinderen hebben ziekten die normaal pas op hogere leeftijd voorkomen.

Een benzinepomp is geen benzinepomp meer, maar een snoepwinkel die ook nog benzine verkoopt. In Amerika stellen artsen met financiële belangen, dat het niet uitmaakt of je je dagelijkse 2 liter vocht nu uit water of uit frisdrank haalt. Deze financiële belangen maken dat we tegen elkaar in werken. Toen de overheid de voedingsindustrie wilde aanpakken, heeft de industrie de light-producten bedacht. Die zouden gezonder zijn. Maar na jaren bleek, dat ze het vet eruit haalden en vervingen door suiker. Deze producten zonder vet en vezels verzadigden niet, waardoor mensen nog meer gingen eten en nog dikker werden en op nog lagere leeftijd diabetes kregen. Zo is de voedingsindustrie ons telkens te slim af. Toen men probeerde om McDonalds aan te pakken, is dit bedrijf begonnen met het stichten van het Ronald McDonald Kinderfonds. Hierdoor werd de discussie gestaakt en konden ze doorgaan met het verkopen van Happy Meals. De verkoopcijfers van Happy Meals zijn enorm gestegen dankzij hun slimme kindermarketing, waarbij goedkope cadeaus werden gegeven. Er is nog altijd geen verbod op kindermarketing dankzij de macht van de lobbyisten.

Als je tegenwoordig gezond wilt eten, zul je tegen de stroom in moeten zwemmen. Toch kwamen in deze documentaire gevallen voor, waarbij mensen na 1 week gezond leven gigantische resultaten behaalden. Zo konden sommige mensen hun medicijnen aan de kant schuiven. De makers van deze documentaire raden aan om eens 10 dagen lang suiker en bewerkte voeding te laten staan.

Ik vind het geweldig dat dit soort documentaires nu wereldwijd op de landelijke TV wordt uitgezonden. Zo verspreiden we de kennis over hoe we gemanipuleerd worden om meer ziekmakende producten te eten. Hoe vaker deze kennis wordt gedeeld, hoe minder we bewerkte voeding zullen kopen. Het aandeel onbewerkte voedingsmiddelen zal dan steeds meer stijgen. Gezonder eten is niet moeilijk, je moet alleen even weten hoe. Veel mensen zijn verleerd om puur natuur te koken, vanwege het gemak van een zakje of pakje. Gelukkig zien we dat steeds meer mensen de weg naar de traditionele keuken weer terug weten te vinden. Ik ben blij dat ik hieraan een steentje mag bijdragen.

Als je Fed Up zelf wilt zien dan kan dat hier tot 9 juni. Daarna wordt de documentaire verwijderd.
 
Jammer, niet voor Belgen.....
Wat je vertelt bevat veel waarheden. Maar toch is er meer.
Wij, hier thuis eten voor 95% van eten rechtstreeks uit de natuur. Wortelen zelf raspen. Verse salade, witloof, tomaten.
Zelf bereide soep, confituur en taart. Geen frisdranken. Geen suiker bij de koffie, noem maar op.... Zelden een biertje of alcohol.
En toch raak ik de kilo's niet meer kwijt. Acht jaar terug had ik longkanker. Daarvan is het gezwel samen met een stuk long weggenomen met succes.
Sindsdien ben ik jaarlijks anderhalve kilo toegenomen. Ik raak die maar niet kwijt. Sporten op mijn leeftijd nu starten is niet aangewezen.
 
Jammer, niet voor Belgen.....
Wat je vertelt bevat veel waarheden. Maar toch is er meer.
Wij, hier thuis eten voor 95% van eten rechtstreeks uit de natuur. Wortelen zelf raspen. Verse salade, witloof, tomaten.
Zelf bereide soep, confituur en taart. Geen frisdranken. Geen suiker bij de koffie, noem maar op.... Zelden een biertje of alcohol.
En toch raak ik de kilo's niet meer kwijt. Acht jaar terug had ik longkanker. Daarvan is het gezwel samen met een stuk long weggenomen met succes.
Sindsdien ben ik jaarlijks anderhalve kilo toegenomen. Ik raak die maar niet kwijt. Sporten op mijn leeftijd nu starten is niet aangewezen.

Beste MIK,
Een vrouw die we kennen kon ook maar niet vermageren. Ook niets buitensporigs eten en drinken, tot ze met een dieet begonnen is waar ze aardappelen met vlees eet, maar geen groenten,Als ze groenten eet dan geen aardappelen. Hoe het juist in elkaar steekt dat dieet weet ik niet juist, maar het is zo iets.
 
Ik probeer ook af te vallen met groernten en fruit smoothies en gaat traag maar blijven eraf op 3 maand 2 kilo
Best is niet over 3 stukken fruit te gaan per dag en ik maak maar 1 blendervat per dag en met 2 te smullen dus geraak meestal niet aan 3 stukken per dag.
Belangrijk blijft wel nog verse maaltijden te maken om te kauwen dat sappen maakt voor de vertering.
Heb in bedrijf gewerkt waar ze groenten fruit verhandelen en ik weet ik ze zo weinig van belgische boeren koop.
 
hoh , wat is hier al niet over geschreven...toen ik veel jonger deed ik aan "body-building" op amateur vlak maar was wel sterk geïnteresseerd in voeding.
ik was een bonestaak van 67 kgr voor 1.79 m toen ik er aan begon , wat heb ik niet allemaal gedaan en surplus genomen aan voeding om toch maar enkele kgr "spieren" erbij te krijgen.
ik heb een ganse bibliotheek verslonden aan boeken over voeding en 1 ding kwam wel altijd terug :

SUIKER = WITTE VERGIF

nu op oudere leeftijd "plakken" de kilootjes er aan als ik maar durf kijken naar "eten en drank"...
ik let een beetje op m'n voeding en ga nog een 3 tal keer per week "fitnessen" en als het goe weer is fietsen.
ik weeg nu 95 kgr en dat blijft zo..
ook ik heb al "gedieet" met professionele hulp , 13 kgr verloren maar dan hè : je stopt met die begeleiding en gram per gram kom dat er terug bij.
"diëten" , dat is een "way of life" , dat is voor de rest van uw leven.

en wat een misvatting over aardappelen ! aardappelen zijn OOK een groente , het is gewoon de combinatie van de verschillende voedingen in een maaltijd die het hem doen.
een eenzijdig dieet kan nooit goed zijn , je zal altijd essentiële voedingsstoffen ontbreken.

mijn "gouden" regel : zolang je u goed voelt in uw vel is het oké , indien niet dan moet je er wat aan doen ;)
 
mijn "gouden" regel : zolang je u goed voelt in uw vel is het oké , indien niet dan moet je er wat aan doen ;)

Dat is op zich een goede instelling.

Maar het begin topic is gestart om mensen wakker te maken en bewust te maken dat in veel voeding een vorm van vergif zit.
Mensen hebben geen idee wat ze eten en welke stoffen er aan toegevoegd worden met een mogelijke verslaving die kan ontstaan. En de mensen en bedrijven tot de medische wereld aan toe die hier geld aan verdienen om ons te vergiftigen en ziek te maken.
 
wat je hierboven aanhaalt is erg maar idd de waarheid , de ganse wereld draait maar rond 2 dingen meer : geld en macht , beiden hangen aan elkaar..
maar de mensen worden een beetje zoals ratten : hoe meer gif we eten , hoe meer we er tegen resistent worden...
moesten onze overgrootouders terug komen , ze zijn na een maand terug gestorven aan vergiftiging -m-
 
wat je hierboven aanhaalt is erg maar idd de waarheid , de ganse wereld draait maar rond 2 dingen meer : geld en macht , beiden hangen aan elkaar..
maar de mensen worden een beetje zoals ratten : hoe meer gif we eten , hoe meer we er tegen resistent worden...
moesten onze overgrootouders terug komen , ze zijn na een maand terug gestorven aan vergiftiging -m-

Maar moesten wij naar Afrika of dergelijke gaan en de voedingsgewoonten van daar overnemen dan....... Het water wat zij drinken. De manier waarop hun voeding bewaard wordt. De manier waarop het klaargemaakt wordt.... Wij zouden direct vergiftigd zijn.

Goeden regel voor ons is inderdaad zo veel mogelijk verse voeding. Zo weinig mogelijk van de industrie bereid.
 
wat je hierboven aanhaalt is erg maar idd de waarheid , de ganse wereld draait maar rond 2 dingen meer : geld en macht , beiden hangen aan elkaar..
maar de mensen worden een beetje zoals ratten : hoe meer gif we eten , hoe meer we er tegen resistent worden...
moesten onze overgrootouders terug komen , ze zijn na een maand terug gestorven aan vergiftiging -m-

Dat is toch de omgekeerde wereld.
Als een bepaald product dat wij kopen niet goed is staat de gehele wereld op z'n kop. Kijk gewoon eens wat er met besturingen en software hier regelmatig op het forum geschreven wordt als voorbeeld. Maar je kunt hier elk product kiezen. Van Auto's tot fietsen en van magnetrons tot kookwekkers.

Gaat het om ons eten en drinken, het middel dus om ons in leven te houden, houden alle instanties angstvallig hun mond.

Het feit wil dat ons immuunsysteem trager werkt dan de ontwikkelingen in de voedingsindustrie. Dus het product wat vandaag ontwikkeld wordt, zijn we misschien over tientallen jaren resistent aan. Maar tegen die tijd zijn er weer andere producten ontwikkeld.
 
Bekijk de reclame : Afwasmiddel met echte citroen en mayonaise met een extract??????
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan