Opgelost de map "Windows10Upgrade"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste mensen,

Er is iets vreemds aan de hand op mijn Toshiba Laptop met Windows 10 daarop geïnstalleerd. Mij viel op dat de C-Partitie met daarop het OS geïnstalleerd, tamelijk vol was. Dat vond ik vreemd, want zoveel staat er niet op mijn Systeem. Ik dacht al snel een verklaring hiervoor gevonden te hebben, want ik vond de Map "Windows10Upgrade" met 20,5 GB inhoud. Op Internet las ik, dat deze Map door Windows wordt gebruikt als een soort Back-Up bestand. Omdat ik dacht ruimte te kunnen besparen door deze Map extern te zetten, heb ik hem verplaatst naar mijn externe HDD; tenminste dat dacht ik. Wat schetst n.l. mijn verbazing toen ik na het verplaatsen van deze map, de inhoud van mijn C-schijf nog steeds dezelfde omvang had, ondanks dat ik deze map had verwijderd. Wat mij overigens opviel, is dat het verplaatsen van deze "Windows10Upgrade" map in een Split second was gebeurd, terwijl het verplaatsen van zo'n groot bestond toch normaliter een tijdje kan duren. Vreemd allemaal. Wie weet wat hier aan de hand is? Ik zou dat graag willen weten en hoop hier op dit Forum het antwoord te kunnen vinden. Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
 
Oplossing
Dit maakt alles duidelijk denk ik :
  1. onderaan links - je schijf C is 110 GB groot
  2. in de details rechts - 35,4 GB daarvan is System Volume Information - die is NIET toegankelijk voor het OS naar de gebruiker toe en wordt volledig achter de schermen gevuld, gebruikt, onderhouden
  3. bovenaan links - je Windows installatie ziet dus nog 110 - 35,4 = 74,6 GB / in werkelijkheid dus nog ietsje meer
maar dus niets om je druk om te maken.
Ik heb een domme vergissing gemaakt. Sorry. De inhoud van de Map "Windows10Upgrade" bedraagt geen 20,5 GB, maar 20,5 MB. Daarmee is echter de grootte van de gebruikte ruimte op de C-schijf voor mij nog steeds niet verklaarbaar n.l. De gebruikte ruimte op de C-schijf is (volgens eigenschappen) 76,4 GB, maar wanneer ik de inhoud van de daar aanwezige mappen samen tel kom ik uit op:

FF Output 0
Gebruikers 5,7 GB
Intel 1 GB
PerfLogs 0
Program Files 2,6 GB
Program Files 3,3 GB
ProgramData 3,2 GB
Windows 18 GB +
Samen ± 32 GB

Samen ongeveer 32 GB. Dat is een 76,4 GB - 32 GB = een verschil van ongeveer 44 GB. Ik begrijp er niets van. Wie kan mij dat verschil verklaren.
Ik ben hier zeer nieuwsgierig naar en ik hoor het graag,
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
 
Zelf Windowsmappen verplaatsen zou ik niet gaan doen. Denk dat het vroeg of laat wel eens fout zou kunnen lopen als je dit gaat doen.
Als je een upgrade gedaan hebt van 2004 naar 20H2, kan je best om ruimte vrij te maken schijfopruiming doen.

select schijfopruiming..png


systeembestanden opschonen.png


windoww update opschonen.png


Bekijk eens hoe groot Windows update bij u is. Bij is dat niet groot omdat ik deze procedure eigenlijk na iedere update laat lopen, soms te snel dat ik niet meer terug kan naar een vorige versie. Maar nu laat ik deze maar na enkele dagen na een update pas lopen zodat ik nog terug zou kunnen naar een vorige versie van Windows als ik niet tevreden zou zijn over mijn nieuwe upgrade of update.
 
Zo werkt het helaas niet, de "size" van alle zichtbare folder optellen. Dat geeft een vertekend beeld.

Er wordt ook zowiezo een percentage toegekend voor snapshots (Volume Shadow Copy). Dit percentage kan je eventueel nog nakijken en aanpassen (niet aangeraden).
Dan is er ook nog je 'Vuilbak'.
Je 'ProgramData' folder
En tot slot (waar ook je snapshots inzitten), de 'System Volume Information'.

Van sommige folders kan je ook niet eenvoudig de inhoud of grootte zien. De eigenaar rechten staan meestal niet standaard toegankelijk voor de default "Adminstrator" groep. Dit zijn meestal systeem rechten zoals 'Trusted Installer', 'system',...
 
Ik dank iedereen nog voor hun bijdrage. Ik heb daardoor beslist meer inzicht gekregen. Ik heb bovendien het advies van Aardbei opgevolgd en "Treesize" geïnstalleerd. Dit programma geeft inderdaad een mooi overzicht van de inhoud van alle partities. Voor mij is nú even belangrijk de C-partitie, want daar zie ik (nog steeds) voor mij onverklaarbare verschillen qua ruimte. Ik heb hierbij een afbeelding meegestuurd, waar de ruimte verdeling op de C-schijf heel duidelijk wordt weergegeven. Hierbij heb ik de verschillen in grootte met de rode pijl aangegeven. Die verschillen zijn voor mij nog steeds onbegrijpelijk, maar wellicht is dit wel normaal. Ik weet dit niet, of ik begrijp e.e.a. niet. Kan iemand mij daar een verklaring en/of een uitleg over geven. Ik zou daar zeer dankbaar voor zijn, want ik maak mij hier wel enigszins ongerust over.
Met vriendelijke groet,
Cor
Overzicht Treesize.png
of een uitleg over
 
Dit maakt alles duidelijk denk ik :
  1. onderaan links - je schijf C is 110 GB groot
  2. in de details rechts - 35,4 GB daarvan is System Volume Information - die is NIET toegankelijk voor het OS naar de gebruiker toe en wordt volledig achter de schermen gevuld, gebruikt, onderhouden
  3. bovenaan links - je Windows installatie ziet dus nog 110 - 35,4 = 74,6 GB / in werkelijkheid dus nog ietsje meer
maar dus niets om je druk om te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Oplossing
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan