Software Standaard map voor Downloads

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Als men een bestand download gaat het standaard naar de maplocatie 'Downloads'
De map staat standaard onder C:\users\gebruikersnaam\

Bestanden die een programma installeren verplaats ik naar een map 'Installers' op schijf D:
Vandaar mijn vraag : Is het mogelijk om de standaard locatie van Downloads te wijzigen naar de schijf D ?
Ik ben de enige gebruiker van mijn PC.

Oplossing
ja, dat kan ...via Eigenschappen (best practice)
Dit is de klassieke en correcte manier.
  1. Open Verkenner
  2. Ga naar Deze pc
  3. Rechtsklik op Downloads
  4. Kies Eigenschappen
  5. Tab Locatie
  6. Klik Verplaatsen
  7. Selecteer de nieuwe map (bv. D:\Downloads)
  8. Toepassen
  9. Bevestig of je bestaande bestanden wil mee verhuizen
Resultaat:
  • Alle applicaties die “Downloads” respecteren, volgen automatisch
  • Windows blijft tevreden (altijd een pluspunt)
Dat is onzin ... je hebt duidelijk recent geen moderne versies van download managers gebruikt.
Het snelheidsaspect is idd. bijzaak geworden maar het gericht downloaden naar elke map lokaal op de toestel of zelfs op je lokaal netwerk neemt veel werk uit handen...

Aanklikken op download is idd veel werk. :sneaky:
Soms krab ik me in de haren als je weer eens kort door de bocht weigert een beetje te begrijpen wat iemand zegt of er over na te denken.
Download klikken is géén werk : tot daar akkoord... zei ik ook al in #16

Zoals uiteengezet zit de toegevoegde waarde van zo'n downloadmanager in 2025 ergens anders.
In jouw werkwijze komen alle downloads op één en dezelfde plek terecht, nl. in de downloadmap.
Als je zoals ik een netwerkje hebt met 5 gebruikers, met eigen home-drives en eigen persoonlijke drives (film, muziek, boeken, etc...) op 2 NAS-servers en je downloads wil plaatsen waar ze verwacht worden wens ik je veel moed om vb. eens per week 'postbode' of 'koerierdienst' te spelen voor alle downloads die zij hebben uitgevoerd. Ook zonder jouw te vertellen vooraf wat je kan vinden...
Veel moed gewenst op die allemaal te verplaatsen.

Met een goede DLM plaats elke downloader uit mijn gezin zijn bestanden meteen op zijn eigen drives op de NAS. En heb ik daar geen werk mee, géén beheer ! Moet er nog zand zijn ?

hangt er volledig vanaf
  • of TS zijn vraag stelt om te wijzigen naar één en dezelfde, maar gewijzigde downloadplaats
  • of toegevoegde waarde ziet om de plaats waar de download terecht komt dynamisch wil kiezen, naar gelang de aard van de download.
Dat maakt hij uiteraard volledig zelf uit.

Terug
Bovenaan