Dedicated muziek player bouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

CTCS

Steunend lid
Vip Lid
collega pctutsers,

ik heb een pc hangen aan een heel aantal luidsprekers in het huis rond.
Dit wordt enkel gebruikt voor muziek, maar ik wil het systeem wat veranderen. (en liefst zelf bouwen).

Zou er dus een mogelijkheid zijn om een soort dedicated tunin player te maken van die pc.
En idealiter dan met een mogelijkheid om via een app op de gsm deze te bedienen.

Een soort Kodi, maar dan alleen voor geluid.
Een optie zou zijn om de kodi music add on te gebruiken.

Heeft iemand hier ergens ervaring mee?
Op welk besturingssysteem zou ik dit het best steken? (het gaat momenteel om een oude pc die ik misschien met linux een wat langer leven kan geven).
 
Ik heb zelf ook een dedicated muziek / media server gebouwd. Met een ITX bordje met passief gekoelde CPU, SSD en een grotere sata data disk. Daarbij een Asus Xonar essence STX II kaart voor line output van hoge kwaliteit. Super kaart met goeie BB DAC, al moet ik die nog inbouwen en aansluiten... :p. Voorheen had ik een STX I. Maar die had ik een beetje "gemod". Ligt nog op de werkbank... andere low noise PS etc. Kan ik nog wel tips voor geven.
Buiten de ratelende data disk dus volledig passief zonder bewegende onderdelen. Voor een music server is die conventionele disk dus eigenlijk niet zo goed. Maar 4TB aan SSD is me wat te duur...

Welke software;

Linux distro naar keuze; vb Ubuntu. Al heb ik men oog ook laten vallen op de kleinere ArchLinux distro, voor een kleinere footprint.
File transfer via Samba, share voor windows workstation gemaakt.


Music server; MPD https://www.musicpd.org/

https://linuxconfig.org/configuring-...n-ubuntu-linux
De methode is heel eenvoudig, to the point. Al is de configuratie wel iets complexer om te fine tunen. Gebruik bij voorkeur de ALSA driver ipv de PulseAudio (std). ALSA is professioneler en meer direct tov Pulse (interne overhead). De bedoeling is om zo weinig mogelijk "externe" invloeden te hebben.

En uiteraard een MPD client om verbinding te maken en je muziek te spelen. vb voor Windows; https://archive.codeplex.com/?p=auremo
https://www.musicpd.org/clients/


Let wel; Je gaat je muziek NIET streamen. Je stuurt je server via een MPD client, en de server speelt de muziek via een audio interface. Dit is verschillend met muziek (lees data) streamen naar je client, welke alle conversie (DAC) doet en afspeelt.
Hierdoor (met MPD) krijg je de kwaliteit welke je server voorziet, via een dedicated geluidskaart of dedicated externe DAC via USB.

Op dezelfde server draai ik ook Serviio als DLNA kanaal voor eventueel films te streamen.

Indien interesse kan ik wel men mpd config file eens doorsturen.

Grtz
 
Aha super :), die mpd server kende ik niet.
Bedankt voor de tip!

ik kijk na wat er mogelijk is daarmee.

ik wil inderdaad zo weinig mogelijk muziek streamen. (dat vraagt om client toestellen die staan te processen om muziek te laten spelen, da's net niet de bedoeling).

Kan je via die musicpd wel online radio streams gebruiken? is er een plugin voor rad.io of voor tunein? (wat dan via de client te gebruiken is?)
 
Ik weet niet of mpd ideaal is voor online streaming diensten te gebruiken. Ik vrees dat dit standaard niet gaat, als ik zo snel even rondkijk. Maar kan erover kijken natuurlijk.
Misschien is het wel mogelijk via een soort (software)adapter je muziekstream intern te verbinden (stream out -> ALSA in). Ik dacht zoiets tegengekomen te zijn mbv die ALSA driver... Was eigenlijk bedoeld voor studio omgeving, maar kan mogelijk mss gebruikt worden voor streaming te voorzien. Maar gaat alleszins niet zo'n mooie oplossing zijn dan.
 
Mmmm, dat klinkt wel heel erg leuk. Hier niet genoeg met muziek bezig om zoiets ineen te steken. Wij luisteren via de digicorder aangesloten op mijn radio op aux uitgang. Dat is zuiver genoeg voor mij. Weet ook wel dat mijn radio analoog is en de digicorder digitaal is, maar de speakers zijn ook niet de beste, dat het ook geen zin heeft om alles digitaal te gaan doen.
 
intussen even tijd gehad om een Lubuntu te installeren, en daar bovenop een MPD server en een cantata Gui op hetzelfde toestel.
Dit doet out of the box perfect wat ik wil, perfecte integratie met Tunein voor alle radio zenders enz.

Jammer genoeg heb'k voorlopig nog geen cantata alternatief gevonden als app op de gsm.

ik gebruik nu MALP, op die manier kan ik de streams aansturen die ik al aan favorieten heb toegevoegd.
Naar een radiostation zappen die niet in de favorieten staat werkt daarmee niet. (wat ook niet zo'n probleem hoeft te zijn).

Het volume wijzigen vanop de smartphone doet het ook nog niet.

verder ben ik er bijna :)

Ddragon80, nogmaals bedankt voor de tip! :)
 
DDragon80;n232009 zei:
Fijn om te horen! Ik had ook problemen met de volume control. Ik dacht dit opgelost te hebben door de mixertype op "software" te zetten.
https://www.musicpd.org/doc/user/config_audio_outputs.html

that did the trick! :)

en nu blijkt de MPDroid app die streams in favorieten ook weer te geven, en nog iets gebruiksvriendelijker.
Dus ik vermoed dat het deze wordt om even verder te spelen. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan