Excel Exel (ledenbestand) vraagje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste vrienden, momenteel beheer ik als vrijwilliger van een vereniging een ledenbestand in Exel. (Ongeveer 250 leden)
Al de pers gegevens van de leden staan mooi in kolommen gaande van lidnr ...voornaam..naam..adres..functie...gsm..enz (23kolommen).
Onze penningmeester kleurt de rijen lichtgroen wanneer hun lidgeld van dit jaar in orde is (en vult de gegevens bvb datum enzo aan).
Nu zou ik in een ander (nieuw) tabblad graag een tabel hebben met alleen de betaalde (dus lichtgroen gekleurde) rijen. Dus wanneer er een lichtgroene rij gekleurd wordt (door de penningmeester) deze automatisch aangevuld wordt in het andere tabblad. Nu moet ik steeds knippen en plakken en controleren bvb na een week of er nog bijgekomen zijn , dus wat tijdrovend vind ik.
Ik ken wel iets van Exel maar dit krijg ik niet voor elkaar. Interessant zou zijn dat ik alleen lidnr. voornaam, naam, adres, postnr, plaats en email op dit nieuwe tabblad krijg. (Heb ik nodig om versturen van bvb een flyer)
Wie kan me daarbij helpen. Alvast hartelijk bedankt.
 
Even een héél brute aanzet ...
Je geeft aan iets van Excel te kennen, dus dit moet je bekend voorkomen - iets niet duidelijk : vraag maar...
  • haal het bestand in bijlage naar je PC
  • hernoem de extensie naar *.xlsm (want ik gebruik hiervoor 1 korte macro in VBA)
  • zorg dat je trust center het uitvoeren van macro's toestaat (moet je expliciet aanzetten)
  • open het bestand
  • kijk even naar de sheet "betaald" - op de hoofding na moet die leeg zijn
  • kijk even naar de sheet "lijst" - we gaan de gekleurde lijnen overzetten
  • voer daarvoor de macro 'betaald uit' - er is er maar eentje in het bestand dus geen verwarring.
  • kijk terug naar 'betaald' --> dit is het !
Kan ontzettend veel meer verfijnd worden.
Code is niet geoptimaliseerd maar zodanig dat je kan volgen. Kijk maar in de Visual Basic pagina van de Excel file...

Commentaar welkom...
 

Bijlagen

  • PCPlus.txt
    19 KB · Weergaven: 39
Dag Philip, hier ben ik weer.
Het voorbeeld werkt perfect, maar als ik mijn ledenlijst integreer (lees kopiëren/plakken) en voer de macro uit geeft hij alle rijen weer en niet alleen de groen gekleurde.
Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd. (Kolommen aanpassen bij "betaald" enzo werkt wel prima)
Alvast bedankt voor uw hulp.
 
Dat kan inderdaad (nog) niet met mijn voorbeeld op zich : wou je enkel laten zien wat kan ...

Als je verder wil gaan moet je mij eens een copie van je bestand doorsturen hier - maar haal er alle lijnen van de ledenlijst uit en zet er een 4-tal dummy lijnen in ...
 
Ik zou een kolom bijmaken voor "betaald" en daar ja of nee inzetten daarna kan je gemakkelijk filteren om ja en deze dan kopieeren naar je nieuw tabblad....
Klopt wel maar aangezien dit een grote ledenlijst is en er een tal van kolommen zijn (ook van vorige jaren ) wil ik nog een bijkomende kolom vermijden. Toch bedankt voor het meedenken.
 
Laatste test ?
  • haal het bestand in bijlage naar je PC
  • hernoem de extensie naar *.xlsm (want ik gebruik hiervoor 1 korte macro in VBA)
  • open het bestand
  • kijk even naar de sheet "lijst" - we gaan de gekleurde lijnen overzetten
  • voer daarvoor de macro 'betaald' uit
  • kijk terug naar 'betaald' --> dit is het !
  • bij elke uitvoering van de macro wordt de volledige lijst eerst gewist en dan opnieuw samengesteld...
Indien dit OK is en goed werkt zal ik je uitleggen hoe je de automatisatie overbrengt naar je eigen werkelijke bestand zonder dat je het hier hoeft te publiceren én hoe je het voor de komende jaren kan aanpassen.
Maar eerst even reageren met OK en/of opmerkingen en gewenste aanpassingen aub ...
 

Bijlagen

  • Dummy ledenbestand.txt
    22.4 KB · Weergaven: 13
Dag Philip, bedankt voor de snelle respons. Het werkt prima, heb in het voorbeeld al enkele aanpassingen gedaan en de macro past het goed aan.
Dus mag je de automatische overbreng eens vermelden. Ben benieuwd, bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan