Windows 11 Gebruikersaccount

Status
Niet open voor verdere reacties.

cova

Steunend lid
Vip Lid
Hoe kan ik mijn gebruikersaccount van c schijf naar d schijf verplaatsen? Wel het volledige account met daarin alle bijhorende mappen,
niet map per map.
win11 nieuwe installatie.
 
Je kan je accounts enkel verplaatsen naar d: als je ook de Windows-installatie uitvoert op die d:
Maar zoals hierboven gesteld : dat lijkt me totaal onbegrijpelijk...
 
We spreken hier dan over het gebruikers profiel, gesitueerd onder C:\Users\. Zoiets is niet gesupporteerd door Microsoft.
Er zijn wel applicaties die zoiets voor je kunnen doen, maar op eigen risico.
 
Dat zou inderdaad een heel ander verhaal zijn ... de vraag ging over gebruikersaccounts ... Als TS enkel de documenten van een welbepaalde gebruiker bedoelt was zijn vraag wel héél dubbelzinnig.
 
Ik bedoelde : op de schijf die je nu als D in gebruik hebt installeren ... dat die dan C wordt maakt niet uit.
Ik meen uit de vraag te begrijpen dat er daar méér ruimte is ...
Overigens hebben we ook geen info of het nu een fysieke D schijf is of gewoon een partitie van een grotere schijf : dan zou het herverdelen van de beschikbare ruimte uiteraard ook een oplossing zijn - al dan niet met een herinstallatie of een partition manager.
 
Waarom zou je dat willen doen?
Reden waarom je dat zou doen was vooral vroeger interessant. Met windows 10 en 11 is herstellen van windows echter veel makkelijker geworden dan toen.
Je installeert windows, standaard komt alles op C: terecht.
Je krijgt een probleem, windows start niet meer op en moet opnieuw installeren. Als je dan een image had kan je die terugzetten maar moet wel eerst je data backuppen alvorens je image terug te zetten want die overschrijft alles. Je kan ook proberen enkel windows vanuit de backup terugzetten maar kan ook al eens fout gaan.

Als je nu windows op C: en je profiel naar D: oplitst, alles instelt en van beide een image maakt heb je altijd een vertrekpunt.
Je installeert van alles, maakt ook regelmatig een image en hebt na een korte tijd vaak al redelijk wat data in je profiel staan.
Dan zou je op dat moment enkel nog backups van je Gebruikersprofiel kunnen maken zonder telkens je C: (windows) te moeten meenemen.

Op een gegeven moment gaat het fout maar hebt nog een image van je windows met of zonder gebruikersprofiel (want dat staat op D:) van bv een maand ervoor?
Dan recover je enkel je C: partitie et voila, alles werkt weer zoals het was want alle instellingen en data staan nog steeds op D:.

Je zou zelfs met een volledige "clean" installatie terug kunnen beginnen als je de allereerste image zonder extra programma's die je ooit van je C: hebt gemaakt kunnen terugzetten. Installeer je daana een van je standaard programma's terug dan gaat die ook weer automatisch eventueel gemaakte instellingen die je voordien had ingesteld en in je gebruikersprofiel staan ook weer automatisch overnemen.

Een nadeel is wel als je tig programma's had geïnstalleerd en daarvan een aantal niet meer zou gebruiken blijven die instellingen wel aanwezig in de profielmap.
Die kan je uiteraard wel gaan wissen maar kan al eens verspreid staan. Maar ook weer op te lossen met een goeie cleaner (als iemand tips heeft...) of zoekprogramma.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan