Windows 10 hoe doe ik dit het best Windows 10 volledig opnieuw te installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Ik heb een desktop win10 pc uit een erfenis.
Ik zou de gebruikersnaam willen wissen en vervangen door mijn eigen naam.
Zou ook microsoftaccount willen wissen en een nieuw microsoftaccount met mijn naam willen aanmaken.
Zelfde naam als mijn laptop.

In feite wil ik niets bewaren van wat op deze pc staat dus vanaf nul herbeginnen.

Wat is de beste methode om dit te doen?

Is dat via start > instellingen > bijwerken en beveiliging > Herstel en daar de optie kiezen om win10 volledig opnieuw te installeren zonder behoud van wat op de HD staat. Is alles dan weg? Ook de inlog gegevens van microsoftaccount, emails enz. want dit is wat ik wil.

Of is er een andere betere methode.

Graag wat hulp in een klare verstaanbare taal want ik ken totaal niets van computers.

Met vele groeten,

Irene
 
je heb het goed begrepen dat je best deze desktop je eigen toeëigent door de optie te gebruiken deze pc opnieuw instellen ..
maar dan dien je ook aan te geven dat je niets wenst te behouden van persoonlijke instellingen en bestanden ..
zodoende verkrijg je een verse installatie maar je vergeet één belangrijk iets .. deze desktop is eerder van een ander geweest en als deze andere dan ook het Microsoft account gebruikte dan is deze desktop gekoppeld aan dat account ..
hoogstwaarschijnlijk zal je zelf deze Windows 10 dienen te activeren vermits een aangekochte licentie ..

weet je welke versie van Windows 10 er nu opstaat ..!
*persoonlijk zou ik via het
media creation tool 20H2.exe een opstart medium aanmaken het zijnde een dvd dl of een usb stick en daarvan opstarten om een geheel nieuwe installatie te doen ..
een licentie zou ik dan bij gamivo aankopen .. Buy Windows 10 Professional - MS Products CD KEY cheap (gamivo.com)
 
Je hoeft helemaal geen licentie aan te kopen als je via de Media Creation Tool(hulpprogramma downloaden) een clean instal wil doen.
Als daar ooit een Windows 10 opgestaan heeft, die onthoud dat in de UEFI(bios) en wordt die automatisch weer geactiveerd gelijk of daar een gebruikersaccount opstond of niet. Tijdens de uitvoering gewoon deze pc bijwerken en iets later aanvinken niets behouden.
En je begint met een zuivere Windows 10 versie 20H2. Vorige week nog gedaan.
Wil je een gebruikersaccount vul je die in tijdens de configuratie van je Windows 10, wil je alleen een lokale account klik je aan 'ik heb geen internet'
Staat er een home versie op verkrijg je weer een home versie, staat er een Pro op krijg je weer een Pro-versie
En Twee weken geleden wou ik een iso-file van Win 10 branden op DVD en het ging niet meer, te weinig plaats, ik moest het op stick zetten. ik had 4,9 Gb nodig.
 
hier vind je de tool:


met de nodige uitleg, zoals in #3 vermeld er is al een licentie aanwezig.

bij #2, vindt je prachtige aanbiedingen eventueel gecombineerd met een MicroSoft Office!
heb je wel nog een usb-stick nodig van 8 of 16 GB zoals vermeld bij #2
 
er is zeker al een licentie aanwezig maar deze is gekoppeld aan dit systeem en aan het Microsoft Account van de overledenen ..
als deze desktop dan nog steeds gekoppeld is aan dat account dan zal er géén automatische activatie gebeuren ...
 
De Licentie wordt herkent in de UEFI(bios), Windows 10 wordt automatisch geactiveerd en heeft niks te maken met een Microsoft Account.
Waar haalt u dat.
Je kan gemakkelijk een nieuwe Microsoft Account aanmaken of zelfs een gewoon lokaal account.
Het is niet de eerste keer dat ik dat doe.
 
ik krijg regelmatig hier systemen binnen waar ik een verse installatie op dient te zetten ..meestal is dit geen probleem omwille dat de instellingen bewaard blijven en of de inlog gegevens me meegedeeld worden van de gebruiker ..
het gebeurd echter ook zoals hier nu het geval is dat men me vraagt om de vorige gebruiker te wissen van het systeem en om vervolgens een nieuwe gebruiker aan te maken .. het gaat dan meestal over een gekregen systeem waarop dan het Microsoft account actief is ..
aangezien ik of de nieuwe gebruiker dan géén inlog gegevens hebben van huidige gebruiker kan het systeem niet vrij gegeven worden en verkreeg ik hier steeds een niet geactiveerd systeem bij gebruik van het Microsoft account van de nieuwe gebruiker ..
*werd de nieuwe gebruiker aangemeld met het Lokaal account dan verkreeg deze een digitale licentie maar zodra hij / zij zich aanmelde met zijn /haar Microsoft account diende deze bevestigd te worden en eenmaal deze bevestigd werd verkreeg deze gebruiker de melding dat het systeem niet verder geactiveerd was en dat men deze diende te activeren ..
 
Deze computer is nu nog niet geformateerd. Als deze nu zou kunnen inloggen in deze overleden persoon zijn account en deze ontkoppelen. Dan moet de nieuwe eigenaar toch geen nieuwe licentie kopen?
 
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ter info, ik heb wel alle inlog gegevens.
Er waren dus twee computers die we onder elkaar verdeeld hebben.
1 desktop en 1 laptop.
Deze gebruiken hetzelfde microsoftaccount.
Vandaar mijn vraag of ik het microsoftaccount kon veranderen naar mijn eigen microsoftaccount.
Als ik dit doe heeft de andere gebruiker met de laptop daar dan last mee?
Kan hij dan nog inloggen met het oude account? Komen er dan geen conflicten enz.?
Ik hoef in feite win10 niet opnieuw te installeren, kan gewoon alles wat ik niet op deze pc wil manueel verwijderen.
Deze desktop werkt snel en zonder problemen.

Ik log momenteel in met het account dat op de pc aanwezig was en kan dat natuurlijk blijven doen.
Het enige vervelende is dat ik telkens de naam van.... blijf zien tijdens het opstarten.
Moest ik alleen de naam kunnen veranderen in mijn naam dan ware ik al heel gelukkig.
Ik kijk ernaar uit of iemand weet hoe ik mijn naam erin krijg.

mvg,

Irene
 
in dit geval is het enkel mogelijk van naam te veranderen indien je een andere gebruiker aanmaakt die tevens ook de administrator rechten bezit ..
deze geef je dan de gewenste naam en eenmaal deze aangemaakt is meld jij je af om vervolgens via deze nieuwe gebruiker aan te melden ..
eenmaal aangemeld onder uwe naam dien je de vorige gebruiker te verwijderen ,zodoende blijft deze desktop gekoppeld aan dat Microsoft account ..* jij dient dan het Lokaal account te gebruiken !

*wil jij je eigen Microsoft account gekoppeld hebben aan deze desktop dien je deze eerst te ontkoppelen via het huidig ingebruik zijnde Microsoft account ..dit doet niets af aan het account van de gebruiker die de laptop gebruikt .. er kan maximaal 10 Windows(en) 10 gekoppeld worden aan 1 Microsoft account .
 
we zijn nu 1 week verder en de TS laat niets meer van zich horen ..m.a.w het zal hem dus gelukt zijn !
want hij zei immers "als het niet lukt dan hoor je terug van mij " ..
maar toch zou het fijn van hem geweest zijn mocht hij ons laten weten dat het hem gelukt is .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan